Podľa Fica je stav zranených z vrtuľníka povzbudzujúci

Zdravotný stav dvoch zranených vojakov Petra Pavlinského a Tibora Šoltésa je povzbudzujúci. Potvrdil to v stredu na tlačovej besede premiér Robert Fico, ktorý zároveň vyjadril úprimnú sústrasť rodine pilota Richarda Sépiho, ktorý utorkový pád vojenského vrtuľníka Mi-17 neprežil.

29.07.2015 15:50
debata (5)

Premiér zaželal zraneným skoré uzdravenie. Zároveň vyjadril presvedčenie, že sa podarí získať presné informácie o tom, čo sa na palube vrtuľníka stalo a nehoda bude dôsledne vyšetrená. Vojenský vrtuľník Mi-17 z prešovského Vrtuľníkového krídla generálplukovníka Jána Ambruša havaroval v utorok krátko po 14:00 v lokalite Hradisko pri obci Geraltov v okrese Prešov. Posádka si precvičovala pristátie v teréne.

Palubného technika Tibora Šoltésa operovali ešte v utorok v prešovskej Fakultnej nemocnici s poliklinikou J. A. Reimana. Prvého pilota Petra Pavlinského operovali v Univerzitnej nemocnici L. Pasteura v Košiciach v stredu. Na vyšetrenie nehody bola zriadená komisia náčelníka Generálneho štábu OS SR na čele s druhým zástupcom náčelníka generálneho štábu Pavlom Mackom. Mimoriadnu udalosť vyšetruje Úrad vojenského letectva MO SR.

Až do odvolania boli pozastavené ďalšie lety na vrtuľníkoch Mi-17, mimo leteckej pátracej a záchrannej služby. Po nehode sa na Slovensko vrátil zo služobnej cesty na Cypre náčelník generálneho štábu Milan Maxim, z dovolenky sa vrátil aj minister obrany Martin Glváč.

Letecká základňa vystavila kondolenčnú listinu

Do kondolenčnej listiny vystavenej v kaplnke letiskového klubu Vrtuľníkového krídla generálplukovníka Jána Ambruša v Prešove sa prichádzajú rozlúčiť od dnešného predpoludnia kolegovia, s ktorými na tejto leteckej základni slúžil pilot kpt. Richard Sépi, ktorý v utorok tragicky zahynul pri páde vojenského vrtuľníka. Vojaci, priatelia pilota sa slovami úcty a osobného vyznania s ním lúčia a prejavujú takýmto spôsobom sústrasť pozostalým. Zosnulý 40-ročný pilot bol ženatý, pochádzal z Košíc, býval v Prešove. Ostala po ňom manželka Mirka a šesťročný syn Riško.

O dôvodoch pádu vrtuľníka zatiaľ nikto nechce špekulovať. Pavel Macko, 2. zástupca náčelníka Generálneho štábu ozbrojených síl SR, ktorý je poverený prvotnou koordináciou úloh a vyšetrovania uviedol, že prípad vyšetruje vyšetrovacia komisia ministra obrany. Podľa jeho slov majú pred sebou ťažkú úlohu, lebo pri katastrofe z vrtuľníka ostal iba vrak, požiar ho značne zničil. Preto sa v tejto chvíli nedajú povedať žiadne indície, ktoré by mohli naznačiť, či zlyhal stroj alebo človek.

„Vykonávame všetky vyšetrovacie úkony. Účelom vyšetrenia je zabezpečiť všetky materiálne dôkazy, všetku dokumentáciu, vypočuť svedkov, ktorí boli na mieste nehody a tiež personálu, ktorý zabezpečoval koordináciu letu,” uviedol Macko. Momentálne sa posielajú na výskum niektoré odobraté vzorky z miesta tragédie. Väčšia časť zostatkov vrtuľníka je ešte na mieste, kde sa musí podrobne zakresliť presná geometrická pozícia jednotlivých úlomkov helikoptéry, aby sa dalo posúdiť, čo sa mohlo stať.

Dôkladné vyšetrenie príčiny nehody je podľa Macka dôležité aj preto, aby armáda vedela zabezpečiť bezpečnosť letov do budúcnosti. Musia sa komplexne preveriť všetky okolnosti letu, aj čo mu predchádzalo a presne dokázať, či išlo o technickú poruchu a akú. Aj z tohto dôvodu sú v súčasnosti zastavené lety tohto typu vrtuľníkov.

Veliteľ vzdušných síl Miroslav Korba potvrdil, že sa našla čierna skrinka, zatiaľ sa nevie, v akej miere sa v nej zachovali záznamy. Uviedol, že každý vrtuľník má zariadenia, ktoré zabezpečujú snímanie jednotlivých režimov letov, zaznamenáva otočky motorov, výšku, rýchlosť, či stroj klesá alebo stúpa.

Komunikácia s letiskom a medzi posádkou je tiež zaznamenávaná na inom zariadení, v akom stave je toto zariadenie, nevedel povedať. Podľa jeho slov vyšetrovanie môže trvať niekoľko mesiacov. Cieľom armády je, aby bolo čo najobjektívnejšie. Dosť podstatné informácie do vyšetrovania môžu vniesť letci, ktorí prežili.

Korba má na zosnulého pilota osobné spomienky, lebo 20 rokov na prešovskej leteckej základni osobne slúžil a bol aj sedem rokov jeho veliteľom. Učil ho lietať a často spolu sedeli vo vrtuľníkoch. „Bol to pilot prvej triedy, spoľahlivý a veľmi skúsený. Mal nalietaných takmer 1 500 letových hodín,” povedal Korba.

Veliteľ prešovského Vrtuľníkového krídla Róbert Tóth konštatoval, že je atmosféra na základni pochmúrna. Ale všetci, ktorí sa rozhodnú pre toto povolanie, musia počítať aj s rizikom. Pri nácvikoch záchranných prác musia ísť letci aj do ťažkých podmienok. Ich práca je nebezpečná a všeličo sa môže stať. O posádke havarovaného vrtuľníka sa vyjadril, že išlo o obetavých chlapov, ktorí boli schopní zasahovať pri požiaroch, záchranných prácach, pri povodniach.

Ich posledný let bol rutinný, nič zvláštne sa pred odletom nedialo. Ďalším dvom raneným vojakom praje, aby sa rýchlo zotavili a boli schopní plnohodnotného života. Velitelia sa dnes chystajú navštíviť raneného vojaka, ktorý leží v prešovskej nemocnici. V noci boli s ministrom obrany Martinom Glváčom v košickej nemocnici, kde je hospitalizovaný druhý ťažko ranený vojak.

O spôsobe rozlúčky so zosnulým vojakom rozhodne jeho najbližšia rodina.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #nehoda #pád vrtuľníka