Budúcich deviatakov čakajú nové prijímačky

Prijímačky na stredné školy sa zmenia. Namiesto testu, ktorý si doteraz pre uchádzačov pripravovali stredné školy, sa stane prijímacím testom monitor deviatakov zo slovenčiny a matematiky.

11.02.2015 14:00
školáci, žiaci, študenti Foto:
Ilustračné foto
debata

Deviataci ho už nebudú písať na základnej škole, kde sa učia, ale na strednej škole, kde chcú študovať. Novinka sa má zaviesť od budúceho školského roka.

Dôvodom tejto zmeny je snaha rezortu školstva vytvoriť sito pri prijímaní žiakov na stredné školy. Kedže Ústavný súd vlani rozhodol, že kritériom prijímania žiakov nemôže byť stanovenie priemeru známok na vysvedčeniach z vybraných predmetov, tohtoročné prijímačky na stredné školy pôjdu „po starom“.

Rezort školstva chystá zmenu v podobe jednotného prijímačkového testu pre všetkých. „Prvoradým cieľom je, aby pre prijímačky vzniklo objektívne sito, aby boli jasné a pomerne prísne pravidlá pre to, kto sa môže dostať na výberové typy stredných škôl,“ povedal minister školstva Juraj Draxler.

Či sa tento test skutočne stane sitom, je však otázne. Závisí aj od toho, či rezort školstva určí hranicu úspešnosti žiaka v teste na to, aby mohol byť prijatý napríklad na gymnázium. „Ak sa nestanoví hranica úspešnosti, nič sa tým nezmení. Gymnáziá budú prijímať aj slabších žiakov, aby naplnili počty, lebo školy sú financované podľa počtu žiakov. Motivácia detí učiť sa sa nezvýši,“ uviedla Zlatuša Habasová, riaditeľka základnej školy v Spišskej Novej Vsi. Ako povedal minister Draxler pre Pravdu, s tým, že sa stanoví nejaká hranica, sa ráta. Na druhej strane však takýto postup môže naraziť na odpor podobne ako v prípade určenia kritéria priemeru známok na vysvedčeniach, čo odmietol Ústavný súd. V susednej Českej republike, kde sa tiež rozhodli zaviesť celoštátny prijímací test, to riešia tým, že stanovenie hranice úspešnosti je na stredných školách, štát im dáva len odporúčanie.

O podobe prijímacích skúšok sa bude ďalej rokovať. Novinkou má byť, že upravený monitor deviatakov, teda prijímačkový test, sa posunie až na máj. Žiaci, ktorí v ňom nebudú úspešní, by mali mať možnosť si ho zopakovať a opraviť aj v druhom termíne.

Tento spôsob by mohol priniesť istú výhodu pre žiakov aj pre školy. Žiaci by namiesto dvoch testov robili iba jeden, základné školy by boli zase odbremenené od monitoru a stredné by mali menej práce s prípravou úloh na prijímacie skúšky. Rovnaké úlohy pre všetkých na prijímačkách by tiež znamenali, že niektoré gymnáziá by si takto nemohli znižovať náročnosť úloh pre svojich budúcich študentov. „Som jednoznačne za. Celoštátna objektívna skúška bude menšia záťaž pre žiakov aj pre učiteľov,“ povedal Pavel Sadloň, predseda Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií.

Podľa Sadloňa by štátom stanovená hranica úspešnosti v teste bola zrejme veľkým zásahom do práv detí a nebolo by jednoduché to legislatívne vyriešiť. „V každom prípade by sme nemali odsudzovať niekoho, kto má v nejakých predmetoch slabšie známky,“ poznamenal Sadloň. Aj preto podľa neho stojí za zamyslenie, či by prijímačkové testy nemali zahŕňať aj úlohy z iných oblastí ako len zo slovenčiny a matematiky. „Takto sa školy sústreďujú hlavne na dva predmety a to, ako žiaci zvládnu testy,“ upozornil Sadloň.

Tým, že sa test presunie na stredné školy, sa podľa Miroslava Sopka zo Slovenskej komory učiteľov zabezpečí väčšia objektivita. Otázne však podľa neho je, či jednotne stanovený test bude stačiť na to, aby si stredné školy naozaj začali vyberať medzi uchádzačmi o štúdium. „Kým školy nebudú mať dosť financií na to, aby si mohli dovoliť mať menej študentov, ale takých, ktorí zodpovedajú ich kritériám, tak to bude iba polovičaté riešenie,“ dodal Sopko.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #žiaci #stredné školy #prijímacie skúšky