Výbor si pre referendové spoty zavolal šéfa rady pre vysielanie

Predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu Miloš Mistrík príde na parlamentný výbor pre kultúru a médiá vysvetliť postoj rady k televíziám, ktoré odmietli vysielať referendové spoty.

22.01.2015 15:18 , aktualizované: 15:27
referendum, aliancia za rodinu Foto:
Ilustračné foto.
debata (42)

Predvolať Mistríka na pôdu výboru navrhol poslanec Národnej rady SR za OĽaNO Jozef Viskupič, výbor jeho návrh schválil konsenzom celého politického spektra.

Televíziám podľa Viskupiča treba jasne stanoviť pravidlá, kedy reklamu odmietnuť nemôžu a rovnako určiť mechanizmus, ako okamžite stiahnuť z obrazovky reklamy, ktoré sú v rozpore so zákonom. Právny stav v tejto oblasti je podľa neho zatiaľ vágny. „Televízie by nemali riadiť svoje kroky iba podľa toho, ktorý oligarcha im dá viac peňazí,“ povedal.

Neodvysielanie referendových spotov je podľa Viskupiča podobným príkladom, ako keď niektoré televízie pred voľbami v roku 2012 vysielali reklamné spoty strany 99 percent. Vtedy vedeli, že príjmy z reklamy prevýšia náklady na relatívne nízke pokuty a rovnako sa vyhovárali na nejednoznačnosť zákona. Teraz postupujú opačne, pre nejednoznačnosť zákona odmietli odvysielať reklamné spoty Aliancie za rodinu, ktorá iniciuje referendum. Viskupič zdôrazňuje, že tento stav sa musí skončiť a zákon musí stanoviť jasné pravidlá.

Mistrík by mal prísť o postojoch rady k televíziám a referendovým spotom hovoriť na najbližšie zasadnutie výboru pre kultúru a médiá.

RTVS zachytí referendum v správach a publicistike

Aliancia za rodinu do štvrtka neoslovila Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS) so žiadosťou o vysielanie spotov k referendu vypísanému na 7. február. Generálny riaditeľ telerozhlasu Václav Mika o tom informoval Radu RTVS. Do poludnia “sme nedostali ani požiadavku, ani objednávku na takýto spot a dokonca ani nie na posúdenie tohto spotu,“ konštatoval pre médiá Mika počas rokovania rady rádiotelevízie. Postoj RTVS má dve polohy.

Prvá vychádza z toho, že zákon o referende vôbec nehovorí o kampani a ani politickej reklame. Druhá je založená na tom, že RTVS pred politickou reklamou, ak ju zákon vyslovene neprikazuje, uprednostňuje poskytnutie vysielacieho času v spravodajstve a publicistike. “Ak nám zákon určoval, aký priestor máme vyčleniť politickým stranám a hnutiam na propagáciu, vždy sme ho dali formou relácie, nie reklamy,“ dodal pre médiá Mika a pripomenul, že súčasný manažment RTVS sa reklame vo vysielaní vyhýba.

Šéf RTVS sa venoval aj účinkovaniu moderátorky Natálie Žembovej v spote Aliancie za rodinu k referendu. “Nemusíme nič mediálne riešiť, pretože kolegyňa je na riadnej materskej dovolenke ako náš zamestnanec, mediálne nie je činná. Čo sa týka toho, že je stále v pracovnom pomere a na materskej dovolenke, tak to budeme riešiť samozrejme s ňou, po dohode s ňou a pracovnoprávne,“ uviedol šéf RTVS.

O účinkovaní Natálie Žembovej v spote pred tým, ako to zverejnili médiá, v RTVS nevedeli. “Aktuálne sa podrobne zaoberáme detailnou analýzou skutočností tohto prípadu. Akékoľvek závery by boli v tejto chvíli predčasné,“ uvádza sa v stanovisku RTVS, ktoré SITA poskytla manažérka marketingu a komunikácie s verejnosťou RTVS Dominika Šulková.

Spoty neodvysielajú Markíza, JOJ a RTVS. Budú na TV Lux

Spoty k referendu nebudú vysielať súkromné televízie Markíza, Joj ani verejnoprávny RTVS. RTVS pripomína, že tzv. politickú reklamu nevysielali ani pred vlaňajšími voľbami prezidenta, poslancov do Európskeho parlamentu aj do orgánov samosprávy obcí. “RTVS využil zákonné právo nevyčleniť priestor na vysielanie reklamy súvisiacej s referendom 7. februára. Témami referenda sa budeme zaoberať v našich spravodajských ako aj diskusných reláciách,“ uvádza sa v stanovisku RTVS.

Žiaden zákon exaktne vysielateľom neprikazuje ani nezakazuje vysielanie kampane k referendu, tvrdí Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). „To znamená, že vysielateľ nie je povinný reklamné spoty súvisiace s referendom odvysielať. Ak sa rozhodne kampaň vysielať, musí dbať na dodržanie ustanovení, ktoré by vysielaním mohli byť porušené,“ konštatovala minulý týždeň hovorkyňa RVR Lucia Jelčová.

Pod hrozbou sankcií je zakázaná napríklad politická a náboženská reklama. „Zákon o spôsobe vykonania referenda v znení neskorších predpisov nijakým spôsobom nerieši kampaň v elektronických médiách ani ďalšie otázky vysielania v období pred konaním referenda,“ pripomenula v tejto súvislosti Šulková. S týmto názorom sa stotožňuje aj televízia Markíza.

Aliancia za rodinu, ktorej petícia referendum iniciovala, rozhodnutie médií nevysielať spoty kritizuje. Katolícka televízia Lux nemá problém s vysielaním spotov Aliancie za rodinu k referendu. Ako informovala agentúru manažérka TV Lux Eva Hrešková, Konferencia biskupov Slovenska, ktorá je väčšinovým vlastníkom TV Lux, sa rozhodla poskytnúť časť svojho reklamného vysielacieho priestoru v televízii na vysielanie uvedeného spotu, pretože nejde o politickú reklamu.

Spot Aliancie za rodinu bude televízia vysielať v rámci reklamných blokov. Televízia Lux je slovenská katolícka televízia, ktorá spustila samostatné vysielanie v roku 2008 prostred­níctvom satelitu a káblovej televízie.

42 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #referendum o rodine