Do konca roka pribudne 24 klientskych centier

Stavebné povolenie, živnostenský list či doklady o vlastníctve bytu sa budú dať vybaviť pod jednou strechou v ďalších 24 úradoch, ktoré by mali v mestách pribudnúť do konca tohto roka. V súčasnosti funguje deväť týchto klientskych centier a podľa ministerstva vnútra vybavovanie agendy v nich sa pre ľudí zrýchlilo. Centrá vznikli ako súčasť reformy verejnej správy ESO. Štát predpokladá, že od jej spustenia v januári 2013 ušetrí do konca tohto roka 235 miliónov eur.

24.10.2014 13:52
Kaliňák, Saková, ESO, ministerstvo vnútra Foto: ,
O Ďalších zmenách v rámci reformy verejnej správy ESO informoval šéf rezortu vnútra Robert Kaliňák.
debata (7)

Podľa vedúcej služobného úradu ministerstva vnútra Denisy Sakovej vznik klientskych centier priniesol nielen finančnú úsporu, ale aj väčšiu spokojnosť klientov. Štátni úradníci sú totiž pod drobnohľadom svojich šéfov, ktorí ich pracovný výkon kontrolujú cez časenky. Tie v klientskych centrách neslúžia len na určenie poradia na konkrétnu agendu, ale aj na vytváranie štatistík efektivity práce úradníkov.

„Presne vieme monitorovať, ktorý pracovník koľko ľudí prijal, ako dlho čakali a ako rýchlo ich vybavil. Už sa nám nemôže stať, že na klientskom pracovisku niekto nalepí papierik, že majú obednú prestávku,“ vysvetlila Saková. Ak pri niektorom pracovníkovi zistia zlú štatistiku, informujú o tom jeho šéfa. Lístkový systém podľa Sakovej umožňuje aj spravodlivé odmeňovanie úradníkov.

Jedno z klientskych centier, ktoré ministerstvo otvorilo v novembri minulého roka ako prvé, je v Nitre. Za prvých desať mesiacov tam podľa analýzy prišlo 60-tisíc občanov, najviac z nich prišlo v pracovnom čase a nie v neskorších popoludňajších hodinách. Klientskych centier by malo byť spolu 76. Vzniknú v 71 okresných mestách, zvyšok zriadia pre lepšiu dostupnosť v menších mestách, napríklad v Štúrove.

Náklady na vznik súčasných centier a tých, ktoré majú otvoriť do konca tohto roka, boli podľa Sakovej približne dva milióny eur.

Fungovanie centier sa má podľa Sakovej v priebehu budúceho roka ešte zlepšiť. „Občan dostane napríklad esemesku o tom, že jeho žiadosť bola vybavená,“ spresnila. Ďalšou z elektronických služieb má byť aj možnosť rezervovať si časovú vstupenku na dopravný inšpektorát. Zatiaľ sa neuvažuje o jej spoplatnení.

Bývalý šéf Úradu pre štátnu službu Ľubomír Plai upozornil, že monitorovanie úradníkov fungovanie verejnej správy nepomôže zlepšiť. Najprv sa musí odpolitizovať verejná správa, čo je podľa neho dnes hlavný problém.

„Neustále štvorročné cykly výmen zamestnancov bránia tomu, aby na tých miestach sedeli odborníci. Pracovníci dnes už po dvoch rokoch tušia, že po zmene garnitúry prídu o miesto a nemajú motiváciu na sebe pracovať,“ podotkol. Ak sa neodstráni politický vplyv na dosadzovanie úradníkov vo verejnej správe, jej zefektívneniu nepomôže monitorovanie úradníkov, ktoré by inak podľa Plaia malo zmysel.

Vznik klientskych centier v niektorých mestách sťažuje nedostatok vhodných budov, kde by mohli sídliť. Týka sa to napríklad Vranova nad Topľou, Sobraniec, Martina, Liptovského Mikuláša, Námestova a Bratislavy. Ak sa vhodné priestory nepodarí nájsť, budovu pre centrum bude musieť rezort kúpiť alebo vybudovať. Minister vnútra Robert Kaliňák pripustil, že vytvorenie klientskeho centra v Bratislave by mohlo byť jedným z najväčších realitných projektov. Jeho súčasťou by mal byť aj dopravný inšpektorát. Jednu ponuku už dostali, má ísť o bývalý obchodný priestor. Kaliňák však vylúčil, že rezort by nehnuteľnosť kúpil. Chýbajú mu totiž peniaze.

Najväčšia reforma štátnej správy, ktorú spustilo ministerstvo vnútra v roku 2013, priniesla zánik 64 krajských a 50 obvodných úradov. Nabehnúť na nový systém elektronického spracovávania údajov majú v budúcom roku aj úrady práce a regionálne úrady verejného zdravotníctva a veterinárnej a potravinovej správy, svoje sídlo však meniť nebudú.

Zlučovať sa však budú viaceré organizácie na ministerstvách, k zoštíhleniu štátnej správy už pristúpil rezort vnútra, pôdohospodárstva a zmeny najnovšie chystá aj ministerstvo školstva. Rezort vnútra ráta zhruba so 4 000 pracovníkmi, ktorí sa stanú po zefektívnení štátnej správy nadbytoční. Na ministerstve vnútra doteraz prepustili okolo 550 zamestnancov, pričom v budúcom roku má odísť ďalších 400 ľudí.

Podľa Kaliňáka by sa od spustenia reformy mohlo do konca budúceho roka ušetriť 696 miliónov eur. „Pričom ESO v úsporách by malo fungovať do konca roka 2016, čiže je zrejmé, že toto číslo by sme mali prekročiť,“ zhodnotil. Štát vďaka zlučovaniu štátnych úradov ušetril v minulom roku 130 miliónov eur, v tomto roku sa predpokladá úspora vo výške 105 miliónov eur.

Minister dodal, že cieľom rezortu je vybudovať všetkých 76 klientskych centier do konca budúceho roka. Aj v prípade, že pre ťažkosti s nájdením vhodných priestorov sa proces ich otvorenia predĺži, Kaliňák dúfa, že začnú aspoň s ich výstavbou.

Čo sa dá vybaviť v klientskom centre

  • výpis zo živnostenského registra
  • výpis z listu vlastníctva
  • stavebné povolenie
  • poľovnícky lístok
  • zmena mena a priezviska

Kde všade už fungujú klientske centrá

Nitra, Galanta, Stropkov, Svidník, Topoľčany, Kežmarok, Stará Ľubovňa, Snina, Senec

Mestá, v ktorých pribudnú klientske centrá do konca tohto roka

Bánovce nad Bebravou, Levoča, Zlaté Moravce, Púchov, Trnava, Bytča, Humenné, Gelnica, Nové Mesto nad Váhom, Veľký Krtíš, Hlohovec, Ilava, Košice, Myjava, Partizánske, Sabinov, Krupina, Detva, Žarnovica, Štúrovo, Želiezovce, Šahy, Spišská Stará Ves, Veľké Kapušany

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo vnútra #úradníci #reforma verejnej správy #klientske centrum