Už sú známe miesta, kde policajti namontujú nové radary + mapa

Vodičov na ceste medzi Pezinkom a Vinosadmi, na bratislavskom Nábreží Ludvíka Svobodu či Triede KVP v Košiciach už budú monitorovať policajné stacionárne radary. Aj tieto úseky patria medzi 739 miest, kde ich do konca roka namontujú. Posvietia si na dodržiavanie zákazu predbiehania, zastavenia na stopke či rýchlosť.

28.01.2016 20:00
policia meranie rachlosti radar Foto: ,
O konkrétnom umiestnení radarov rozhodla analýza nebezpečných úsekov ciest.
debata (199)

Najviac, 123, radarov sa umiestni v Prešovskom a 110 v Bratislavskom kraji. Najmenej, 68, úsekov skontrolujú v Nitrianskom kraji. Odsledujú aj porušenie nedovoleného otáčania a cúvania, zastavenia a státia, ale aj prejazd cez železničné priecestie. Práve na týchto miestach zlyháva z roka na rok viac vodičov. Len vlani tam bolo 55 nehôd, pri ktorých zahynulo 14 ľudí.

Dopravní analytici sa zhodujú, že pokiaľ sa budú kontrolovať príčiny dopravných nehôd, nový systém môže pomôcť. „V prípade, že radary umiestnia takým spôsobom, aby vybrali čo najviac pokút, pôjde len o šikanovanie a nemusí to prospieť bezpečnosti cestnej premávky. Veľmi záleží, ako sa tento systém použije,“ povedal dopravný analytik Jozef Drahovský.

Kde konkrétne radary postavia, rozhodla analýza nebezpečných úsekov ciest, ktorú vypracovalo policajné prezídium a rezort vnútra. „Polícia pre ministerstvo vytypovala miesta tragických dopravných nehôd a nebezpečných úsekov ciest,“ uviedol viceprezident policajného zboru Ľubomír Ábel. Najviac stacionárnych zariadení by malo byť umiestnených na cestách I. triedy, kde dochádza k haváriám najčastejšie. Podľa GPS súradníc, ktoré zverejnilo ministerstvo vnútra, budú radary pokrývať napríklad južnú trasu z Bratislavy do Košíc, spojnicu medzi Trenčínom a Prievidzou či cesty z Prešova smerom do Poľska. Zamerajú sa aj na ulice v okolí škôl.

Koľko radarov bude sledovať:

  • Meranie rýchlosti: 360
  • Zákaz predbiehania: 99
  • Zákaz vjazdu, odbočovania: 54
  • Prejazd cez železničné priecestie: 50
  • Stopka: 105
  • Zákaz otáčania a cúvania: 19
  • Zákaz zastavenia a státia: 21
  • Najväčšia prípustná hmotnosť: 23
  • Zákaz vjazdu vozidla nad 12 ton: 8
  • Spolu 739

(MV SR, vv)

Rezort tento týždeň vypísal tender na radary za 140 miliónov eur. Jeho výsledkom má byť monitorovanie 739 miest na slovenských cestách, ktoré sa rozšíri celkovo až na 1 300 bodov. Nie všetky zariadenia polície budú stále aktívne. Jasne označené budú miesta, kde kamery môžu, ale na druhej strane nemusia byť, a vodiči o tom nebudú vedieť. Stanovištia na radary by mali byť vybudované tak, že kamerové zariadenie sa tam bude dať vložiť. Polícia ho z času na čas môže premiestniť, aby vykryla celý priestor nehodového alebo nebezpečného úseku cesty.

Podľa Drahovského je správne, že kontrolné body nebudú utajené. Ako povedal, dosiahne sa tým, že vodiči si v daných úsekoch budú dávať pozor. „Keby sme povedali, že vodiči o tom nemajú vedieť a má sa vybrať čo najviac peňazí za pokuty, vtedy by to nemalo nič spoločné s bezpečnosťou cestnej premávky,“ uviedol analytik.

Najviac radarov je určených na meranie rýchlosti. Po celom Slovensku sa ich rozmiestni 360. Ďalších 105 sa zameria na kontrolu dodržiavania pravidla „Stoj, daj prednosť v jazde“. Takmer sto radarov zmonitoruje zákaz predbiehania a 50 najnebezpeč­nejšie železničné priecestia. Radary pokryjú aj 54 miest, kde je zákaz vjazdu alebo odbočovania či 21 miest, kde vodiči nedodržujú zákaz zastavenia alebo státia.

Radary auto nasnímajú a majiteľovi príde pokuta za pár dní rovno domov. Priestupok zistí kamera nainštalovaná na konkrétnom mieste, odošle záznam do softvérového centra, kde sa porovná evidenčné číslo vozidla zo záznamu s evidenciou motorových vozidiel a zistí sa, kto je jeho majiteľom. Automatizovane sa vytlačí rozhodnutie o pokute na základe systému objektívnej zodpovednosti a pošle majiteľovi auta.

Podľa Drahovského by pokuta mala byť doručená rýchlo. „Význam má, keď príde do týždňa. Vtedy si človek pamätá, čo urobil.“ Ak ju dostane po mesiacoch, človek si už ani nepamätá, kde vtedy bol.

Podľa dopravného analytika Jána Bazovského na zvýšenie disciplinovanosti vodičov a zlepšenie bezpečnosti na cestách nový systém pomôže. „Nech však nikto nečaká, že sa rapídne zníži počet dopravných nehôd. Keď si zoberieme, že hlavnou príčinou nehôd je nevenovanie sa jazde alebo porušenie povinností vodiča, tak ani kamery a radary nie sú univerzálny pomocník,“ mienil Bazovský. Ak podľa neho dôjde k nehode z dôvodu prekročenia rýchlosti, tak radar má význam, ale keď nehodu spôsobí nepozornosť či únava, tak ani radar jej nezabráni.

Bazovský upozornil, že na Slovensku sú tiež viaceré úseky neprehľadné, kde by pomohlo dopravné značenie alebo inteligentné varovné systémy. Ako príklad spomenul cestu pod Soroškou smerom na Košice. „Bolo by vhodné vodičov na tomto úseku informovať o nárazovom vetre,“ poznamenal.

Objektívna zodpovednosť platí od júla 2012. Prvé oznámenia o zaplatení pokút v rámci objektívnej zodpovednosti začali dostávať majitelia áut do schránok až vo februári 2014.

Vlani bolo v rámci objektívnej zodpovednosti zistených 7 032 priestupkov. Najčastejším porušením bolo prekročenie rýchlosti a povinnosti zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky.


Mapa miest, kde policajti namontujú nové radary

© Autorské práva vyhradené

199 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #vodiči #radary