Iľjušina dohodli na Schusterových oslavách

Múzeum letectva v Košiciach bude mať nový prírastok. Najskôr si ho však musí poskladať. Je ním dopravné lietadlo Iľjušin Il-18 z Maďarska, ktoré kedysi lietalo aj vo farbách Československých aerolínií.

21.11.2014 13:00
Iľjušin Il-18, lietadlo, trup, Foto: ,
V Múzeu letectva je zatiaľ iba trup, ale o dva týždne už má byť jediný Iľjušin Il-18 na Slovensku kompletný.
debata (7)

Lietadlo je dlhé 38 metrov a je nemožné prepraviť ho vcelku. Na Slovensko ho preto dovážajú po častiach. Trup priviezli začiatkom tohto týždňa, krídla a zvyšné časti dovezú vojaci počas víkendu.

Nápad dostať Iľjušin II-18 do košického múzea vznikol pred necelým rokom počas osláv životného jubilea exprezidenta Rudolfa Schustera, na ktoré prišiel aj maďarský premiér Viktor Orbán. Na stretnutí bol aj Eugen Labanič, generálny riaditeľ Slovenského technického múzea. „My sme celý čas monitorovali, čo sa kde nachádza, a keďže maďarské aerolínie Malév ukončili svoje aktivity, tak sme mali prehľad. Počas diskusie prišla reč aj na to, že je možné získať aj Iľjušin Il-18. Na základe tohto rozhovoru sme potom určitý čas pracovali na tom, aby sme ho získali,“ opísal Labanič.

Nakoniec lietadlo vymenili za súčasti a predmety lietadla Tu-154, ktoré zase potrebovalo maďarské múzeum. Košické múzeum muselo získať financie na prepravu lietadla Iľjušin II-18, ktoré má dĺžku 38 metrov. Tie mu poskytlo ministerstvo financií a prepravu trupu zabezpečila špecializovaná firma. Lietadlo bolo majetkom maďarskej vlády, ktorá ho odovzdala spoločnosti, zaoberajúcej sa letectvom. Práve táto spoločnosť sa dohodla na výmene.

„Výškovku na lietadlo už máme a ďalšie časti prepraví v sobotu slovenská armáda. Trasu sme si vopred prešli, niektoré dopravné značky bude treba dočasne premiestniť. Transport bude sprevádzať aj vojenská polícia a my tiež nebudeme chýbať, aby sme boli naporúdzi,“ vysvetlil Labanič.

Len čo budú v leteckom múzeu všetky časti lietadla, jeho pracovníci sa pustia do skladania. Riaditeľ je optimista. Keď to pôjde podľa plánu, očakáva, že zhruba o dva týždne bude Il-18 v plnej paráde. „Dúfam, že sa to v stanovenom čase podarí a bude to pekný vianočný darček,“ spresnil Labanič. Podobne sa múzeu podarilo skompletizovať aj Iľjušin Il-14, na ten však ešte niektoré časti chýbajú.

IIľjušin Il-18

Iľjušin Il-18 Foto: WIKIPEDIA
Iľjušin Il-18, lietadlo, Iľjušin Il-18
  • Vznikol na základe požiadaviek sovietskej štátnej leteckej spoločnosti Aeroflot na lietadlo na prepravu osôb i na prepravu nákladu a vojenské účely.
  • Konštruktér Sergej Iľjušin uprednostnil dopravné lietadlo, ktoré by malo ekonomickejšiu prevádzku. Výsledkom konštrukčných prác bolo dolnokrídle lietadlo s turbovrtuľovými motormi, ktoré po prvýkrát vzlietlo 4. júla 1957.
  • V roku 1959 boli Il-18 nasadené na linky Moskva – Soči a Moskva – Alma-Ata, postupne začali Il-18 lietať aj na viacerých vnútroštátnych a medzinárodných linkách ZSSR.
  • Od začiatku 60. rokov lietali aj v Československých aerolíniách. ČSA používali Il-18 na vnútroštátnych linkách (najmä do Bratislavy, Košíc a Popradu). Posledný Il-18 vyradili ČSA v roku 1990.

ZDROJ: WIKIPEDIA

Múzeum tak bude mať jediný kus Iľjušina Il-18 na Slovensku. Kedysi boli dva, jeden spadol na Zlatých pieskoch a druhý rozobrali. „Dnes už na Slovensku s výnimkou nášho stroja iný nie je. Iľjušin bude medzi dvoma hangármi na dôstojnom mieste,“ povedal Labanič.

Iľjušin Il-18 vznikol na základe objednávky sovietskej leteckej spoločnosti Aeroflot. Tá požadovala viacúčelové lietadlo na prepravu ľudí aj nákladu, sčasti aj na vojenské využitie. Il-18 vyvinula konštrukčná kancelária Sergeja Vladimiroviča Iľjušina, ktorý navrhol množstvo civilných aj vojenských lietadiel. Vyrábali sa v Sovietskom zväze.

Stroj vzlietol prvýkrát ešte v roku 1957, o dva roky už bol nasadený na niektoré sovietske vnútroštátne linky, postupne začal lietať aj na ďalších vnútroštátnych i medzinárodných linkách. Lietadlo používali aj aerolínie viacerých krajín socialistického tábora. Výnimkou neboli ani Československé aerolínie, ktoré ho nasadili na vnútroštátne a neskôr aj na zahraničné linky. Postupne ich nahrádzali modernejšie lietadlá s prúdovým pohonom. Poslednú „osemnástku“ vyradili ČSA až v roku 1990.

Novým bonbónikom pre návštevníkov košického múzea by mal byť Messerschmidt Me-109. Ten už síce v múzeu je, reštaurátori ho ešte renovujú. Na budúci rok chcú dokončiť detaily kokpitu a vybavenia. Potom ho predvedú v plnej kráse a v kompletnom vybavení. Letecké múzeum chce do ďalšieho hangára získať aj exponáty z oblasti kozmonautiky.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Košice #lietadlo #múzeum