Zhabanie auta. Nový trest pre opitých vodičov

Opití vodiči, ktorí vlani zabili na cestách až 34 ľudí, sú problémom, s ktorým si nevie poradiť polícia ani politici. Nezaberajú na nich časté kontroly, vysoké pokuty, niekoľkoročný zákaz jazdy ani hrozba väzenia.

16.01.2015 10:10
dopravná nehoda, auto, vrak, Foto: ,
6. október, Tekovské Lužany. Opitá 19-ročná vodička za volantom Favorita, ktorá ani nevlastní vodičský preukaz, zdemolovala autobusovú zastávku. Pri dychovej skúške jej namerali 1,29 promile.
debata (20)

Len v uplynulom roku prichytila polícia 9 808 vodičov, ktorí šoférovali opití. Vyše polovice z nich nafúkalo viac ako jedno promile. Alarmujúce čísla konečne prinútili ministerstvo vnútra rozmýšľať o prísnejších sankciách. V hre je ako jeden z trestov aj dočasné zhabanie auta.

Neboli by sme prvým štátom, ktorý chce takýto postih využívať. Autá za určitých podmienok zhabú vodičom napríklad v Česku, v Dánsku s tým začnú od júla tohto roku. Slovenský rezort vnútra nad tým tiež uvažuje. „Odborná diskusia sa vedie aj o dočasnom zhabaní majetku, kým vodič nezaplatí sankciu za alkohol za volantom,“ vysvetlil hovorca ministra vnútra Ivan Netík. Na ministerstve však podľa neho uprednostňujú, aby za alkohol za volantom dostávali vodiči krátkodobé nepodmienečné tresty.

Minister vnútra Robert Kaliňák spresnil, že prípadný trest zhabania auta alebo krátkodobé väzenie by sa malo týkať len tých vodičov, ktorí nafúkajú viac ako jedno promile. Vtedy už nejde o priestupok, ale o trestný čin, ktorý riešia sudcovia. „Preto musíme diskutovať túto otázku aj s ministerstvom spravodlivosti. To nie je len naše rozhodnutie, či sa týmto vodičom budú ukladať krátkodobé tresty odňatia slobody v trvaní troch či siedmich dní, ako to bolo kedysi aj na vojne, alebo sa im bude odoberať majetok,“ vysvetlil. Kaliňák však upozornil, že krátkodobé väzenie by malo aj pozitívny výchovný efekt na opitých vodičov, aby sa nad sebou zamysleli. Dodal, že nápadov, ako trestať opitých vodičov, je viac a diskusiu na túto tému by chceli vyhodnotiť ešte tento rok.

O zhabaní auta však budú rozhodovať sudcovia. Aj keď ho považujú za jeden z možných trestov, upozorňujú, že nie je možné skonfiškovať vozidlo len za jazdu pod vplyvom alkoholu. Došlo by tak nielen k porušeniu princípu primeranosti trestu, ale aj ústavných práv obvineného. K zhabaniu by súd mohol pristúpiť za predpokladu, že vodič sa dopustí viacerých trestných činov, napríklad opakovanej jazdy pod vplyvom alkoholu v kombinácii s porušením zákazu činnosti a dopravnou nehodou s následkami na zdraví.

Nehody zavinené opitými vodičmi v roku 2014

  • opití vodiči spôsobili každú ôsmu nehodu, čo je 1 582 havárií
  • pri haváriách opitých vodičov zahynulo 34 ľudí, to je o 11 viac, ako v roku 2013
  • pri kontrolách nafúkalo 9 809 vodičov, čo je o 3 800 viac, ako rok predtým
  • vyše polovica z nich, 5 049, nafúkala viac ako 1 promile, čo je už trestný čin
  • najviac opitých zadržali v Bratislavskom kraji – 1 626
  • najviac dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu bolo v Košickom kraji – 228
  • najviac smrteľných nehôd zapríčinili opití šoféri v Trnavskom kraji – 6

(vv, PPZ SR)

Sudca Peter Šamko z Krajského súdu v Bratislave považuje za účinnejšie častejšie cestné kontroly spojené v priestupkovom konaní s citeľnými sankciami. Účinkovať by však podľa neho mohli aj niekoľkoročné zákazy šoférovať auto a tiež zaistenia motorových vozidiel v prípade, že vodič poruší viac zákazov.

Ak vodič šoféruje s viac ako jedným promile, dopúšťa sa prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky, kde je trestná sadzba až jeden rok. „Ak by pod vplyvom alkoholu spôsobil aj zranenia či smrť iným účastníkom cestnej premávky, tak už pôjde primárne o trestný čin usmrtenia či ublíženia na zdraví, kde sú vyššie trestné sadzby a kde sa často aj netrestanému obžalovanému ukladajú nepodmienečné tresty odňatia slobody,“ reagoval Šamko.

Krátke nepodmienečné tresty, o ktorých uvažuje rezort vnútra, nepovažuje za účinné. Šamko povedal, že na výkon takého trestu si môže páchateľ zobrať napríklad dovolenku a nemusí vôbec predstavovať citeľný zásah do jeho života. „Za takú krátku dobu nie je možné na odsúdeného pôsobiť výkonom trestu odňatia slobody. Nepodmienečné tresty majú svoj význam len v prípade, ak trvajú dlhšie, napríklad šesť mesiacov,“ mienil Šamko.

Aj rezort spravodlivosti je pri treste zhabania auta opatrný. V pripravenom návrhu novely Trestného zákona nenavrhol ani žiadne iné sprísnenie pre opitých vodičov. „Sudca pozná celú prejednávanú trestnú vec a vie zhodnotiť, aká je miera závažnosti prečinu. Preto vie najlepšie posúdiť proporcionalitu trestu,“ upozornila rektorka Policajnej akadémie a poradkyňa ministra spravodlivosti Lucia Kurilovská.

Polícia pripúšťa, že alkohol za volantom je jav, ktorý nevie eliminovať. „Vzhľadom aj na klesajúci počet dopravných nehôd, polícia považuje súčasne nastavenú legislatívu za postačujúcu. Naďalej však budeme pokračovať vo zvýšenom dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou v cestnej premávke,“ reagovala hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.

Dopravné nehody, ktoré spôsobil alkohol za... Foto: SITA, Robert Hüttner, Ľuboš Pilc, Pravda, VV, PPZ SR,
dopravná nehoda, auto, alkohol, šoféri, opití Dopravné nehody, ktoré spôsobil alkohol za volantom - Tekovské Lužany (19-ročná vodička mala 1,29 promile alkoholu v krvi), Dobogov (39-ročný vodič mal 2,29 promile), Turček (34-ročný šofér mal v dychu vyše 1,7 promile), Košice (34-ročný šofér mal 2,96 promile).

Nehody síce ubúdajú, ale množstvo opitých vodičov chytia na cestách takmer každý deň. Čoraz viac vodičov prekračuje hranicu viac ako dve promile. To je už podľa odborníkov ťažká opitosť, pri ktorej má človek výrazne zníženú pozornosť. Len tento týždeň prichytila polícia za volantom desiatky opitých vodičov. Viacerí nafúkali nad tri promile. Františkovi v Novej Dubnici namerali takmer 3,5 promile. Za volant si sadol aj 36-ročný vodič zo Spišskej Novej Vsi s 2,44 promile, a to napriek dvojročnému zákazu jazdy. Súdy takýmto previnilcom zväčša vymeriavajú podmienečné tresty.

Za deväť mesiacov minulého roka odsúdili za jazdu pod vplyvom alkoholu 1 488 vodičov, do väzenia poslali sudcovia 141 vinníkov, 2 150 dostalo podmienečný trest. Ďalší zaplatili pokutu alebo dostali zákaz riadiť motorové vozidlo či trest verejnoprospešných prác. Opití šoféri zapríčinili vlani 1 582 z celkového počtu 13 286 nehôd.

Čo je príčinou, že Slováci pijú veľa a nemajú problém sadať si za volant opití? Podľa klinického psychológa z Univerzity Komenského Antona Heretika 10 až 12 percent slovenskej populácie je závislej od alkoholu, teda nedokáže jeho užívanie zastaviť. Podľa odhadov Svetovej zdravotníckej organizácie sa na Slovensku vlani vypilo vyše 13 litrov čistého alkoholu na obyvateľa nad 15 rokov. To nás vo svetovom rebríčku zaradilo na 19. priečku.

Opití vodiči, ktorí sa ocitli pred súdom, pitie za volantom nepovažujú za problém. Sudca Šamko povedal, že niektorí obžalovaní vyčítajú súdu, že im napríklad uložením trestu zákazu činnosti viesť auto zničí život, lebo stratou vodičského prídu o prácu. „Osoby, ktoré šoférovali pod vplyvom alkoholu, si často vôbec nepripúšťajú, že mohli spôsobiť vážne následky na živote či zdraví iných osôb. Necítia sa ako páchatelia, ale ako obete, ktorým nespravodlivý systém komplikuje život potrestaním a pritom nič vážne neurobili,“ spomínal na výpovede previnilcov. Tí podľa neho často tvrdia, že "veď mali len niekoľko štamperlíkov a predsa nič neukradli ani nikoho nezabili“. Podľa Šamka problém je v tom, že šoférovanie pod vplyvom alkoholu veľká časť spoločnosti považuje za niečo samozrejmé, čo sa dá tolerovať. Veľké množstvo opitých vodičov sa spolieha na to, že ich polícia nezastaví a nebude kontrolovať.

Odborník na liečbu závislostí Ľubomír Okruhlica uviedol, že mnohí vodiči, ktorých polícia prichytí, majú s pitím problémy dlhodobo. Od roku 2012 poslali policajti pre alkohol na psychiatrické vyšetrenie vyše sedemtisíc vodičov. Podľa Okruhlicu každý tretí vodič, ktorý nafúkal a policajti ho poslali na vyšetrenie do Centra pre liečbu drogových závislostí v Bratislave, je závislý od alkoholu. „Spoločnosť na alkohol prihliada tak, že to patrí k životu. Čo u nás nefunguje, je poradenstvo, ako je to v iných európskych krajinách,“ upozornil Okruhlica. Podľa prieskumov je na Slovensku okolo 400-tisíc ľudí, ktorí majú problém s alkoholom a nevyhľadali pomoc odborníka.

Dnes možno zhabať auto s veľkými prekážkami

Slovenský trestný zákon síce konfiškáciu auta umožňuje aj v súčasnosti, ale jeho uplatnenie naráža na množstvo právnych prekážok. Zákon pozná dva inštitúty, ktoré znamenajú prechod súkromného majetku do štátnych rúk. Prvým je trest vo forme prepadnutia veci, druhým je ochranné opatrenie zhabanie veci. V prípade vodičov môže súd rozhodnúť o prepadnutí auta, ak bolo použité na spáchanie trestného činu. Ide aj o trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky. Zhabanie veci pripadá do úvahy aj vtedy, ak si to vyžaduje bezpečnosť ľudí alebo majetku, prípadne iný obdobný verejný záujem.

V Česku zhabanie auta umožňuje zákon v tých prípadoch, keď vodič šoféruje napriek zákazu. Ak súd rozhodne o konfiškácii, auto sa podľa hovorcu policajného prezídia Českej republiky Jozefa Bocána stáva majetkom štátu, s ktorým ďalej nakladá polícia. „V prípade, že polícia o auto záujem nemá, ponúkne ho formou ponukového konania ďalším organizačným článkom štátu bezplatným prevodom. Ak ani tieto inštitúcie nemajú o vozidlo záujem, tak sa predá,“ spresnil policajný hovorca.

Od júla k zhabaniu auta pristúpia aj v Dánsku. Príde oň vodič, ktorý nafúka dve a viac promile. Vozidlá skonfiškujú a následne predajú na dražbe. Zákon, ktorý vlani schválil dánsky parlament, zasiahne bez výnimky každého. Aj cudzincov.

K takémuto kroku sa prikláňa aj sudca Peter Šamko. Opitému vodičovi by podľa neho mali vziať vodičský preukaz na niekoľko rokov, ak mu zistili aj iné priestupky. „Prípadne aj doživotné odňatie vodičského preukazu a ak je to možné, mala by okamžite nasledovať aj sankcia týkajúca sa prepadnutia motorového vozidla v prospech štátu,“ uviedol Šamko.

(vv)

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #polícia #alkohol za volantom #promile #Robert Kaliňák #kontrola vodičov #šoféri #Opití