S.O.S prosí hercov, aby pred Vianocami neponúkali úvery

Pôsobí herec v reklame na pôžičky dôveryhodnejšie ako neznámy človek? Spoločnosť, ktorá chráni spotrebiteľov, si myslí, že áno.

12.11.2015 12:30
debata (14)

Propagácii spojenej so známymi tvárami pripisuje stúpajúce množstvo úverov pred Vianocami a vyzýva ich, aby zvážili svoje účinkovanie. Odborník na reklamu potvrdzuje, že väčšina ľudí si ponúkané služby s umelcami stotožňuje.

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S) poslala verejnú prosbu do divadiel a odborných inštitúcií, aby herci zvážili a obmedzili svoje účinkovanie v reklamách ponúkajúcich pôžičky či tovar na splátky. Počet úverov podľa výzvy stúpa aj vďaka takýmto reklamám. O výzve S.O.S informovala aj ministrov hospodárstva a kultúry.

„Pôžičky sa kopia, plakať po Novom roku nad rozliatym mliekom sa však v tomto prípade nevypláca. Preto sme sa rozhodli pre túto verejnú prosbu,“ povedala Petra Vargová Čakovská z S.O.S. Pripomenula, že vďaka nevinnej pôžičke pred Vianocami sa človek ľahko dostane do dlhovej špirály, ktorá ho postupne pripraví o majetok, rodinu i ľudskú dôstojnosť. „Odhaduje sa, že takmer tri milióny Slovákov čelia exekúciám,“ dodala Vargová Čakovská.

Denník Pravda oslovil troch hercov, ktorí účinkujú v takýchto reklamách. Ani jeden z nich sa však k aktivite S.O.S nechcel vyjadrovať.

Odborník na reklamu konštatuje, že šot, v ktorom vystupuje herec alebo iná známa osobnosť, je pre divákov dôveryhodnejší. „Majú dojem, že to herci hovoria za seba. Myslia si, že keď niekto hrá v reklame, tak tomu verí. Nebodaj je to ešte aj jeho firma alebo osobný názor,“ konštatoval majiteľ reklamnej agentúry Igor Brossman. To sa netýka len umelcov, ale aj športovcov alebo iných známych osobností.

„Vyhľadávanie hercov na spoluprácu je jeden zo štandardných postupov. Okrem výhod má však aj určité nevýhody. Je to taký typ manželstva, ak spraví niečo zlé značka, pripíše sa to aj celebrite. A opačne, keď známa osobnosť spraví niečo zlé vo svojom osobnom živote a bude v negatívnom svetle, tak to padne aj na značku,“ doplnil Brossman.

Podľa neho sú honoráre za propagáciu individuálne. Dôležité je, či ide o jednorazový projekt alebo dlhodobú spoluprácu. Prihliada sa aj na to, aký známy je herec najmä u cieľovej skupiny. „Honoráre sa môžu pohybovať v desaťtisícoch, keď ide o dlhodobú spoluprácu a keď má herec vysoký kredit, môžu prekročiť aj stotisíc,“ uzavrel odborník.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #úvery #Spoločnosť ochrany spotrebiteľov