Kampaň sa ešte nemala začať, ale už beží

Slovensko oblepené tvárami politikov sľubujúcich možné aj nemožné. Až na to, že do volieb zostávajú ešte dlhé mesiace a zákon hovorí, že predvolebná kampaň sa má začať presne vtedy, keď budú vyhlásené.

02.06.2015 12:00
bilbord, Sieť Foto: ,
Masívnu kampaň po celom Slovensku spustila strana Sieť.
debata (19)

V prípade budúcoročných parlamentných volieb by teda kampaň mala byť spustená v novembri. Tak ako v minulosti ani teraz si však strany z toho ťažkú hlavu nerobia. Zákon si totiž politici nastavili veľmi voľne a ešte voľnejšie si ho vykladajú.

Momentálne sa o hlas verejnosti usilujú najmä mimoparlamentné strany. Odmietajú však, že by už robili predvolebnú kampaň. Tvrdia, že len prezentujú svoju značku a niektoré politické postoje a že ide o súčasť informačnej kampane.

Prečítajte si komentár Petra Javůrka Všetci na jednom plote.

Bilbordy už majú strany Sieť, Skok, Šanca, SNS, ale aj parlamentný subjekt Most – Híd. Ani jedna strana nepriznala, že ide o súčasť jej volebnej kampane. Podľa sociológa Pavla Haulíka je samozrejmé, že je to už kampaň. „Situácia je veľmi komplikovaná vzhľadom na množstvo konkurujúcich si malých strán s nízkymi preferenciami. Myslím si, že kampaň bude teraz veľmi dlhá,“ povedal sociológ.

Strana Skok mala v máji 700 bilbordov, na jún... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Skok, bilbord Strana Skok mala v máji 700 bilbordov, na jún už neobjednala žiadne.

Presný termín marcových volieb ešte známy nie je, ale premiér Robert Fico už naznačil, že by sa mohli uskutočniť v sobotu 5. marca 2016. Voľby vyhlasuje predseda parlamentu a urobí tak najneskôr 110 dní predo dňom ich konania. To znamená, že by šéf parlamentu Peter Pellegrini mohol termín volieb vyhlásiť približne v polovici novembra. Len čo sa rozhodnutie o vyhlásení volieb zverejní v Zbierke zákonov, začne sa aj volebná kampaň. Oficiálne by sa tak mala začať niekedy v novembri.

Ústavný právnik Eduard Bárány si myslí, že v zmysle existujúceho zákona ani jeden zo subjektov volebný zákon neporušuje, keď už vyvesil svoje bilbordy. „Samotný fakt, že sa strana alebo osoba prezentuje, nie je porušením zákona,“ mienil právnik.

SNS má v súčasnosti zhruba 250 bilbordov. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
bilbord, SNS SNS má v súčasnosti zhruba 250 bilbordov.

Masívnu kampaň po celom Slovensku spustila strana Sieť. Už v máji mala 600 bilbordov, na ktorých sú jej hlavní predstavitelia zobrazení v hokejových dresoch s heslom „striedame“. Kampaň s tou istou výzvou mal pred dvomi rokmi bývalý politik SDKÚ Tomáš Galbavý, keď sa v regionálnych voľbách neúspešne snažil vymeniť nitrianskeho župana Milana Belicu. Koľko peňazí zatiaľ Sieť vynaložila, nie je jasné. Strana má podľa hovorkyne Karolíny Duckej dlhodobý kontrakt s bilbordovými spoločnosťami a konkrétnu sumu vypočítanú na mesiac máj nemá ešte k dispozícii. Tento mesiac bude mať ďalšiu vonkajšiu kampaň. Opäť nasadí 600 bilbordov. Sieť podľa nej svoje výdavky financuje z bankového úveru v českej Fio banke vo výške 800-tisíc eur. Človek, ktorý sa pohybuje v reklamnom prostredí, pre Pravdu odhadoval, že sto bilbordov môže vyjsť zhruba na 10-tisíc eur.

Strana Skok mala v máji 700 bilbordov, na jún už neobjednala žiadne. Koľko stáli, neuviedla. Podľa hovorkyne Martiny Medzayovej ich zaplatil predseda strany a jej zakladateľ Juraj Miškov z vlastných úspor. Miškov, ktorý v minulosti podnikal v oblasti reklamy, vlastné úspory ako zdroj financovania uvádza stále.

SNS má v súčasnosti zhruba 250 bilbordov, na ktoré podľa predsedu Andreja Danka minula približne 20-tisíc eur. „Bilbordy sú financované zo zdrojov, ktoré poskytli členovia SNS,“ povedal Danko.

Propagovať sa pred voľbami snaží aj Šanca. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Šanca, kampaň Propagovať sa pred voľbami snaží aj Šanca.

Spropagovať sa megabordmi a 60 citylightmi sa pred voľbami snaží aj Šanca. Tvrdí, že to financuje z peňazí zakladateľov Evy Babitzovej či Viliama Novotného. Informácie o podporovateľoch mieni Šanca zverejniť počas kongresu, ktorý sa uskutoční 20. júna.

Okrem strán, ktoré ešte nie sú v parlamente, sa voličom pripomína aj politická značka Mostu – Híd. Strana má zhruba 150 bilbordov a okolo 20 bigbordov. Na celkovú prezentáciu plánuje Most – Híd vynaložiť podľa šéfa klubu Lászlóa Solymosa približne 300-tisíc eur, ktoré získal z príspevkov od štátu.

Most - Híd má zhruba 150 bilbordov a okolo 20... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Most - Híd, bigbord Most - Híd má zhruba 150 bilbordov a okolo 20 bigbordov.

Podobne s masívnou kampaňou začal dlhé obdobie pred voľbami napríklad prezidentský kandidát Andrej Kiska. Ani zďaleka nebol jediný. Politici a strany tak nepriamo obchádzajú zákon, ktorý im prikazuje po voľbách vyúčtovať všetky vynaložené prostriedky. Takýmto správaním sa veľká časť peňazí môže utajiť. Čierne fondy, tajní sponzori sú ustavičným problémom, na ktorý je zákon stále prikrátky. Hovorí to, že strany môžu minúť najviac tri milióny eur. Tie sa však počítajú na obdobie kampane, ktorá by sa mohla oficiálne začať tento rok približne v polovici novembra do marca 2016. Okrem toho sa do limitu rátajú aj financie vynaložené na prezentáciu strany 180 dní pred začiatkom kampane. To znamená, že všetky výdavky strán vynaložené do polovice mája nebudú súčasťou spomínaného finančného limitu tri milióny eur.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #volebný zákon #parlamentné voľby #predvolebná kampaň