Nenávistné výroky kňaza o gejoch: Špina, zvrhlosť

Šok a zdesenie vyvolal vo verejnosti uniknutý úryvok z kázne gréckokatolíckeho kňaza, ktorý odmietla vysielať RTVS. Farár v ňom v súvislosti s homosexuálmi hovorí o amorálnosti a zvrhlosti.

27.01.2015 14:00 , aktualizované: 19:02
Rastislav Baka Foto: ,
Gréckokatolícky kňaz Rastislav Baka v kázni v súvislosti s homosexuálmi hovoril o amorálnosti a zvrhlosti.
debata (239)

„Zobuďte sa, zastavte mor tretieho tisícročia. Postavte železnú oponu takej tolerancii a prekrúcaniu. Vytlačte túto špinu za hranice štátu,“ uvádza sa v časti kázne, ktorú zverejnil portál Aktuality.sk. Kňaz ňou vyzýval na účasť na referende.

Hovorca Prešovskej archieparchie Ľubomír Petrík pravosť úryvku nepotvrdil ani nevyvrátil. V stanovisku, ktoré zaslal do redakcie, zdôrazňuje, že trvajú na odvysielaní celej kázne, pričom rozhodnutie verejnoprávneho média považujú za cenzúru. „Stále čakáme na odvysielanie celej svätej liturgie s nezostrihanou homíliou v národnostnom vysielaní Rádia Regina Košice pre Rusínov, ktorým bola adresovaná,“ uviedol Petrík.

Prečítajte si komentár Petra Javůrka Čiara medzi nami.

RTVS cenzúru odmieta. Pripomína, že duchovnému ponúkli možnosť vystrihnutia časti kázne, ktorá hraničí s výrokmi, ktoré podnecujú k nenávisti a bola by v rozpore so zákonmi. Kázeň mala byť odvysielaná v nedeľu 18. januára. Kňaz nesúhlasil so zostrihom, do vysielania sa nedostala vôbec.

Konferencia biskupov Slovenska (KBS) sa k prípadu nevyjadruje. Na otázku Pravdy, či slová gréckokatolíckeho kňaza nepovažuje za šírenie nenávisti, hovorca Konferencie biskupov Slovenska Martin Kramara odpovedal, aby sme sa obrátili na gréckokatolícke arcibiskupstvo. „Dohodli sme sa, že záležitosť bude komunikovať Prešovská archieparchia,“ reagoval hovorca. Uniknutá časť kázne prekvapila aj českého kňaza Tomáša Halíka.

„Bolo by v záujme cirkvi, aby sa namiesto kázania pri bohoslužbe neobjavovali podobné hysterické štvavé politické agitácie, ktoré namiesto vecnej debaty len roznecujú nenávisť a predsudky,“ napísal Halík vo svojej reakcii pre Pravdu. Kňazi volajúci po železnej opone by podľa neho zrejme chceli Slovensko zahnať do „Putinovho raja“ na divoký Východ. „Úroveň argumentácie, jazyka a myslenia týchto ľudí je desivá. Nie je to obhajoba, ale kompromitácia kresťanstva, medvedia služba cirkvi,“ pripomenul Halík.

Podľa právničky Janky Debrecéniovej mala RTVS nielen právo, ale povinnosť takúto časť kázne neodvysielať. „Nielen preto, že by naozaj porušila zákon o RTVS, kde je definovaná jej spoločenská zodpovednosť aj tým, že vysielanie musí byť založené na princípoch demokracie a humanizmu a informácie majú byť overené a neskreslené. Navyše prejav bol v tejto časti vo veľkej miere nenávistný,“ hovorí Debrecéniová.

Pripomína, že aj keď na Slovensku neexistuje trestný čin hanobenia ľudí z dôvodu ich sexuálnej orientácie, je to len nedostatok právnej regulácie. „Nič to nemení na tom, že to bolo nenávistné voči ľuďom s menšinovou sexuálnou orientáciou a tí majú aj na základe ústavy a medzinárodných dohovorov právo na nediskrimináciu a právo na ochranu ľudskej dôstojnosti,“ zdôrazňuje Debrecéniová.

Právnička upozorňuje, že niektoré z vyjadrení, ktoré boli zverejnené, môžu hraničiť s trestným činom šírenia poplašnej správy. V texte sa totiž volá po postavení železnej opony, nepriamo o velebení krajín Východu a zlom Západe, kde sa obchoduje s deťmi, hýčkajú pedofili a negarantujú rodičovské práva.

„Chcem pripomenúť, že EÚ vznikala v povojnových rokoch ako nástroj budovania mierovej Európy a poistka pred tým, aby sa hrôzy druhej svetovej vojny, na ktorých sa u nás podieľala aj katolícka cirkev, už neopakovali. Iniciatívy tohto typu, ako je prebiehajúca snaha niektorých malých skupín zvrátiť demokratický vývoj krajiny týmto referendom, sú v súčasnosti veľmi typické v mnohých krajinách východnej Európy vrátane Ruska,“ vysvetlila Debrecéniová.

Podľa Debrecéniovej je paradoxné, že predstavitelia cirkvi, ktorá bola terčom perzekúcií počas predchádzajúceho totalitného režimu, sa teraz podieľajú na tom, aby sa tu znovu obmedzovali slobody a volajú tak po istom druhu totality – navyše v štáte, ktorý je z ústavy oddelený od ideológie a náboženstva. Pripomenula, že platy predstaviteľov cirkví sú hradené zo štátneho rozpočtu. „Je neprípustné, aby človek ktorého mzda je priamo alebo nepriamo hradená z verejných prostriedkov, šíril takúto nenávisť,“ dodala.

Postoj KBS, ktorá sa k zverejneným výrokom nechcela priamo vyjadriť, považuje za istý spôsob zbavovania sa zodpovednosti. „Katolícka cirkev je hierarchicky usporiadaná organizácia a ak sa už angažuje, nemala by sa skrývať za jednotlivých pešiakov. Keď sa vyskytne problém, mala by ho riešiť,“ vraví právnička. Sloboda prejavu podľa nej nie je bezbrehá. „Prejavom vychovávame, ovplyvňujeme, konštruujeme hodnoty. To nie je uplatňovanie slobody prejavu, ale zneužívanie moci a vyvolávanie strachu,“ zdôrazňuje Debrecéniová.

Niektorým aktivistom pripomenul prejav obdobie pred druhou svetovou vojnou. „Keď som to dnes ráno čítala, evokovalo to vo mne spôsob komunikácie a formulácie viet ako pred druhou svetovou vojnou. Mám pocit, že ten kňaz volá po odstránení demokratického systému a nastolení tvrdej autoritárskej ruky,“ hovorí sociologička Elena Gallová Kriglerová, riaditeľka Centra pre výskum etnicity a kultúry.

„Oni to pravdepodobne vnímajú tak, že štát by mal oveľa silnejšie nastoľovať pravidlá cirkvi. Toto je podľa mňa najnebezpečnejší prvok toho celého. Druhým prvkom je absolútne porušovanie akejkoľvek ľudskej dôstojnosti,“ dodala sociologička. Kňaz v kázni podľa nej používa pojmy, ktoré hrubo urážajú akúkoľvek ľudskú dôstojnosť a volá po totalitných princípoch.

Podobne to vníma aj Martin Macko z Iniciatívy Inakosť. „Je tragické, že v deň pripomienky oslobodenia koncentračného tábora Osvienčim sa objavil text kázne, ktorý vyzýva na "vytlačenie špiny za hranice štátu“ a zastavenie jej vysielania niekto považuje za potláčanie slobody slova a vierovyznania," hovorí Macko. Slušní ľudia si však podľa neho obraz urobia aj sami.

Výroky tohto typu podľa sociologičky prispievajú k polarizácii ľudí. „Neuveriteľným spôsobom to narúša sociálnu súdržnosť spoločnosti. Skôr by mali dnes fungovať mechanizmy, ktoré spoločnosť držia pokope. Cirkev robí pravý opak. Na jednej strane hovoria, že nefungujú staré zaužívané formy súdržnosti a na druhej strane vrážajú klin do spoločnosti oni. A tú súdržnosť ešte viac rozbíjajú. Vyvolávajú pocit neistoty v spoločnosti,“ hovorí Gallová Kriglerová. Ľudia podľa nej majú pocit, že ich bezpečnosť je neprestajne ohrozovaná, pričom takto je nastavená celá ich kampaň.

S takou formou vyjadrení nesúhlasí ani cirkevný analytik Jaroslav Šebek. „Práve v treťom tisícročí nie je možné hovoriť takým spôsobom. Povedal by som, že to odporuje tomu, akým spôsobom hovorí pápež František. O dôležitých otázkach, ktoré nesúvisia len s otázkou rodiny, treba viesť skutočne inteligentnú debatu, ktorá bude na úrovni a bude otvorená,“ hovorí Šebek z Historického ústavu Akadémie vied ČR. Použité vyjadrenia sú podľa neho veľmi zaťažené predsudkami. „A to je problém,“ dodáva.

Taká „vyhrotená a masívna kampaň, ako je teraz na Slovensku“, nebola podľa Šebeka v susednom Česku ani v období schvaľovania registrovaných partnerstiev. Terajšia polarizácia v slovenskej spoločnosti môže podľa neho viesť k tomu, že cirkev sa ešte viac uzavrie voči spoločnosti a vzájomná komunikácia bude ťažšia.

Zavacká: Je to nehorázne

„Ktovie, čo by na to povedal biskup Gojdič, ktorý bol vyhlásený za spravodlivého medzi národmi,“ povzdychla si v rozhovore pre Pravdu historička práva Katarína Zavacká v reakcii na časť kázne kňaza, ktorú RTVS odmietla vysielať. Pripomína, že homosexuáli boli za čias druhej svetovej vojny posielaní do koncentračných táborov.

Ako vnímate časť kázne kňaza, ktorá unikla do médií?
Je to strašné a ešte horšie je to, že takéto slová sa objavujú ešte teraz. Tá nenávisť z kňazových úst. Nie je to však nič nové. Počas budovania koncentrákov sa vyjadrovali takto aj katolícki kňazi ako o špine – o židoch, demokratoch i homosexuáloch. Tí boli označkovaní ružovým trojuholníkom a za svoju orientáciu boli umiestňovaní v koncentračných táboroch a likvidovaní. Všetci boli označovaní za mor druhého tisícročia.

Malo by sa začať v tejto situácii trestné konanie? Orgány činné v trestnom konaní podľa mňa mali už dávno zasiahnuť. Je to šírenie nenávisti.

Ako hodnotíte postoj Konferencie biskupov Slovenska, ktorá to nekomentovala a odkázala, že k tomu sa bude vyjadrovať Prešovská archieparchia?
Vždy to tak bolo. Keď niečo smrdelo škandálom, tak boli vždy ticho. Či to bolo pred 70 rokmi alebo teraz.

Mali také výroky jasne odsúdiť?
Samozrejme, veď je to nehorázne. Preto mali orgány činné v trestnom konaní už dávno zasiahnuť. Nie, že si to oni vybavia medzi sebou. Veď keby som sa ja takto vyjadrovala na ulici, tak som vo väzení. A oni ovplyvňujú verejnú mienku. Ktovie, čo by na to povedal biskup Gojdič, ktorý bol vyhlásený za spravodlivého medzi národmi.

Úryvok kázne Rastislava Baka, s ktorým nesúhlasila RTVS

„Aj naše Slovensko potrebuje rýchlu pomoc, hoci je v EÚ. Morálny život je ohrozený, je tu útok na rodinu. Nečestnosť, korupcia a zlodejstvo rozsieva nenávisť. Rodina, priateľstvo a medziľudské vzťahy ustupujú a dopredu sa tlačí zisk a bohatstvo. A toto všetko sa skrýva za toleranciu, slobodu prejavu, demokraciu. Lebo kto vidí a hovorí nám pravdu? Musíme niečo robiť, a rýchlo, aby nebolo neskoro.

Irina Berksetová sa vydala v roku 2005 v Moskve za nórskeho muža. Presťahovali sa tam a myslela si, že všade na Západe je lepšie ako v Rusku. Za to, lebo tam žila. Ale keď tam stratila syna a s druhým synom utekala cez Poľsko sama nazad, už mala iný názor. Proti zvrátenému životu nemáte šancu. Deti sú tam tovar, skutočná biologická mama je v Európe nič, práva majú gejovia, homosexuáli, aj pedofili, ale nie otec a mama.

Keď zaspíme a budeme sa len nečinne prizerať na túto amorálnosť a zvrhlosť, určite prehráme. Aj v rozprávkach sa to už mení. Už sa princ zaľúbi do kráľa a nie do princeznej, a princezná sníva o svadbe s kráľovnou, nie s princom. Už stovky slovanských rodín kričia, na Západe nám ukradli deti, pozerajte na naše nešťastie a poučte sa. Zobuďte sa, zastavte mor tretieho tisícročia.

Postavte železnú oponu takej tolerancii a prekrúcaniu. Vytlačte totu špinu za hranice štátu. Nebuďme hlúpi a poučme sa. Tak je to vo svete. A u nás?

Počuli ste už, čo urobilo naše zdravotníctvo na základnej škole v Košiciach? Kurz o pohlavných chorobách, kde deviataci mali vo dvojiciach ukázať sexuálne polohy medzi mužom a ženou, mužom a mužom i ženou a ženou. Navádzali na nemorálny život. A to bez súhlasu rodičov, ktorí boli pohoršení a písali otvorené listy do školy. Toto nám nepriniesli Cyril a Metod, ale EÚ.

Zachej dostal šancu a využil ju. Zmenil svoj život. Aj my máme šancu. 7. februára bude referendum o rodine. Využime ju všetci, postavme sa za rodinu muža a ženy, postavme sa za čistotu a morálku. Nečakajme, kým bude neskoro. Poznáte to, nepotopiteľný Titanic stavali odborníci a išiel na dno Atlantiku. Noemovu archu staval amatér a zachránila život na celej Zemi. Je to na nás, médiá sú ticho, prečo asi?

Žeby sme zostali hlúpi ľudia bez názoru, lebo takých môžu ľahko manipulovať. Nielen sanitky, ale i my, ponáhľajme sa zachraňovať život i hodnoty dôležitejšie ako naše HDP. Ženy i naše vnúčatá dostali šancu normálne žiť.“

© Autorské práva vyhradené

239 debata chyba
Viac na túto tému: #cirkev #homosexuáli #kňaz #referendum o rodine