Kolky si okrem kioskov bude možné kúpiť aj cez mobil

Ak boli doteraz pre niekoho kiosky vydávajúce elektronické kolky príliš zložité, do pol roka by sa to malo zmeniť. Podľa generálneho riaditeľa Slovenskej pošty Tomáša Druckera za ten čas chcú vychytať chyby projektu, ktoré sa po jeho spustení vyskytli, a ľudí na systém naučiť.

23.01.2015 15:00
kolky, poplatok, kataster, kiosk, ekolok,... Foto: ,
Systém e-kolkov je jeden z najväčších elektronických projektov na Slovensku.
debata (7)

Upozornil, že pošta stále ponúka v niektorých svojich pobočkách predaj takzvaných nominálnych kolkov, ktoré platia rovnako ako aj e-kolky. Onedlho pritom bude možné správne poplatky, napríklad za vybavenie občianskeho preukazu, uhrádzať aj cez mobil.

Prečo pôsobia niektoré úkony, ktoré si kiosky vyžadujú, komplikovane? Podľa riaditeľa je to tým, že umožňujú uhradiť presnú sumu za celý úradný výkon. Dosiaľ sa klasickými kolkami platilo len za jednu službu, a preto bolo potrebné kúpiť často aj viac kolkov. Kiosky už poskytujú túto možnosť v jednom kroku a na to si užívatelia musia postupne zvyknúť. „Pravidelne odstraňujeme nedostatky a kontrolujeme kvalitu i počet chýb. Chodíme na návštevy a komunikujeme s prednostami úradov,“ vysvetlil Drucker, ako riešia problémy.

Pošta tiež požiadala všetky úrady, v ktorých sú kiosky na e-kolky, aby si vytvorili zoznam najčastejšie využívaných služieb, priradili k nim kódy a tie vyvesili na viditeľných miestach. Užívateľ si tak nájde príslušný kód, zadá ho do systému a môže službu okamžite zaplatiť. Nemusia sa tak preklikávať ostatnými ponukami, ktoré ma kiosk navolené.

Pre ľahšie používanie kioskov pošta pripravila aj informačný systém vo forme tabúľ, ktoré obsahujú správnu postupnosť ich obsluhy. Užívatelia ich nájdu v blízkosti automatov. Postupne tiež školí zamestnancov úradov, na ktorých sa užívatelia môžu obrátiť.

Ako Drucker zdôraznil, pre starších ľudí, ktorí si na e-kolky zvykajú ťažšie, majú v ponuke nominálne kolky, ktoré sú podobné predchádzajúcim. „Kým si na nový systém zvyknú, môžu nimi rovnako platiť.“ Vydáva ich 250 vybraných pôšt a úrady ich dočasne akceptujú.

Systém e-kolkov je jeden z najväčších elektronických projektov na Slovensku. Drucker ho považuje za úspešný, o čom svedčí aj prestížne ocenenie. „Platobný systém e-kolok získal minulý september druhé miesto Postal Technology Awards (pozn. red. ocenenie poštových technológií) v Štokholme,“ poznamenal.

Zjednodušiť platenie správnych poplatkov by mala aj mobilná aplikácia, ktorú pošta spustí už vo februári. Momentálne je vo fáze testovania. Po jej stiahnutí si užívateľ a majiteľ smartfónu vyberie potrebnú službu z dostupného katalógu, zvolí si spôsob platby a aplikácia mu vygeneruje kód. Po zaplatení bude slúžiť namiesto e-kolku.

Okrem tejto spúšťa Slovenská pošta v tomto roku aj novú službu týkajúcu sa balíkov. Tie by si po novom mohli občania vyzdvihnúť na čerpacích staniciach či internátoch. Od marca bude možné získať výpis z listu vlastníctva na právne účely na tristo pobočkách pošty. Dnes je to možné len na dvanástich.

Kľúčovou tohtoročnou zmenou by malo byť aj zrušenie tzv. žltých lístkov, ktoré pošta vhadzuje do schránok, keď nenájde doma adresáta zásielky. Namiesto nich budú ľudia dostávať elektronické oznámenie, napríklad prostredníctvom SMS.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #mobil #Slovenská pošta #kolky #elektronické kolky