V nedeľu doobeda sa Strečnu radšej vyhnite

Vodiči, ktorí majú v pláne v nedeľu dopoludnia prechádzať cez Strečno, sa musia pripraviť na zdržanie alebo zvoliť na prejazd iný čas či inú trasu. Medzi ôsmou a jedenástou hodinou budú cestu uzatvárať, aby na nebezpečné skalné bralá osadili prístroje, ktoré majú merať ich pohyb. Počas prác by pád zvetraných skál mohol ohroziť autá.

13.11.2015 10:00
Strečno Foto: ,
Cestu pod hradom Strečno budú v nedeľu dopoludnia uzatvárať.
debata (2)

Cesta sa bude uzatvárať v dvoch 45-minútových intervaloch. Teda podobne, ako v lete, keď zo svahu pri ceste odstraňovali stromy, ktoré mohli spadnúť na cestu. „Prvé uzavretie sa predpokladá medzi ôsmou hodinou a 8.45, keď sa bude osadzovať prvý dilatometer. Po ňom bude približne hodinová prestávka, aby sa uvoľnili vozidlá z kolón a potom bude ďalšia 45-minútová odstávka komunikácie, až do osadenia druhého dilatometra,“ uviedol prednosta Okresného úradu v Žiline Vladimír Macášek. Upozornil, že časy sú predpokladané, pretože osadenie môže ísť rýchlejšie, ale môžu nastať aj nejaké problémy.

Strečniansky úsek cesty I/18 patrí medzi najvyťaženejší a najkomplikovanejší v rámci Slovenska. Je hlavným severným ťahom medzi Bratislavou a Košicami. Aj preto musel krízový štáb hľadať pre uzávierku taký termín, keď je hustota premávky najnižšia a tým je práve nedeľa dopoludnia, keď nejazdia kamióny. „Intenzity sú podľa meraní najslabšie, takže čas je zvolený dobre, pretože urobiť sa to musí,“ mieni dopravný expert Ľubomír Palčák.

Problém môže mať regionálna doprava medzi Žilinou a Martinom. Vodiči áut budú mať na výber buď čakanie v kolóne, alebo dlhšie náhradné trasy cez Terchovú alebo Rajec. „Ľudia, ktorí si to môžu naplánovať, tak nech idú v inom čase, ako bude uzávierka. A tranzit zo západu na východ republiky môže v tom čase zvoliť južnú trasu po R1 a buď prejsť cez Donovaly na Ružomberok, alebo cez Čertovicu na Poprad,“ odporučil Palčák.

Dopravu budú usmerňovať policajti. „Polícia žiada vodičov motorových vozidiel o zvýšenú pozornosť v tomto úseku a trpezlivosť, pretože je predpoklad, že sa v uvedenom úseku môžu vytvárať kolóny. Je možné predpokladať, že aj po jedenástej hodine bude zhustená premávka, nakoľko sa budú predpokladané kolóny postupne uvoľňovať,“ uviedol hovorca krajskej polície Radko Moravčík.

Hradné bralo už takmer dve desaťročia priebežne monitorujú geológovia a nové prístroje, ktoré budú na skalách od nedele, by mali byť presnejšie a merať aj iné hodnoty ako tie, ktoré tam sú od roku 1996. Prostred­níctvom nich geológovia zisťovali stabilitu, zväčšovanie trhliny a pohyb skalného masívu pod hradom Strečno. „Budú osadené na dve bralá,“ dodal prednosta. Práve merania z minulého roka geológov znepokojili, pretože ukázali, že trhlina a posun brala boli najväčšie za posledné roky. Môže to ohroziť nielen historickú pamiatku, ale i cestu medzi Žilinou a Martinom, ktorou denne prejde vyše 30-tisíc vozidiel.

Už minulý mesiac sa podľa pôvodných plánov mal robiť aj fyzický geologický prieskum narušeného skalného masívu. Ešte sa nezačal, rezort životného prostredia hľadá dodávateľa inžiniersko-geologického prieskumu cez verejné obstarávanie. Až po prieskume budú známe opatrenia na zabezpečenia brala, ktoré majú zamedziť zosuvu skál na cestu a ohrozeniu premávky. Naposledy sa podrobný prieskum a sanácia v tomto priestore robil v roku 1981. Odvtedy sa stav zmenil a zhoršil. Pred ôsmimi rokmi zabil uvoľnený kameň mladú Češku, ktorá cestovala v aute. V roku 2008 cestári v Strečne natiahli na skaly ochranné siete, ale len v spodnej časti pri vozovke. Skalné previsy priamo pod hradom neriešili. Nedávny prieskum pomocou drónov odhalil, že narušený nie je len jeden skalný blok, ale štyri, ktoré sú priamo pod hradnými stavbami.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Strečno