Počiatek nepovažuje tender NDS za kauzu

Minister dopravy Ján Počiatek vo štvrtok vysvetľoval na mimoriadnom rokovaní parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti priebeh tendra Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) na overovanie platieb mýta palivovými kartami.

27.11.2014 16:50
Ján Počiatek Foto: ,
Minister dopravy Ján Počiatek
debata (17)

Napriek viacerým výhradám opozičných poslancov povedal, že to nepovažuje za kauzu, lebo išlo o štandardné verejné obstarávanie a nenašiel v ňom žiaden problém. O tom podľa neho svedčí aj to, že proti podmienkam a vyhodnoteniu súťaže nemal nikto námietky.

Hudacký: Podmienky boli ušité na mieru pre firmu Paywell

Predseda hospodárskeho výboru Ján Hudacký (KDH) povedal, že podmienky boli „šité na mieru“ pre firmu Paywell, a.s. a zákazku na trinásť rokov označil za predraženú asi o sto miliónov eur počas celého obdobia. Paywell v súťaži uspel spomedzi dvoch ponúk s návrhom na províziu najprv 6,75 % z objemu platieb mýta kartami, ktorá sa po dodatku k zmluve znížila na 6,15 % vrátane DPH. Hudacký vyslovil tiež podozrenie z prepojenia Paywellu na firmu Fleetpay, a.s., ktorá tieto služby poskytovala doteraz s províziou 7 %. Upozornil aj na to, že na konci vlastníckej štruktúry firiem Paywell, Cromwell, a.s. a SVK Distribution, a.s. je firma EVOCK Limited so sídlom v Nikózii na Cypre.

Víťazná firma vznikla účelovo, zákon to umožňuje

Počiatek potvrdil, že víťaz tendra vznikol účelovo len pre túto zákazku. Potrebné referencie na finančné a technické podmienky získal od svojho akcionára, spoločnosti Cromwell a v prípade platieb palivovými kartami od Fleetpay. Zákon o verejnom obstarávaní to podľa ministra umožňuje. „Robil to doteraz Fleetpay a aj naďalej to bude robiť Fleetpay, len dal nižšiu ponuku,“ vyhlásil poslanec Pavol Zajac (KDH). Keďže Fleetpay poskytoval túto službu bez súťaže, Európska komisia preto žiadala, aby to bolo na základe obstarávania. Bola to jedna z podmienok zastavenia konania voči Slovensku v spojitosti s tendrom na elektronický výber mýta.

Počiatek: Nie je problém všetko dať skontrolovať

Opozícia sa podľa ministra snaží bulvarizovať túto tému. „Nikto nespochybnil zákonnosť celého procesu. Nikde nie je žiadne porušenie, alebo odchýlka od zákona o verejnom obstarávaní,“ povedal po zasadnutí výboru Počiatek. „Hovorili, že podmienky boli podľa nich diskriminačné. Celý proces prebehol bez jednej námietky. Nie je problém nechať skontrolovať toto obstarávanie aj Úradom pre verejné obstarávanie,“ dodal. V súčasnosti podľa neho nie je možné obmedziť účasť schránkových firiem na verejnom obstarávaní. Očakáva však, že zákon o verejnom obstarávaní po úprave umožní zisťovať skutočných vlastníkov schránkových firiem. „Uvítam akúkoľvek dohodu, aby sa zákon prepísal a vylepšil,“ uviedol Počiatek.

Celková konečná hodnota zákazky podľa NDS nepresiahne pôvodnú predpokladanú cenu vrátane štyroch opcií 135,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predmetom opcií za 60 mil. eur je predlženie platnosti osemročnej zmluvy o päť rokov a rozšírenie obsahu zmluvy o tri služby. Minister tvrdí, že ho neteší, že vysúťažená cena nie je nižšia. „Nech mi teda niekto povie, akým spôsobom sme to mohli obstarávať. Teraz niekto môže spochybňovať cenu, že sa mu zdá vysoká, ale čo s tým, keď trh takúto cenu vygeneroval,“ povedal Počiatek.

Do tendra sa prihlásili štyri firmy

Do tendra sa prihlásili štyri firmy – okrem Paywellu, Kedros, a.s., BSP Solutions, a.s. a Sysoom Europe s.r.o. Ponuku na sadzbu odplaty za spracovanie autorizovaných transakcií napokon predložili Paywell (pôvodne 6,75 %) a Kedros (6,92 %). Limitom bol podiel provízie 7 %. „Spoločnosti BSP Solutions a Sysoon Europe boli vylúčené, pretože nedoplnili predložené doklady týkajúce sa splnenia podmienok účasti, ktoré boli uvedené v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania v stanovenej lehote. Voči vylúčeniu sa ani jeden záujemca neodvolal,“ uviedol hovorca NDS Michal Fúrik.

17 debata chyba
Viac na túto tému: #tender #NDS #palivové karty