Kraje siahajú na triedy najmä súkromným a cirkevným školám

Samosprávne kraje sú pri rozhodovaní o počte otvorených tried prvých ročníkov na stredných školách v konflikte záujmov. Vo svojich kompetenciách majú totiž možnosť znižovať počty tried nielen v školách, ktoré zriaďujú, ale aj v školách cirkevných a súkromných zriaďovateľov.

12.02.2015 10:09
debata (7)

Kraje následne v snahe zachovať všetky vlastné školy siahajú na triedy najmä súkromným a cirkevným školám. Povedala to prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Saskia Repčíková.

Asociácia súkromných škôl a školských zariadení Slovenska vo svojej analýze uvádza, že z ôsmich samosprávnych krajov iba Košický kraj nepovolil jednej škole vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti otvorenie ani jednej prvej triedy. V porovnaní s tým samosprávne kraje nedali povolenie otvoriť ani jednu prvú triedu 19-tim súkromným stredným školám z 80-tich.

„Tým, že im nepovolia otvoriť ani jednu prvú triedu v žiadnom zo študijných a učebných odborov, odsúdia školy k útlmu, strate kontinuity a postupnej likvidácii. A aj keď počet žiakov základných škôl momentálne rastie a už v roku 2017 bude stredoškolákov o štvrtinu viac, zaniknuté školy sa už nepodarí nikdy obnoviť,“ hovorí Repčíková s tým, že učitelia z týchto škôl prídu o zamestnanie, študenti o školu s tradíciou a zamestnávatelia v regióne o partnera, ktorý im dodával vzdelaných a pripravených absolventov.

Analýza uplatňovania kompetencie samosprávnych krajov od Štátneho inštitútu odborného vzdelávania, ktorá sa týka určovania počtu tried prvého ročníka stredných škôl, poukázala podľa Repčíkovej na to, že kraje pri svojom rozhodovaní nerešpektujú objektívne kritériá na hodnotenie školy, akými sú uplatniteľnosť absolventov, výsledky školy v maturitách, materiálno-technické vybavenie školy alebo personálne zabezpečenie vyučovania.

„Výsledkom je, že samosprávne kraje povolili aj pre ďalší školský rok otvorenie prvých tried v školách, ktoré majú najvyšší počet nezamestnaných absolventov v kraji a priemerné výsledky na úkor tých, ktorých absolventi nekončia na úradoch práce a aj úroveň vzdelávania majú vysokú,“ hovorí Repčíková a dodáva, že kraje navyše nevyriešili ani problém s ponukou miest prevyšujúcou dopyt, keďže už dva roky za sebou povolili otvorenie tried pre viac ako 70 000 žiakov, hoci deviatakov základných škôl je iba niečo vyše 40 000. Samosprávne kraje pritom od roku 2013 dostali novú kompetenciu, a to určiť počet tried, ktoré škola otvorí v ďalšom školskom roku, aby tak mohli optimalizovať pomer počtu miest podľa počtu uchádzačov, ktorí opúšťajú základné školy.

Asociácia súkromných škôl a školských zariadení Slovenska navrhuje, aby kompetenciu rozhodovať o školách dostali späť jednotliví zriaďovatelia škôl so zodpovednosťou rešpektovať celoštátnu vzdelávaciu stratégiu. Tá by mala reflektovať požiadavky pracovného trhu a očakávaný vývoj krajiny. „Rozhodnutie o tom, ktorá stredná škola otvorí prvé ročníky a ktorá nie, má vydávať zriaďovateľ na základe kvality poskytovaného vzdelávania, žiadanosti absolventov na trhu práce a dobrých výsledkov, a nie na základe regionálnych alebo politických záujmov,“ dodáva Repčíková.

7 debata chyba