Glváč: Letci boli medzi najlepšími

O tom, čo bolo príčinou leteckého nešťastia na východe Slovenska, šéf rezortu obrany Martin Glváč nechce špekulovať. Tvrdí, že výsledky vyšetrenia všetko ozrejmia. Podľa neho majú piloti nalietaných dostatok hodín a tí, ktorí boli vo vrtuľníku, patrili a patria medzi špičku v armáde.

30.07.2015 07:00
debata (19)

Na základe toho, čo ste videli a počuli, už viete povedať, aká bola príčina pádu vrtuľníka?
Nechcel by som špekulovať o tom, čo bolo príčinou nehody. Na to máme komisiu ministra obrany a úrad vojenského letectva, ktorých úlohou je vyšetriť príčinu tohto nešťastia.

Po nehode ste zakázali lietať na vrtuľníkoch Mi-17. Ak sa potvrdí technická porucha, stiahnete ich všetky?
Zákaz je vždy, a to nie je len pri vrtuľníkoch. V každej leteckej spoločnosti je to normálne. Ak by bolo podozrenie na technickú poruchu, ktorá by mohla byť systémová, vždy sa vydáva zákaz. Ten platí až do odbúrania pochybnosti, že by išlo o systémovú poruchu, ktorá by mohla byť pri všetkých vrtuľníkoch. Ide o bežnú prax.

Patria vrtuľníky Mi-17 medzi spoľahlivé stroje? Toto bol jeden z najlepších vrtuľníkov, ktorý sme mali. Prešiel v roku 2011 generálnou opravou, mal životnosť do roku 2020. Prešiel bežnou prehliadkou každý deň, nebola najmenšia pochybnosť, že by nebol schopný plniť bežné úlohy. Aj v ten deň bol použitý.

Lieta posádka vždy v rovnakej zostave?
Podľa mojich znalostí nelieta posádka vždy v tej istej zostave. Ale musím podotknúť, že to boli absolútne špičkoví piloti, ktorí aj vekovo, aj nalietanými hodinami boli piloti prvej triedy. Dokonca aj vekovo je to tá skupina pilotov, ktorí boli preškolení na lietanie na nových typoch vrtuľníkov Black Hawk. Jeden mal nalietaných 1 300 a druhý 1 500 letových hodín, palubný technik 900 hodín. Boli vysoko kvalifikovaní a špičkoví piloti. To znamená, že boli medzi najlepšími, akých ozbrojené sily majú.

Súhlasíte s kritikou, ktorá odznela a týkala sa nedostatku nalietaných hodín u armádnych pilotov?
Veľakrát nás kritizujú takzvaní pseudoanalytici, ktorí sú zväčša bývalí funkcionári ministerstva obrany. Keď boli na ministerstve, nič neurobili preto, aby sa kúpila nová technika, aby sa viac lietalo. My naozaj riešime problémy, či už v oblasti taktického letectva, alebo vrtuľníkov.

Uzavreli sme kontrakt na nové vrtuľníky, obstarávame ich, a to bez ohľadu na to, či budeme prestrihávať pásku za tejto vlády, alebo ďalšej. Dávame pilotom nové výzvy a vízie a myslím si, že vieme dotiahnuť aj mladých ľudí do ozbrojených síl. Cvičíme rozhodne viac ako v minulosti a v rámci našich finančných možností.

Plánuje rezort prijať aj ďalšie bezpečnostné opatrenia?
Do vyšetrenia takejto udalosti musia byť pozastavené lety na týchto vrtuľníkoch mimo leteckej pátracej záchrannej služby, ktorá musí byť vyňatá, pretože ak ide o ľudský život, to je vyšší princíp. Musíme prijať opatrenia, aby piloti mali nalietané hodiny. Budeme musieť urobiť oveľa viac externých dohôd, či už medzivládnych, alebo komerčných, aby naši piloti nestratili svoje spôsobilosti.

Tragédia Vás zastihla na dovolenke, ktorú ste okamžite prerušili. Ako ste tak rýchlo v utorok docestovali na Slovensko?
Na východnom Slovensku som bol v utorok večer o pol desiatej. Pomohol mi môj chorvátsky kolega, s ktorým mám veľmi priateľský vzťah. Bol som na polostrove, ktorý bol sužovaný tri dni predtým požiarmi a potreboval som sa dostať bližšie k letisku do Splitu. Môj kolega mi zabezpečil vrtuľník, ktorý sadol na futbalovom ihrisku a dostal ma do Splitu. Odtiaľ som išiel lietadlom na Slovensko a autom som sa už dostal na miesto nešťastia. Toto je znak absolútnej súčinnosti medzi kolegami.

Navštívili ste zranených vojakov v nemocniciach. Čo vám povedali?
V prvom rade som chcel hovoriť s lekármi a s riaditeľmi nemocníc, ak by mali akýkoľvek problém. Prípadne, ak by bol problém pri operácii s krvou, zorganizovali by sme v rámci ozbrojených síl darcovstvo. Kedykoľvek by potrebovali, sme pripravení im pomôcť. Dostal som informácie o zdravotnom stave pacienta v Prešove, ktorý sa práve prebral.

Potom som bol v košickej nemocnici, kde som sa stretol aj s pacientom. Sú to ľudia cvičení a mám za to, aj po uistení lekárov, že je to zázrak, že sú v takej kondícii. Dúfam, že obaja príslušníci ozbrojených síl budú v poriadku a budú môcť absolvovať rekonvalescenciu. Keď som videl ten vrak, bol to hrôzostrašný pohľad na to, čo zostalo z vrtuľníka.

Zvažuje rezort odškodnenie pozostalých pilota Richarda Sépiho?
To sme v tom momente neriešili, ale určite sa tým budeme následne zaoberať. V prvom rade išlo o to, aby sme urobili opatrenia, o ktorých sme hovorili. Teda zaistenie miesta nešťastia a zabezpečenie vyšetrenia nehody. V zmysle zákona je určite odškodnenie témou, ktorou sa budeme zaoberať, ale ľudský život nič nenahradí.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #vyšetrovanie #príčina #Martin Glváč #pád vrtuľníka