Múdre rady na olympiáde ľudských práv nestačili

Nemali to ľahké. Pri modelových prípadoch, ktoré mali riešiť stredoškoláci na Olympiáde ľudských práv, by sa zapotili aj mnohí ich učitelia.

27.03.2015 16:00
Olympiáda ľudských práv Foto: ,
Matúš, Jakub a Juraj (na snímke zľava) debatujú o ľudských právach.
debata (42)

Ťažké úlohy, ktoré dostali, však neboli len o tom, aby študenti ukázali svoje vedomosti, ale aj o tom, ako nad niektorými problémami vedia samostatne rozmýšľať a vcítiť sa do úlohy iných. Napríklad do situácie dievčaťa, ktoré odišlo za prácou do cudziny, kde sa z nej stala sexuálna otrokyňa, zachránila sa vďaka Interpolu a v rodnej dedine jej po návrate dali pocítiť svoj postoj, že za problémy si môže sama.

Gymnazista z Považskej Bystrice Matúš Biel spustil o tom, ako si treba pracovné agentúry preklepnúť, aby sa človek nestal obeťou obchodu s ľuďmi. „Fajn, len to sú tie múdre rady, čo sa dávajú potom, keď sa už niečo stane,“ dobromyseľne reagoval predseda poroty Miroslav Kusý. „No, snažím sa rozmýšľať, čo by som robil na mieste Veroniky,“ odvetil Matúš, ktorý by okrem iného dievčaťu po tom, čo všetko prežila, odporučil odbornú pomoc.

Debata o tejto téme sa rozprúdila aj mimo súťažnej miestnosti. „Myslím si, že sa dalo vcítiť do tej situácie. Hoci väčšinou unášajú na sexuálne služby ženy, ale môže sa to stať aj mužovi. Ale tie reakcie v dedine, to si viem predstaviť, že to muselo byť brutálne,“ povedal Matúš, keď na chodbe diskutoval s Jakubom Kalmárom z Gymnázia na Trebišovskej ulici v Košiciach, ktorý si vyžreboval rovnakú tému.

Chalani mali riešiť aj o to, ako sa dá podobným problémom predísť. Povinná registrácia ľudí pred odchodom do cudziny? Podľa Matúša by mala byť dobrovoľná, ak by bola nútená, pripadala by ako diktatúra. Jakub by bol za povinnú registráciu pre deti. „Ale ak by to bolo povinné, tak si predstav dieťa, ktoré cestuje za babkou do cudziny pár kilometrov vedľa do Maďarska,“ pridal sa spontánne do diskusie ďalší gymnazista Juraj Jursa.

A s akými predsudkami sa oni sami stretávajú najčastejšie? Juraj otvorene priznal, že najmä s postojmi voči gejom. „Často mám iné názory ako moji rovesníci, ktorí sú konzervatívni. Snažím sa im vysvetliť, že keď chcú pomaly LGBTI komunitu lynčovať len preto, že majú inú sexuálnu orientáciu, to fakt nie je dobré,“ vzdychol si. Všetci traja sa napokon zhodli aj na tom, že Ústavný súd nemal povoliť nijakú z otázok, ktoré boli v nedávnom referende. „Som kresťan, ale bol som proti referendu, to je podľa mňa už obmedzovanie ľudských práv tých druhých,“ podotkol Matúš.

Niektoré otázky, ktoré študenti na súťaži riešili, sa priamo alebo nepriamo týkali aj referenda. Napríklad téma sexuálnej výchovy v školách, citlivou bola aj téma slobody vierovyznania a náboženstva v školách. Postoje študentov boli svojím spôsobom obrazom prostredia, z akého pochádzajú, ako aj toho, ako sa týmto témam venujú v školách. „Skúsenosť nielen z tohto ročníka olympiády je taká, že sú niektoré skutočne závažné spoločenské otázky, ktoré sa v osnovách neriešia a mali by sa,“ zhodnotil jeden z predsedov porôt Kálmán Petocz. S vystúpeniami študentov bol v zásade spokojný. „S deťmi som vždy spokojný, s čím nie som spokojný, je to ,ako je nastavený školský systém. Deti, ktoré sú tu, určite prekonávajú limity, ktoré sú školským systémom dané,“ dodal Petocz.

Kto zo 64 stredoškolákov najviac zaujal porotu, bude jasné dnes. Víťazov vyberú spomedzi 12 študentov, ktorí si zmerajú sily vo veľkom finále.

© Autorské práva vyhradené

42 debata chyba
Viac na túto tému: #stredoškoláci #Olympiáda ľudských práv