Mlieko stojí toľko čo voda

Vianočná a novoročná hostina v slovenských domácnostiach môže pokračovať. Ceny niektorých základných potravín klesli na historické minimá. Liter najpredávanejšieho konzumného mlieka sa dá kúpiť už za cenu minerálnej vody - obe sú v regáloch po 37 centov. Predaj mlieka je pre farmárov stratový a zachraňuje ich len predaj jogurtov či syrov. Aj výrobcovia balených vôd hovoria, že s cenou bežnej minerálky nemajú kam klesnúť a zarábajú na limonádach.

18.01.2016 07:00
nákup, potraviny, jedlo Foto:
Ultranízke ceny mlieka spôsobilo okrem akcií tiež zníženie DPH na vybrané druhy potravín.
debata (87)

Stav, keď mlieko stojí toľko čo minerálna voda, pri bohatých tuzemských prameňoch, ale aj dostatku pasienkov na Slovensku ešte nebol. Na ilustráciu, v ďalej Indii aktuálne riešia iný paradox, a to, že ropa je v krajine už lacnejšia ako veľmi vzácna pitná voda.

Ultranízke aktuálne ceny mlieka na Slovensku sú výsledkom zníženia sadzby DPH na vybrané druhy potravín z 20 na 10 percent a súbežne prebiehajúcich akcií reťazcov. Predaj potravín v januári každoročne zatienia veľkorysé decembrové nákupy. Na vianočnom a novoročnom hodovaní sa na Slovensku nikdy nešetrilo. Po Novom roku prichádzalo spravidla vytriezvenie, tohto roku sa však ľudia znova a znova vracajú do obchodov. Majú na to dobrý dôvod, veď kilogramové kurča sa predáva po 1,64 eura, pliecko po 2,39 eura a bochník chleba za 72 centov. V obchodoch vidno, že v košíkoch niektorých kupujúcich skončí aj päť kureniec. Ľudia si ich ukladajú do mrazničiek.

Marže pri predaji minerálnych vôd sú minimálne. A keby ste mali produkovať len a len vodu, neudržíte sa dlho na trhu.
Josef Neumann, generálny riaditeľ PepsiCo

Kým spotrebiteľom výdavky za potraviny klesajú, výrobcom nie je do smiechu. Farmári zameraní na produkciu mlieka a chov ošípaných sa obávajú, že zima roku 2016 im prinesie veľké straty. „Nižšie ceny by mali povzbudiť spotrebu, ale ak sa na Slovensku vyrobí liter mlieka priemerne za 42 centov, potom pri predaji v obchode za 37 centov nemôžu farmári prosperovať,“ zhodnotil dôsledok aktuálneho cenového vývoja predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Milan Semančík.

Obchodníci prekonali očakávania spotrebiteľov, pretože ceny niektorých produktov – predovšetkým osvedčených spotrebiteľských volaviek, akými sú roky trvanlivé jedenapolpercentné mlieko, hydina a vybrané druhy bravčového mäsa – padli na rekordne nízke úrovne. Otázka je, ako dlho tento dvojzáprah bude fungovať. V tejto chvíli spotrebitelia ťažia z prebytku európskej ponuky najmä mlieka a bravčoviny, čo sa prejavuje stláčaním cien výrobkov. Priaznivo ovplyvňuje pokles cien aj znižujúca sa cena ropy.

Konkurujú si akciami a maržami

„Spotrebitelia sa dnes radujú z nízkych cien mlieka, ale tento stav nebude trvať večne,“ myslí si generálny riaditeľ Tatranskej mliekarne Ľubomír Valčuha. V Európe je obrovský pretlak mlieka a keby slovenskí farmári v tejto chvíli zatvorili farmy, na trhu by nebolo cítiť nedostatok. V momente, keď sa však minú domáce zdroje, cena produktu pôjde nahor, varuje Valčuha. Obáva sa, aby po extrémnom poklese cien nedošlo k zatváraniu slovenských mliečnych fariem, čo by viedlo k postupnému obmedzovaniu výroby aj slovenských mliekarní.

A že takýto vývoj môže nastať, potvrdzuje aj šéf Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka Alexander Pastorek. Z 524 výrobcov mlieka už najmenej 20 signalizuje, že s výrobou mlieka v krátkom čase skončí. Ak farmári dostávajú teraz za liter mlieka od 27,5 centa až do 28 centov, ale ich výrobné náklady sú bezmála o 15 centov vyššie, nie je ľahké si vyrátať, kto na súčasných cenách zarába a kto prerába.

„Trvanlivé mlieko bolo a zostalo výrobkom, ktorý ľudí priťahuje do obchodov, práve tak ako kurčatá alebo chlieb,“ hovorí analytik trhu s potravinami Ľubomír Drahovský. Podľa Drahovského možno predpokladať, že obchod, ktorý potrebuje dostať ľudí po sviatkoch naspäť medzi regály s tovarom, znížil ceny aj na úkor svojich marží.

Výrobcovia však vzápätí spresňujú, že akcie nie sú len marketingovým počinom obchodných reťazcov, ale aj ich dodávateľov. „Ak sa dnes predáva kurča v akciách hlboko pod dve eurá za kilogram, je to aj preto, že na zníženie ceny prispeli výrobcovia,“ povedal konateľ spoločnosti HSH Veľké Zálužie Timotej Husár.

Na čo sa znížila DPH z 20 na 10%

  1. Mäso z hovädzích zvierat – čerstvé alebo chladené
  2. Bravčové mäso – čerstvé alebo chladené
  3. Mäso z oviec alebo kôz – čerstvé alebo chladené
  4. Hydinové mäso a droby – čerstvé alebo chladené
  5. Králičie mäso a droby – čerstvé alebo chladené
  6. Sladkovodné ryby – živé, čerstvé, chladené
  7. Rybie filé zo sladkovodných rýb – čerstvé alebo chladené
  8. Mlieko – nezahustené, bez cukru a sladidiel
  9. Maslo
  10. Čerstvý chlieb

Pekári viac chleba nepredali

Niektoré reťazce znížili cenu kilogramového bochníka z 85 na 72 centov, čo znamená, že išli s cenou ešte nižšie, ako umožňovala 10-percentná sadzba DPH. Zlacnenie chleba aspoň nateraz však neprinieslo zvýšenie spotreby. „Pekári nepredali viac chleba,“ konštatoval predstaviteľ Únie priemyselných pekární Ladislav Moravčík a dodal, že sami pekári už dávno vyčerpali všetky možnosti znižovania cien chleba.

Spotrebitelia môžu očakávať lacné potraviny v najbližšom období aj v dôsledku poklesu cien nafty, načrtol tento týždeň optimistickú vyhliadku prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak. „Je síce pravda, že bez nafty sa dnes nič neprevezie, ale pokiaľ ide o mlieko, náklady na dopravu z našej farmy v Imeli do mliekarne v Nitre robia pri sto kilometroch jednu pätinu centa, to je z hľadiska vývoja ceny takmer zanedbateľné,“ reagoval na slová obchodníka predstaviteľ farmárov Alexander Pastorek.

Ak sa mlieko predáva za cenu minerálnej vody, aké sú potom marže producentov vody? „Sú minimálne. A keby ste mali produkovať len a len vodu, neudržíte sa dlho na trhu,“ vysvetlil generálny riaditeľ spoločnosti PepsiCo Josef Neumann. Výrobcov minerálnych vôd držia nad vodou limonády, tak ako mliekarne dodávajúce konzumné mlieko si ekonomiku robia na sofistikovanejších mliečnych výrobkoch. „Sú to spojené nádoby, ktoré nemožno od seba oddeliť,“ povedal Neumann. Januárové nákupy priniesli záväzok obchodníkov zobrazovať ceny vybraných druhov potravín s minuloročnou 20-percentnou sadzbou a tohtoročnou 10-percentnou sadzbou DPH. Na dobrovoľnú kontrolu obchodov sa podujala Jednota dôchodcov na Slovensku.

„Zatiaľ máme len priebežné informácie a nezaznamenali sme žiadne problémy pri zobrazovaní duálnych cenoviek. V podstate sme aj očakávali, že obchody si v novom roku dajú pozor a premietnu zníženie DPH z 20 na 10 percent do ceny vybraných výrobkov,“ povedal Ján Lipiansky, predseda Jednoty dôchodcov na Slovensku.

© Autorské práva vyhradené

87 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #cena #mlieko