Most-Híd: Nový učebný plán diskriminuje národnostné školy

Rozdiel počtu vyučovacích hodín materinského jazyka medzi slovenskými a národnostnými školami, ktorý stanovili na základe nového rámcového učebného plánu, je neprijateľný. Tvrdí to odborníčka na školstvo za Most-Híd Mária Prékop s tým, že rámcový učebný plán diskriminuje národnostné školy.

06.03.2015 20:45
debata (41)

V súčasnom štátnom učebnom pláne je podľa Prékop uvedené, že sa má uplatniť princíp rovnakého postavenia materinských jazykov. To znamená pomerný počet hodín pre vyučovacie predmety z materinského jazyka. Plán teda hovorí o potrebe zosúladiť týždennú hodinovú dotáciu materinských jazykov v učebných plánoch v školách s vyučovacím jazykom slovenským a v školách s vyučovacím jazykom maďarským.

"Napriek vyhláseniu Štátneho pedagogického ústavu je realita trochu iná. Podľa súčasného učebného plánu máme 21 vyučovacích hodín na prvom stupni a 23 vyučovacích hodín na druhom stupni v materinskom jazyku. V školách s vyučovacím jazykom slovenským je situácia iná. Majú 26 vyučovacích hodín na prvom stupni a 23 vyučovacích hodín na druhom stupni. Študenti menšinových škôl sú teda na prvom stupni, čiže tam, kde si deti osvojujú písanie a čítanie, znevýhodnení,” zdôraznila Prékop.

Nový učebný plán podľa nej ďalej stupňuje diskrimináciu. "V školách s vyučovacím jazykom slovenským sa počet vyučovacích hodín na prvom stupni zvýšil z 26 na 31, a na druhom stupni z 23 na 24. V národnostných školách počet vyučovacích hodín v materinskom jazyku zostal nezmenený,” dodala Prékop.

"V posledných rokoch sa veľakrát stretávame s kritikou, že naše deti čoraz horšie ovládajú materinský jazyk. Bez rozdielu či je to maďarčina, slovenčina, ukrajinčina, alebo rusínčina. A ministerstvo rieši túto situáciu takým spôsobom, že postaví študentov národnostných škôl do nevýhody,” uzavrela odborníčka na školstvo za Most-Híd.

41 debata chyba
Viac na túto tému: #Most-Híd #učebný plán #národnostné školy