Najvyšší súd strašia tisícky žalôb

Právnická firma, ktorá v jeden deň podala na Najvyšší súd 1 998 dovolaní, spôsobila paniku. Nielenže na súde nestíhajú tieto žaloby evidovať, ale ani prideľovať či o nich rozhodovať. Šéfka súdu Daniela Švecová chcela tento problém enormného nárastu riešiť s predsedom Slovenskej advokátskej komory Ľubomírom Hrežďovičom. Ohlásené stretnutie sa však včera neuskutočnilo.

06.11.2015 12:00
debata (13)

Hovorca Najvyššieho súdu Boris Urbančík nechcel prezradiť, prečo sa schôdzka neuskutočnila. Neodpovedal ani na otázku, či sa na súd nedostavil šéf komory.

Takmer dvetisíc žalôb dala na Najvyšší súd advokátska kancelária Ľubice Pavelkovej Chabadovej z Bratislavy, ktorá zastupuje spoločnosť Lawyer Partners. Tá sa už deväť rokov pokúša na okresných a krajských súdoch získať od ľudí zaplatenie koncesionárskych poplatkov, penále z omeškania a tiež náhradu advokátskych trov. Keď nepochodila na súde v Lučenci, rozhodla sa o peniaze zabojovať na Najvyššom súde. Z 1 998 prípadov, ktoré tam poslala, ide prevažne o žaloby na vydanie platobných rozkazov vo výške od jedného eura do päť eur, čo je veľmi nízka hodnota sporu.

Podľa ministra spravodlivosti Tomáša Boreca Slovenská advokátska komora by mala posúdiť hromadné podanie žaloby spoločnosti Lawyer Partners na Najvyšší súd. „Musí to naozaj posúdiť aj advokátska komora, či v tomto prípade prichádza k porušeniu advokátskej etiky a advokátskeho poriadku, alebo nie,“ vyjadril sa Borec, ktorý pred nástupom na ministerstvo komore šéfoval.

Advokátska komora na otázku Pravdy, či sú takéto hromadné podania z jednej advokátskej kancelárie porušením etiky, alebo nejakých pravidiel platiacich v komore, neodpovedala.

Predseda advokátskej komory Ľubomír Hrežďovič. Foto: SITA, Ľudovít Vaniher
SAK: Deò advokácie 2012 Predseda advokátskej komory Ľubomír Hrežďovič.

Borec pripustil, že pre súdy je náročné takéto hromadné podanie spracovať. Nepomáha im v tom nateraz ani elektronizácia justície. Dnes je už možné zrealizovať podanie na súd elektronicky, nefunguje však zatiaľ prepojenie, aby sa elektronické podanie dostalo automaticky do elektronického súdneho spisu. „Každá z týchto 1 998 vecí sa musí zaevidovať v elektronickej podateľni. Musí sa prideliť na občianskoprávne kolégium a potom sa predloží do senátu, ktorý bude o každej žalobe rozhodovať,“ uviedol hovorca súdu Urbančík. Pomôcť súdom, aby ich neznefunkčňovali hromadné žaloby, mala zmena Občianskeho súdneho poriadku a dvojnásobné zvýšenie poplatku za každé podanie z hromadnej žaloby pred dvoma rokmi.

Šéfka Najvyššieho súdu Daniela Švecová. Foto: Pravda, Ivan Majerský
daniela svecova, najvyssi sud Šéfka Najvyššieho súdu Daniela Švecová.
Advokátka Ľubica Pavelková Chabadová vysvetľuje hromadné dovolanie tým, že 1 998 okresným súdom v Lučenci zamietnutých žalôb jej klienta jej z tohto súdu tiež doručili vo veľmi krátkom časovom období. „Keďže mňa ako advokáta lehoty na dovolanie nepustia, musela som to riešiť tak, ako to prišlo do mojej kancelárie zo súdu, teda tiež hromadne,“ hovorí Chabadová. Upozorňuje, že aj v budúcnosti hrozia takéto hromadné žaloby napríklad od poisťovní. Preto je podľa nej potrebné s tým niečo robiť. Advokátka hovorí, že Okresný súd v Lučenci o takmer dvetisíc podaniach určite nerozhodoval naraz, ale naraz poslal jej klientovi rozhodnutia súdu.

Sama nevie povedať, koľko takýchto zamietnutých žalôb ešte môže jej klient na Najvyššom súde napadnúť. „Je to veľký problém, pretože tu vládne právna neistota. Každý súd rozhoduje o týchto veciach rozdielne,“ upozornila Chabadová. Niektoré súdy žaloby zamietajú, iné o nich rozhodujú. Dokonca boli aj prípady, keď súdy dali k náhrade dlžníkom aj premlčaný súdny poplatok.

Hovorkyňa Krajského súdu v Banskej Bystrici Pravde neodpovedala na otázku, či Okresný súd v Lučenci dostal od Lawyer Partners hromadnú žalobu, a preto poslal rozsudky naraz, alebo prípady prichádzali jednotlivo, a tak o nich aj rozhodovali.

Spoločnosť Lawyer Partners v roku 2005 uzavrela so Slovenským rozhlasom zmluvu, ktorou jej postúpil právo vymáhať pohľadávky z nezaplatených koncesionárskych poplatkov vrátane poplatkov z omeškania. Spoločnosť sa zaviazala, že odplatou za tento prevod zaplatí rozhlasu 100 percent hodnoty neuhradených koncesionárskych poplatkov. Firma mala na výbere pohľadávok získať výške 3,5 milióna eur (vyše 105 miliónov korún). V roku 2006 podala až 76-tisíc žalôb na neplatičov na okresných súdoch.

Zákon o koncesionárskych poplatkoch platný do roku 2006 umožňoval spoločnosti požadovať od bežných dlžníkov 125-násobok koncesionárskeho poplatku a od firmy 375-násobok za každý mesiac omeškania. To spôsobilo, že hoci dlhy na poplatkoch predstavovali u niektorých dlžníkov len desiatky alebo stovky korún, poplatky z omeškania narástli na stotisíce. Týkalo sa to vyše 355-tisíc prípadov. Vláda preto dvakrát menila zákon o koncesionárskych poplatkoch, kde znížila sankcie za omeškanie.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Najvyšší súd #žaloba #právnici #Najvyšší súd SR