Podľa Fica štát stihne pripraviť pozemky pre Jaguar

Príprava investície automobilky Jaguar Land Rover ide podľa plánu a všetky termíny sa štátu darí dodržať. Skonštatoval to v stredu premiér Robert Fico pri príležitosti obhliadky staveniska pre Jaguar v Nitre. Zdôraznil, že ide o najväčšiu investíciu za posledné roky v celej Európskej únii.

25.02.2016 17:02
debata (29)

Automobilka plánuje v prvej etape preinvestovať 1,4 miliardy eur a vytvoriť 3 000 priamych a 15 000 nepriamych pracovných miest. Stavať svoj závod začne na prelome prvého a druhého polroka 2016. Prvé auto chce vyprodukovať v roku 2018. V súčasnosti sa na stavenisku denne pohybuje asi 500 kamiónov. Navážajú štrk a spevňujú pôdu.

„Sme veľmi radi, že sa nám darí dokončovať všetky prípravné práce, ktoré sa týkajú obchvatu a prípravy cestnej infraštruktúry Dražoviec. Vo finálnej fáze je príprava železničnej prepravy a nového terminálu, lebo 80 percent prepravy materiálov bude realizovaná pomocou železničnej prepravy, čo je dobrá správa pre cestnú infraštruktúru aj pre Železnice SR,“ povedal splnomocnenec vlády SR pre prípravu a realizáciu strategických parkov Viktor Stromček.

Vydané sú dočasné povolenia na využívanie poľnohospodárskej pôdy, zrušená a odstránená je už stará železničná trať v úseku Lužianky – Dražovce. Pripravený je aj projekt rekonštrukcie hrádze rieky Nitry, ktorá má ochrániť Nitru pred tisícročnou vodou.

V blízkej budúcnosti budú podľa Stromčeka vydané povolenia na vodné stavby, finálne prepojenie parku a plynu na 120 kilovoltov a tiež stavebné povolenie na prvú časť investície Jaguara. V súčasnosti má Priemyselný park Nitra – Sever 70 hektárov a sídli v ňom vyše 20 firiem. Jaguar ho rozšíri o ďalších 450 hektárov.

„Snažíme sa byť dobrými susedmi, preto obchvat Dražoviec chceme mať hotový okolo roku 2018, aby sme obyvateľov nezaťažovali dopravou. Keď sme robili štúdiu EIA, mali sme asi 45 pripomienok od občanov, ktoré sme zapracovali,“ povedal Stromček. Počíta sa aj s výstavbou 6,5 kilometra protihlukových sti­en.

V prvej fáze bude Jaguar Land Rover vyrábať 150 tisíc vozidiel ročne. V druhej fáze by chcel Jaguar zvýšiť investíciu o ďalších 500 miliónov eur a vyrábať až 300 tisíc automobilov. „Ide o investíciu, ktorá bude znamenať 2,5 percentný hospodársky rast pre Slovensko,“ zdôraznil Fico.

Ako dodal, počtom zamestnancov a celkovou produkciou áut nebude Jaguar patriť medzi najväčšie, ale z hľadiska tržieb sa bude približovať Volkswagenu, pretože bude vyrábať autá vyššieho segmentu. Záujem pracovať pre Jaguar už prejavilo 30 000 ľudí.

„Je veľkou cťou pre Slovenskú republiku, že sme krajina, ktorá bude môcť v jednom okamihu vyrábať vyše 1,2 milióna áut, ak dôjde k nábehu výroby plnej kapacity Jaguara Land Rover. Sme najpriemyselnejšia krajina v celej Európskej únii,“ povedal premiér.

Stromček reagoval aj na žalobu, ktorú podal na Krajský súd v Nitre v súvislosti s investíciou automobilky Jaguar občan Nitry Roman Cerulík. Žiada v nej o preskúmanie rozhodnutia Okresného úradu Nitra a o odklad vykonateľnosti rozhodnutia, ktorým úrad rozhodol neposudzovať vplyv automobilky na životné prostredie. Stromček nazval Cerulíka špekulantom, ktorý chce vydierať štát.

„Celé týždne je zrejmé, že mu ide o jedno jediné, a to je osobný prospech. Podmieňoval spoluprácu s nami tým, že odkúpime od neho pozemky za neúmernú cenu,“ podčiarkol Stromček. Fico doplnil, že 14 hektárov pôdy, ktoré štát nepotrebuje, chcel Cerulík predať za 220 eur za meter štvorcový.

Lajčák: Výsledkom ekonomickej diplomacie je aj investícia Jaguar

Jedným z konkrétnych výsledkov ekonomickej diplomacie je investícia Jaguar Landrover na Slovensku. „Veď to je presne to, že Slovensko nebolo v tom počiatočnom výbere vôbec spomínané. Práve mimoriadna aktivizácia štátnych zložiek, obrovská flexibilita, pripravenosť komunikovať, politická podpora a to, že ľavá ruka vedela, čo robí pravá, to je to, čo rozhodlo a presvedčilo investora, že najlepšie miesto pre investíciu je na Slovensku,“ dodal Lajčák v bilančnom rozhovore.

Lajčák pred štyrmi rokmi pri svojom nástupe do funkcie avizoval, že práve ekonomická diplomacia bude jednou z hlavných oblastí, na ktorú sa chce zamerať.

„Od začiatku som tvrdil, že máme unikátnu príležitosť vyplývajúcu z toho, že sme jednofarebná vláda. Pre Slovensko bolo typické, že predtým si koalícia rozdelila rezorty a platil princíp „ja sa nedívam tebe na prsty a ty sa nedívaj mne“. To objektívne bránilo často dobrej komunikácii medzi rezortmi. My sme povedali, že kľúčovým slovom bude synergia,“ vysvetľuje Lajčák, čo podľa neho pomohlo ekonomickej diplomacii.

Takisto sa podľa ministra snažili vo vláde nastaviť mechanizmus tak, aby obmedzené zdroje, ktoré majú – ľudské aj finančné, maximálne využili. „Založili sme dve platformy – jedna je Rada vlády SR na podporu exportu a investícií. Je to prvá platforma, kde sa stretáva štátna správa, ministerstvá, podnikatelia,“ uviedol Lajčák.

Druhou platformou je Rada pre strategické riadenie SARIO. „Dali sme tomu systémový základ, prijali sme viacero rámcových dokumentov, vieme, kde sa nachádzame. Takisto sme zlepšili informovanosť našich podnikateľov o tendroch v zahraničí,“ menuje Lajčák posun v oblasti ekonomickej diplomacie. Zdôraznil však, že si vie predstaviť ešte užšiu interakciu medzi vládou a podnikateľským sektorom.

29 debata chyba
Viac na túto tému: #Robert Fico #Miroslav Lajčák #Jaguar Land Rover #Viktor Stromček