Častejšie psychotesty pre pilotov dopravný úrad nerieši

Sprísni Slovensko po havárií nemeckého lietadla systém vykonávania psychotestov u pilotov? Odpoveď na túto otázku je v rukách európskych zákonodarcov.

27.03.2015 12:00
lietadlo, Airbus, Francúzsko, Germanwings Foto:
Letecké zábery zachytávajú trosky lietadla spoločnosti Germanwings, na palube ktorého zahynulo 150 ľudí.
debata (2)

Tí totiž upravujú legislatívu, ktorú musí dodržiavať aj Dopravný úrad na Slovensku. Práve ten vydáva pilotom licencie. V súčasnosti však platí, že piloti musia absolvovať psychotesty len pred začatím kariéry.

„Dopravný úrad ako orgán štátnej správy sa riadi všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenska, medzinárodnými zmluvami a európskou legislatívou, ktorá má pred slovenskou prednosť,“ uviedla hovorkyňa Dopravného úradu Miroslava Janušicová. Podľa nej je prípadné sprísnenie požiadaviek zdravotnej a psychickej spôsobilosti leteckého personálu v rukách európskych zákonodarcov.

Janušicová však upozorňuje, že európske nariadenia už teraz nedovoľujú uchádzať sa o licenciu pilota ľuďom, ktorí mali počas života akékoľvek psychické choroby. Napríklad psychiatrické poruchy, ako sú poruchy nálady, osobnosti, mentálne poruchy či problémy so správaním. Tie by totiž mohli negatívne ovplyvniť výkon ich povolania.

I napriek tomu, jeden psychotest, pred osobným pohovorom na danú pozíciu, pravdepodobne nestačí. Aj keď nejde o jedinú kontrolu psychického stavu pilota. „Následne, po testoch, musia piloti do 40 rokov podstúpiť každých päť rokov pohovor u psychológa, ktorý však nemá rozsah psychotestu,“ vysvetlil lekár Ján Keher, ktorý na Slovensku vydáva osvedčenia o zdravotnej spôsobilosti pilotov.

To potvrdzuje aj Vladimír Klein, pilot a letecký riaditeľ slovenskej leteckej spoločnosti Air Explore. Podľa neho ďalšie zdravotné a psychologické kontroly, na ktorých sa piloti musia povinne zúčastniť, do hĺbky psychotestov nezachádzajú. „Potom v jednotlivých spoločnostiach existuje systém hlásení. V ňom piloti podávajú o sebe informácie. To znamená, že ak pilot spozoruje na svojom kolegovi, že sa nespráva adekvátne, má povinnosť to nahlásiť. Pilot nemôže byť autoritatívny, neschopný alebo komandor. Takže tento systém je schopný už aj počas výkonu funkcie pilota rozpoznať správanie, ktoré je mimo tolerancie,“ dodal Klein.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Pilot #Airbus #pád lietadla #Germanwings