Bývalý šéf Váhostavu Kato: Ak by sme neuspeli, stavali by sme škôlky

Po troch dňoch búrlivých politických diskusií okolo kauzy Váhostav sa rozhodol prehovoriť jeho bývalý generálny riaditeľ Ján Kato, ktorý bol do minulého roka zodpovedný za riadenie firmy. Ak by Váhostav po zmene vlády v roku 2010 neuspel v cenovej vojne, na diaľničnom trhu by skončil, povedal Kato pre Tablet.TV.

17.04.2015 10:00
váhostav, ján kato Foto: ,
Ján Kato
debata (61)

Za problémami stavebnej spoločnosti, ktorá je v reštruktura­lizácii, sú stratové zákazky z minulosti a oneskorenie tých ziskových, ktoré firma získala neskôr. Po finančnej kríze, výmene vlády v roku 2010 a zrušení veľkých PPP projektov došlo v štátnych tendroch k cenovej vojne. Všetky firmy, ktoré chceli zostať na trhu výstavby diaľnic, sa na nej podľa Kata museli zúčastniť. „Ak by sme vtedy neboli uspeli, Váhostav-SK je dnes firma možno s 300 až 400 zamestnancami, ktorá by realizovala nejaké kanalizačné a pozemné stavby, škôlky, budovy, a to by bolo všetko,“ povedal bývalý generálny riaditeľ.

Ďalej dodal, že majiteľ stavebnej spoločnosti Juraj Široký udržiaval s manažmentom korektné pracovné vzťahy na štandardnej úrovni. Podľa neho určite nedochádzalo k tunelovaniu cez schránkové firmy v jeho pozadí. „Teraz sa veľa hovorí o tom, že sa možno Váhostav-SK tuneloval cez svoju majetkovú štruktúru. Chcem povedať, že to skutočne nie je pravda,“ konštatoval Kato v diskusii na Tablet. TV. Podľa neho firma neobchodovala so schránkovými firmami, nerobili jej žiadne poradenské alebo iné služby. „Kým som bol predsedom predstavenstva, neviem o žiadnej transakcii, ktorá by sa týmto smerom robila,“ dodal Kato.

Kato bol generálnym riaditeľom stavebnej spoločnosti osem rokov. Keď Váhostav vlani v septembri požiadal súd o ochranu pred veriteľmi, akcionár nato odvolal Kata z funkcie. Nahradil ho Marián Moravčík. Ten k problému povedal, že v minulosti sa v stavebnej spoločnosti urobilo veľa chýb a veľa rozhodnutí bolo zlých. Firma podľa jeho slov podala niekoľko trestných oznámení. „Nebudem hovoriť o tom, na koho a prečo boli, pretože sú predmetom šetrenia a nepatrí sa do toho zasahovať v tejto fáze,“ konštatoval začiatkom apríla Moravčík.

Stavebný gigant, za ktorým stojí podnikateľ Juraj Široký, v pripravovanej reštrukturalizácii počítal s vyplatením 15 percent pohľadávok živnostníkov a malých firiem. Váhostav podľa súčasného vedenia, žiaľ, nemá peniaze na vyplatenie všetkých dlhov. "Táto firma za posledné tri roky vyrobila stratu takmer 30 miliónov eur,“ povedal jej generálny riaditeľ Marián Moravčík. Spoločnosť nezaplatila malým podnikateľom faktúry za 104,68 milióna eur.

© Autorské práva vyhradené

61 debata chyba
Viac na túto tému: #škôlky #PPP #Váhostav #kauza Váhostav