Pád vrtuľníka: Boli drôty napätia v poriadku?

Len niekoľko dní po havárii záchranárskeho vrtuľníka, pri ktorej zahynuli štyria muži, sa na verejnosť dostávajú rôzne informácie o príčinách tohto nešťastia. Vyšetrovatelia údajne preverujú aj verziu, že s drôtmi vysokého napätia, o ktoré sa stroj zachytil, nebolo niečo v poriadku.

21.07.2015 07:00
vrtuľník, nehoda, slovenský raj, zrútenie Foto: ,
Posádke Leteckej záchrannej služby sa stala v piatok osudnou roklina v Slovenskom raji.
debata (49)

Pilot vrtuľníkov, ktorý má blízko k tímu vyšetrujúcemu nešťastie v Slovenskom raji, pre Pravdu povedal, že jedným z možných dôvodov tragédie mohla byť aj neštandardná výška elektrického vedenia. „S týmto elektrickým vedením nebolo všetko celkom v poriadku. Bolo vo výške približne 100 metrov, čo je dosť vysoko. A otázne tiež je, či tam malo byť v takom stave, v akom bolo,“ povedal muž, ktorý si neželá uviesť svoje meno.

Igor Benek z Leteckého a námorného vyšetrovacieho úradu, ktorý sa prípadu venuje, na otázku, či sa pod nehodu mohla podpísať výška vedenia alebo jeho technické nedostatky, nevedel v pondelok odpovedať, sľúbil však, že to preveria.

Drôty vysokého napätia spájajú brehy Prielomu Hornádu v Slovenskom raji. Ich správca, Východoslovenská distribučná, a. s., tvrdí, že úradnú skúšku na vedení vykonali naposledy v júli 2013. Podľa hovorkyne spoločnosti Andrey Danihelovej kontroly elektrických vzdušných vedení vykonávajú podľa platného poriadku preventívnej údržby a platných legislatívnych a technických noriem.

„Robíme to minimálne raz za štyri roky v rozsahu odbornej prehliadky a odbornej skúšky a minimálne raz za desať rokov tieto vedenia prechádzajú úradnou skúškou, ktorú vykonáva na to určená akreditovaná organizácia,“ uviedla hovorkyňa. Dodala, že toto vedenie bolo sprevádzkované 3. júla 1966.

Strety lietadiel a vrtuľníkov s elektrickým vedením však nie sú ničím neobvyklým. Podľa pilota a letového riaditeľa spoločnosti Air Explore Vladimíra Kleina by preto pomohlo prekážkové značenie. "Bezpečnosť letov by to určite zvýšilo. Je pravda, že to, čo sa stalo v piatok, nie je až také zriedkavé. Desať rokov som robil pilota-práškara.

Keď bola intenzívnejšia letecká činnosť v poľnohospodár­stve, mali sme vtedy asi 300 zamestnancov, ktorí lietali a práškovali. Ročne zomierali jeden až traja piloti. A 30 percent z týchto prípadov boli strety s elektrickým vedením," upozorňuje Klein. Spoločnosť Air-Transport Europe (ATE), ktorá spadnutý vrtuľník prevádzkovala, tvrdí, že ak majú možnosť, vždy požadujú maximálne možné značenie drôtov vysokého napätia.

Záchranárska firma má k dispozícii mapy aj navigačné zariadenia, kde je vyznačené elektrické vedenie. Obsahujú však len niektoré typy vedenia, ale drôty, o ktoré sa vrtuľník zachytil, podľa hovorkyne ATE Zuzany Turočekovej na leteckých mapách vyznačené nie sú. Prečo je to tak, už neuviedla.

Stredoslovenská aj Západoslovenská energetika umiestňuje prekážkové značenie v prípade 110 kV vedenia na všetky miesta, ktoré určuje vyhláška a Letecký úrad, a tiež na miesta, ktoré sú označené v projektovej dokumentácii pri výstavbe vedenia. Ide predovšetkým o ochranné pásma letísk a lokality, kde sa vedenia križujú napríklad s potokmi alebo diaľnicami.

Vedenie vysokého napätia má prekážkové značenia na miestach, ktoré by mohli ohroziť civilnú leteckú prevádzku. Teda v blízkosti letísk ponad diaľnice a rýchlostné cesty, kde je veľká pravdepodobnosť letov vrtuľníkov záchrannej služby. Sú napríklad v blízkosti Považskej Bystrice, Žiaru nad Hronom, v údolí Váhu pri Strečne a v okolí letísk v Košiciach, Trenčíne a Nitre.

"V mnohých krajinách dávajú tieto značenia na viacerých miestach. Vo väčšine prípadov označujú nimi vedenia, ktoré idú cez údolia riek a sú vo výške, ktorá už presahuje 100 metrov. Vo všeobecnosti by prospelo, keby sa vyberali rizikové oblasti. Zo svojich skúseností viem povedať, že pri strete malých lietadiel s vedením je to tak 50 na 50.

Buď došlo k pretrhnutiu vedenia, a to bol pilot rád, že došlo len k tomu, a niekedy to vedenie vydržalo a aeroplán bol zbrzdený a spadol," povedal o svojich skúsenostiach Klein a zároveň dodal, že mali veľa prípadov, keď stĺpy boli v lese a ponad pole bolo natiahnuté vedenie, ktoré nebolo ani označené a mnohokrát ani viditeľné. Pilot si musel urobiť dôkladný prieskum terénu, aby ho zbadal.

Podľa jeho mienky to znamená, že je to niekedy problém aj určitej disciplíny a postupov. „Riziko sa dá eliminovať tým, že sú zavedené procedúry a netreba podceňovať ani preletovú výšku. Tá by určite nemala byť nižšia ako sto metrov nad zemou. Väčšina elektrických vedení sa nenachádza vyššie ako tých 50 metrov,“ dodáva letový riaditeľ.

Príčiny, ktoré spôsobili pád vrtuľníka Agusta A109 K-2 by vyšetrovateľom pomohla objasniť tzv. čierna skrinka. Tá sa však v tomto type strojov podľa informácií Pravdy nenachádza. Vrtuľník mal len Flight Data Recorder. Ten zaznamenáva technické parametre stroja, ako je rýchlosť, sklon, náklon alebo teplota motorov, nie však zvukový záznam. Práve ten by však mohol priblížiť posledné sekundy v kokpite a objasniť príčiny tragédie.

© Autorské práva vyhradené

49 debata chyba
Viac na túto tému: #záchranári #Slovenský raj #pád vrtuľníka