Učiteľky netrpezlivo čakajú na osnovy pre škôlkarov

Nové osnovy na vzdelávanie detí v materských školách sa rodia veľmi ťažko. Hoci od septembra by učiteľky v materských školách mali pracovať s deťmi ináč, definitívnu verziu vzdelávacieho programu Štátny pedagogický ústav zatiaľ nezverejnil.

02.03.2015 13:30
škôlka, magnety, dieťa, deti, abeceda, materská... Foto:
Ilustračná fotografia
debata (7)

Rezort školstva tvrdí, že materiál je už hotový, predstaví ho začiatkom tohto týždňa. „Pracovná verzia bola už predstavená a zverejnená. Finálna verzia bude zverejnená hneď po jej schválení ministrom, ktoré sa očakáva v najbližších dňoch,“ informoval tlačový odbor rezortu.

Na osnovy netrpezlivo čaká časť učiteliek materských škôl, ktoré nedávno vyzvali ministerstvo, aby boli okrem nich pripravené aj ďalšie metodické materiály na pomoc pri zavádzaní zmien. „Učiteľky materských škôl majú už v septembri začať pracovať podľa nového programu a jeho bezproblémové a plynulé zavedenie do praxe si vyžaduje ešte ďalšie kroky,“ upozornila Andrea Benková zo Slovenskej komory učiteľov. Ministerstvo sľubuje, že metodické materiály vydá, pre učiteľky pripravuje aj programy školení.

Aké zmeny v škôlkach od septembra nastanú, nechceli viaceré oslovené učiteľky komentovať s tým, že definitívna verzia osnov ešte nie je známa. Podľa Benkovej by mali byť pre učiteľky prehľadnejšie, zjednodušia im plánovanie výchovy škôlkarov.

Z niektorých materských škôl sa už dávnejšie ozývajú hlasy, že škôlka sa začne viac podobať na školu. Novinkou je zavádzanie prírodovedného vzdelávania. Benková pripomína, že deti nepocítia zásadný rozdiel. „Všetko sa budú učiť hrou a zážitkovým učením,“ dodala.

Návrh nového vzdelávacieho programu pre škôlky sa pripomienkuje už vyše roka, za ten čas vznikli postupne najmenej tri verzie. Niektorým materským školám sa pritom nepáči, že v pripomienkovom procese sa doň dostal aj odporúčaný plán aktivít, ktoré majú deti v škôlke robiť. Plán určuje pevný denný režim. Doobeda to majú byť hry a cvičenie, vzdelávanie a pobyt vonku, potom obed a odpočinok. Popoludní vzdelávacie aktivity a hry. Obsahuje aj mesačný časový rozvrh na dopoludňajšie vzdelávanie. Najviac je ho vyčleneného pre hovorenú a písanú reč, matematiku a kultúru.

„Určuje sa režim dňa, kde a ako máme s deťmi plniť ciele, ktoré máme. Je tam síce napísané, že je odporučený, ale či to bude naozaj tak, uvidíme. Teraz máme pri výbere metód voľnosť, ak to bude presne určené, bude to podľa mňa krok vzad,“ hovorí Mária Kvietková zo Spoločnosti pre predškolskú výchovu.

Benková zo Slovenskej komory učiteľov je zas presvedčená, že harmonogram aktivít v škôlke je od začiatku braný ako odporúčanie, ktoré nie je záväzné. „Každá materská škola si ho môže prispôsobiť na svoje podmienky,“ podotkla.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #škôlky #ministerstvo školstva #školské osnovy