Výstava Légiovlak: Ako legionári pred 100 rokmi putovali naprieč Ruskom

Jedenásť zrekonštruovaných vagónov prináša atmosféru spred sto rokov, keď sa československé légie presúvali naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále. Dobové vozne, v ktorých legionári, bojovníci za vznik samostatného československého štátu, žili od roku 1918 do roku 1920, môžu prvýkrát obdivovať aj nadšenci zo Slovenska.

26.11.2015 12:00
IMG 7926 Foto: ,
Zrekonštruovaný Légiovlak bude v najbližších dňoch stáť v bratislavskom Múzeu dopravy.
debata (22)

Unikátna výstava Légiovlaku, ktorý je replikou legionárskeho ešalónu (pozn. red. – vojenský transport po železnici), bude nasledujúcich deväť dní dominantou bratislavského Múzea dopravy.

Vlaky spočiatku slúžili ako pojazdné kasárne, neskôr sa stali domovom československých legionárov. Desaťtisíce sa nimi prepravili cez Rusko, pričom pri prejazde museli bojovať s boľševikmi. Bolo v nich všetko, čo vojaci potrebovali na bývanie, komunikáciu s veliteľstvom a opravy.

Život vtesnaný do 11 vagónov dnes ukazuje Légiovlak. Je zostavený z vozňa poľnej pošty, ďalší vagón sa volá tepluška, v ňom vojaci prespávali, potom je tu zdravotný, štábny, obrnený, krajčírsky, predajný, kováčsky, ubytovací vozeň a dva plošinové, na ktorých sa prepravovala technika.

Tepluška je zariadená takzvanými palandami, jednoduchými vojenskými poschodovými posteľami. Bol to jediný zateplený vozeň, v ktorom prespávalo dokopy 18 mužov, ktorí si čas pred spánkom krátili čítaním Československého denníka. Vypovedajú o tom dobové fotografie, ktoré visia na stenách vagóna.

V čase, keď dochádzalo k bojom legionárov s boľševikmi, padali dôležité rozkazy v štábnom vagóne. „Telefón z čias prvej svetovej vojny slúžil na spojenie velenia s jednotkami,“ priblížil príbehy jednotlivých výstavných kúskov Jiří Charfreitag, tajomník českého projektu Légie 100, ktorého súčasťou je aj expozícia Légiovlaku. Projekt odštartoval minulý rok pri príležitosti 100. výročia boja československých légií za samostatný štát.

Interiér vozňov dopĺňajú historické zbrane, pohľadnice, noviny, fotografie zachytávajúce obdobie aj figuríny oblečené v uniformách legionárov. „Je to dôstojník. Spoznať sa dá jednoducho, prezrádza ho šabľa a píšťala pripevnená na opasku, ktorá slúžila na podávanie rozkazu,“ ukazuje Charfreitag na figurínu v štábnom vagóne.

Obdobou dnešných sanitiek je zdravotný vozeň, ktorý pendloval medzi poľnými nemocnicami a prevážal zranených legionárov. Podľa Charfreitaga bola zdravotná služba v tých časoch na vysokej úrovni. Dokazujú to aj exponáty profesionálnych chirurgických nástrojov, operačného stola či zubných aparátov.

Legionári vykonávali od roku 1918 aj činnosť poľnej pošty, keď zanikla pôvodná ruská pošta. Využívali ju aj britské či americké spojenecké armády. Za obdobie dvoch rokov prepravili vyše 4,5 milióna listov a viac ako 50-tisíc balíkov. Stenu poštového vagóna tvoria priehradky rozdelené podľa miesta, kam pošta smerovala.

Významnou súčasťou Légiovlaku je kováčska dielňa, ktorá je zriadená vo vozni z roku 1906. Ako jediný má slovenské korene, zvyšné vozne sú z Česka. Na účely výstavy ho poskytol slovenský Klub historickej techniky vo Zvolene. „Prežil prvú svetovú vojnu, čo dokazuje, že bol na dvoch miestach prestrelený,“ prezradil Pavel Šesták, správca nadácie M. R. Štefánika, ktorá sa postarala o vybavenie interiéru vozňa. Azda najdlhšou históriou kováčskej dielne dýcha šliapací sústruh z roku 1873.

Výstava Légiovlakov v Bratislave

Unikátna výstava Légiovlaku bude nasledujúcich deväť dní dominantou bratislavského Múzea dopravy.

Fotogaléria
Zrekonštruovaný Légiovlak bude v najbližších...
Zrekonštruovaný Légiovlak bude v najbližších...
+9Zrekonštruovaný Légiovlak bude v najbližších...

Svoju výslužku utrácali legionári v predajnom vozni. Na jeho pultoch sú vystavené americké hruškové kompóty a sardinky. Míňať peniaze mohli aj za jamajský rum či víno. „Tým si legionári krátili svoje chvíle,“ dodáva Charfreitag s úsmevom.

Obrnený vozeň je obsadený šiestimi guľometmi Maxim, najúčinnejšou technikou danej doby. Plnili sa pásom na 250 nábojov, ktoré sa vystrieľali v priebehu 30 sekúnd. Preniknutiu guliek boľševikov do vnútra vagóna bránila približne 20-centimetrová stena vyplnená štrkom.

Výstava odštartovala včera za sprievodu fanfár orchestra Ozbrojených síl. „Som rád, že Légiovlak dorazil do Bratislavy. Môžete vidieť 11 zrekonštru­ovaných vagónov, aké obývali od roku 1918 do roku 1920 československí legionári, ktorí boli zakladateľmi československého štátu. Ten síce dnes neexistuje, ale naše dva štáty spája spoločná história,“ uviedol otvorenie expozície Charfreitag. Expozícia začala svoju dlhoročnú púť naprieč Českou republikou a Slovenskom v máji tohto roku. Pre slovenských nadšencov bude k dispozícii do 4. decembra.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #legionári #Múzeum dopravy #légiovlak