Zákon pritvrdí podmienky prihlasovania áut

Až 75-tisíc majiteľom vozidiel hrozí, že prídu o doklady od auta a evidenčné čísla. Ide najmä o tých, ktorí majú vozidlo dočasne vyradené, nemajú dokončený jeho prepis alebo ho predali a nový majiteľ ho neprihlásil. Ak tak neurobia do 1.júla 2016, bude polícia považovať ich auto za ukradnuté.

18.09.2015 07:00
diaľnica, vodiči, autá, rýchlostná cesta Foto: ,
Ak novelu cestného zákona schvália poslanci, platiť začne od 1.januára 2016. Ilustračné foto.
debata (42)

Predpokladá to novela cestného zákona, o ktorej budú poslanci rokovať ešte tento mesiac. Podľa Marty Fabianovej z tlačového odboru rezortu vnútra „novela reaguje na prípady fiktívneho odhlásenia vozidiel na osoby, ktoré auto reálne neodkúpili“.

Pôvodne chcelo ministerstvo vnútra takéto vozidlá hneď vyradiť z prevádzky, do parlamentu sa však dostala novela, ktorá takýto tvrdý postih neobsahuje. Naopak, v Českej republike ho uplatnili, čo viedlo k tomu, že tam koncom júna vyradili z evidencie až 700-tisíc áut. Ich majitelia už nemajú šancu ich prihlásiť a musia ich dať zošrotovať.

Ministerstvo zmäkčilo podmienky na základe pripomienok rezortu dopravy, životného prostredia, Únie zamestnávateľov a Slovenskej asociácie poisťovní. Tí mali obavy, že pri vyradení toľkých áut naraz skončia tisíce z nich na šrotoviskách alebo budú znečisťovať životné prostredie.

Novelou zákona chce rezort vyriešiť najmä dva problémy. Prvým je fiktívne prehlásenie vozidiel, keď špekulanti na dopravnom inšpektoráte odhlásia svoje auto, tvrdia, že ho predali, uvedú meno nového vlastníka, ale ten si auto do 15 dní, ako káže zákon, neprihlási. Auto si totiž v skutočnosti nekúpil. Takouto cestou sa dokážu majitelia vyhnúť napríklad plateniu poistného či pokút.

Druhým problémom sú vlastníci, ktorí požiadali o dočasné vyradenie vozidla, ktoré nevyužívajú, a chcú ušetriť peniaze za emisnú a technickú kontrolu aj zákonnú poistku. Vyradiť auto môžu dať na rôzne dlhé obdobie, za ktoré v závislosti od dĺžky zaplatia poplatok od 5 do 350 eur. Napríklad jeden až dva roky stoja 20 eur, tri až štyri roky 35 eur. Medzi nimi sú však takí, ktorí si po skončení dočasného vyradenia nevyzdvihnú doklady a tabuľky ani si ho nepredĺžia. Na týchto majiteľov „poloevidovaných áut“ bol doterajší zákon prikrátky a nebol nástroj na ich potrestanie. Ak novelu cestného zákona schvália poslanci, platiť začne od 1.januára 2016.

V prípade, že do tohto dátumu nebudú mať vlastníci vozidiel dokončený prepis, budú mať šesť mesiacov na to, aby auto znovu prihlásili. „Inak sa budú doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom evidovať po 1.¤júli 2016 ako odcudzené,“ vysvetlila Fabiánová. Za ukradnuté bude polícia považovať aj ojazdené auto, ktoré si kúpi vodič budúci rok a do 60 dní od odhlásenia pôvodným vlastníkom ho neprihlási. Ak obaja nie sú v rodinnom vzťahu, musí pri odhlasovaní byť prítomný dokonca aj nový majiteľ. V prípade, že nemôžu na políciu prísť spoločne, majiteľ musí mať od kupca splnomocnenie s overeným podpisom.

Pri dočasne vyradených autách bude platiť, že keď lehota na vyradenie majiteľovi uplynula, do 15 dní musí požiadať o jej predĺženie, opätovné zaradenie do evidencie alebo úplné vyradenie. Ak tak neurobí, auto bude zaradené takisto na zoznam ukradnutých.

Fabianová upozornila, že doklady a tabuľky evidované ako odcudzené budú nahodené v systéme pátrania a ak také auto zastaví policajná hliadka, môže ich zadržať. Auto tak bude súce na šrotovisko. Toto má vlastníkov prinútiť, aby dokončil prepis vozidla a dali si všetko do poriadku.

Zmeny v zákone by sa podľa Fabianovej mali dotknúť 75-tisíc vozidiel. „V súčasnosti evidujeme 60-tisíc áut s neukončeným prepisom, keď jeho pôvodný vlastník auto predal a odhlásil na polícii, ale nový majiteľ si ho neprihlásil,“ uviedla Fabianová. Ďalších približne 15-tisíc vozidiel za uplynulé štyri roky je podľa nej po skončení dočasného vyradenia.

Komplikácie môžu po nadobudnutí účinnosti zákona mať ľudia, ktorí si kúpili auto, no predtým bolo veľakrát poprepisované a nenahlasované a zmluvy sa medzitým stratili.

Podobný problém s vozidlami riešili nedávno aj v susednom Česku, kde z dôvodu nedokončenej registrácie zaniklo v júni takmer 700-tisíc áut. Pre ne platí, že s nimi nemôžu majitelia jazdiť a nemôžu byť opäť registrované ani mimo Čiech. Miroslav Strelec, manažér z banskobystrickej spoločnosti Iris Ident, ktorá je poverená technickou službou kontroly originality vozidiel, upozorňuje, že tieto vyradené vozidlá môžu skončiť aj na Slovensku. „Pred uzatvorením kúpnej zmluvy by si kupujúci mali overiť doklady, teda veľký a malý technický preukaz. Meno prevádzkovateľa sa v oboch preukazoch musí zhodovať,“ upozornil Strelec. Český rezort dopravy podľa neho sprístupnil internetovú aplikáciu, kde je možné podľa čísel technických preukazov zistiť, či ide o vyradené vozidlo. „Autá by mali byť ekologicky zlikvidované,“ dodal Strelec. Či skončia vyradené autá zo Slovenska tiež v zahraničí, alebo ich majitelia zošrotujú, je nateraz otázne.

Združenie SOVA, ktoré chráni práva zákazníkov autobazárov, verí, že zmeny v zákone prinesú väčší poriadok a prehľad v evidencii. „Táto novela môže veľa majiteľov ,prebudiť‘ a vozidlá dajú do poriadku, alebo auto predajú ďalej, alebo ho vyradia do šrotu,“ mieni združenie. Môže sa však stať, že ho nechajú hniť na dvore.

© Autorské práva vyhradené

42 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #cestný zákon