Podľa inštruktora Milana Podsklana z autoškoly Podsklan môže byť za nelichotivou pozíciou v rebríčku smrteľnej nehodovosti slabá policajná prevencia a zlé dopravné značenie. Posledné roky zaregistroval v regióne menej policajných akcií. „Posledné dva, tri roky prevencia stagnuje. Nehovorím, že to je stopercentná príčina nárastu počtu obetí na cestách, ale môže to by jedna z príčin,“ hovorí. Tvrdí, že preventívne akcie sú najmä u mladých vodičov veľmi dôležité a nemusia ich vykonávať len policajti. Ako príklad uviedol mesto Brusel, kde funguje nezisková organizácia Zodpovedný mladý vodič. Tá robí po celom Belgicku ročne 280 preventívnych akcií, ktoré sú zamerané na rýchlosť, alkohol za volantom či drogy. „Nie sú však zamerané na sankcie. Upozorňujú mladých vodičov na riziko nedodržiavania predpisov a takto na nich vplývajú,“ vysvetlil. Na Slovensku podobný typ akcií chýba.
Ďalšou z príčin nárastu počtu obetí nehôd sú problémové cestné úseky v regióne. „Máme tu niekoľko križovatiek a kruhových objazdov, kde sa stále niečo rieši. V noci tam musia byť zapnuté svetelné signály. Keby ich vypli, automaticky sa stane dopravná nehoda,“ hovorí inštruktor. Podľa neho by pomohlo zlepšiť dopravné značenie. Niektoré križovatky sa mali prebudovať už dávnejšie, ale pre nedostatok peňazí sa od toho upustilo.
Nitrianska župa na cestách neplánuje špeciálne opatrenia, aby zvýšila bezpečnosť premávky. „Kraj sa snaží predovšetkým o monitorovanie a udržiavanie pozemných komunikácií v jeho vlastníctve vo vyhovujúcom stave, v spolupráci najmä s Regionálnou správou a údržbou ciest,“ reagovala stručne jej hovorkyňa Oľga Prekopová.
V Trenčianskom kraj sa vlani stalo najmenej smrteľných nehôd. Na cestách zahynulo 16 ľudí, v roku 2013 to bolo 19. Polícia za tým vidí preventívne opatrenia, ktoré sa v kraji vykonávali počas celého minulého roka. Na zlepšení dopravnej situácie má podľa krajskej policajnej hovorkyne Eleny Antalovej podiel aj inštitút objektívnej zodpovednosti. Ten pri vybratých priestupkoch zaviedol zodpovednosť majiteľa auta. Platí od júla 2012.
Medzi najvyťaženejšie cesty patrí cesta 1.¤triedy v úseku Trenčín, Nováky, Prievidza. Policajti jej venovali zvýšenú pozornosť. Zvýšili počet hliadok, ktoré kontrolovali dodržiavanie rýchlosti a spôsob jazdy. Podľa Antalovej to prispelo k menšej nehodovosti. Na spomínanej ceste vlani zahynula len jedna osoba. Pre porovnanie, v roku 2013 tu zaznamenali štyri obete, v roku 2012 až osem.
Trenčianska župa sa ako vlastník a správca ciest podľa jej hovorkyne Petry Čimovej tiež podieľa na zvyšovaní bezpečnosti jazdy. Investuje do opráv, udržiavania zvislých a vodorovných dopravných značiek či odstraňovania zelene, ktorá bráni vodičom vo výhľade. Z hľadiska dopravnej nehodovosti je ďalším problémovým úsekom križovatka medzi obcami Trenčianske Stankovce a Trenčianska Turná. Kraj jej rekonštrukciu naplánoval v tomto roku.