Kampaň polície nezabrala, chodci svoje životy riskujú ďalej

Stredom cesty v obci Čiližská Radvaň kráčala cez víkend o siedmej večer 54-ročná žena bez akýchkoľvek reflexných prvkov. Najprv ju zrazil vodič forda, ktorý jej hneď vybehol na pomoc. Za ten čas sa v protismere priblížilo ďalšie auto, ktoré okrem ženy ležiacej v jeho pruhu narazilo aj do prvého vodiča.

16.12.2014 12:00
chodec, chodci cestna premavka Foto: ,
Vodiči sa často sťažujú, že chodci akoby poznali len jeden paragraf zo zákona, a to - máme prednosť na priechode. Za akých podmienok, to už nevedia.
debata (2)

Chodkyňa nehody neprežila. Rovnaký osud postihol za posledné dva mesiace 16 ľudí, ktorí skončili pod kolesami áut. Doplatili na to, že ich vodiči večer alebo skoro ráno nevideli.

Potvrdzujú to aj štatistiky, ktoré hovoria, že až v 72 percentách prípadov dochádza k usmrteniu chodcov a cyklistov za zníženej viditeľnosti. Napriek tomu, že polícia spustila začiatkom jesene veľkú preventívnu kampaň „vidieť a byť videný“ chodci a cyklisti nosenie reflexných prvkov stále podceňujú a neuvedomujú si, že ich to môže stáť život. „V záujme zvýšenia bezpečnosti a zníženia počtu dopravných nehôd polícia počas niekoľkých týždňov rozdala viac ako 100-tisíc reflexných prvkov,“ pripomína Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia. Na neoznačených chodcov upozorňujú vodičov čoraz častejšie aj dopravné servisy v rádiách.

Dopravný psychológ Karol Kleinmann myslí, že propagácia, aby ľudia nosili reflexné prvky, ktoré im môžu zachrániť život, je mizerná. „Masmediálnej prevencii aj napriek tomu, že polícia robila viaceré akcie týkajúce sa reflexných prvkov, chýba kreativita,“ myslí si psychológ. Podľa neho mladšie ročníky tieto prvky odmietajú kvôli akejsi samoľúbosti, že v zelenej vestičke by vyzerali ako zametači, tak si ju jednoducho neoblečú. Pre mladých to nespĺňa kritériá módneho doplnku oblečenia a starších to obťažuje, upozorňuje Kleinmann. Podľa neho by najmä na mladých zabralo, ak by sa reflexné prvky stali súčasťou oblečenia. „Možno by nebolo od veci z toho spraviť módny hit. Nemáš to, nie si in,“ myslí si dopravný psychológ.

Smrteľné dopravné nehody za 50 týždňov
rok počet mŕtvych za 50 týždňov celkovo za rok
2014 246 .
2013 208 223
2012 275 296

Na dôležitosť nosiť reflexné prvky upozorňuje aj dopravný analytik Jozef Drahovský. Štatistiky nehodovosti budú podľa neho potom priaznivejšie. "Vodiči nemajú veľa možností, ako si poradiť s neoznačenými chodcami ani cyklistami. Zostáva im len predvídať a myslieť na to, že na ceste niekto môže byť,“ vraví s tým, že pri hustých hmlách nepomáha často ani pouličné osvetlenie.

Polícia upozorňuje chodcov i cyklistov, že ak sa v obci pohybujú po vozovke, teda na miestach bez chodníkov, musia nosiť reflexné prvky alebo odev. To platí od začiatku tohto roka. Ak porušia predpisy, hrozí im pokuta od 50 až do 100 eur. Ani to však na chodcov a cyklistov nezaberá. Dokazujú to aj údaje, keď im policajti za deväť mesiacov uložili pokuty za viac ako 9-tisíc priestupkov. Koľko z nich dostali chodci, ktorí sa pohybovali neoznačení mimo chodníkov, polícia zvlášť neeviduje.

Presnejšie sú však štatistiky úmrtí za posledných desať týždňov. Podľa polície zahynulo v tieto dni pri kolíziách s autami 11 chodcov a päť cyklistov. Títo najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky za toto obdobie zavinili spolu viac ako 170 dopravných nehôd.

Počty obetí z radov chodcov a cyklistov

  • za posledných desať týždňov tohto roka zomrelo 16 ľudí – 11 chodcov a päť cyklistov
  • vlani za rovnaké obdobie zahynulo 21 chodcov a cyklistov
  • cyklisti a chodci spôsobili za toto obdobie 197 dopravných nehôd
  • chodci sa za deväť mesiacov tohto roka dopustili vyše 3 800 priestupkov, cyklisti viac ako 5 200 priestupkov

(vv, PZ SR)

Chodci takisto ako ostatní účastníci cestnej premávky majú nielen práva, ale i povinnosti. Je pravdou, že niektorí vodiči sa na cestách správajú arogantne, no ani chodci nie sú výnimkou. Podľa polície najviac nehôd je spôsobených náhlym vstupom chodca na vozovku bez rozhliadnutia, zlým odhadom vzdialenosti a rýchlosti vozidla, nárazom do vozidla zboku či náhlou zmenou smeru chôdze.

Vodiči sa často sťažujú, že chodci akoby poznali len jeden paragraf zo zákona, a to – máme prednosť na priechode. Za akých podmienok, to už nevedia. „Niektorí chodci vybehujú spoza autobusov alebo dobiehajú na ne aj cez štvorprúdovú cestu mimo priechodov, akoby na ceste boli sami. V tme jazdiť aj po meste je problém,“ opisuje správanie chodcov Bratislavčanka Silvia. Podľa nej je situácia zlá najmä na uliciach, kde parkujúce autá blokujú chodníky a chodci bez reflexných prvkoch chodia po ceste a v tme ich je ťažko rozoznať. Sťažujú sa aj chodci, že vodiči ich nerešpektujú. „Máme zelenú, sme na priechode, ale nemôžeme prejsť, lebo autá stále idú,“ hovorí Janka, ktorá podobné situácie prežíva ako chodkyňa pomerne často. Priznala však, že si myslela, že ak má auto zažaté svetlá tak ju vidí.

Polícia sprísnila kontroly dodržiavania povinností vodičov voči chodcom a naopak. Baloghová zároveň upozornila, že okrem toho policajti učia, ako sa správať pri prechádzaní cez cestu, ako byť videný nielen deti v materských, základných či stredných školách, ale aj seniorov. „Nemôžeme však nútiť účastníkov cestnej premávky, aby dodržiavali dopravné predpisy a tým chránili svoje životy a zdravie,“ dodala Baloghová.

Desatoro pre chodcov

  1. Chodec je povinný používať predovšetkým chodník.
  2. Tam, kde chodník nie je alebo kde je neschodný, sa chodí po ľavej krajnici.
  3. Tam, kde nie je krajnica alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky.
  4. Od januára musia chodci nosiť reflexné prvky alebo odev aj v obci, ak sa pohybujú po vozovke – na miestach bez chodníkov.
  5. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.
  6. Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku.
  7. Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.
  8. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.
  9. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.
  10. Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #nehody #polícia #chodci #vodiči