S Kollárom ľudia kupovali mačku vo vreci

Do politiky vošiel len päť mesiacov pred voľbami, a už sedí v parlamente. So šiestimi percentami, ktoré dostal Boris Kollár vo voľbách, dokázal poraziť aj dlhoročné strany.

08.03.2016 16:00
Kollar, stretnutie s prezidentom Foto: ,
Líder strany Sme rodina - Boris Kollár v prezidentskom paláci.
debata (160)

Za týmto úspechom je podľa sociológa jeho tvár známa z rôznych smotánkovských akcií aj silný fanklub na sociálnej sieti.

Strana Sme rodina Boris Kollár bodovala viac-menej po celom Slovensku. Najväčší úspech zožala na Záhorí, najvyššie skóre mala v Malackách, vyše desať percent, o percento menej napríklad v Senci či Pezinku. Úspešná bola aj v Trnave, Myjave, Martine, Hlohovci, Košiciach, vo Zvolene či v Liptovskom Mikuláši, kde dostala okolo osem percent. Veľa hlasov, viac ako sedem percent, jej dalo Považie. Okrem severu Slovenska (Orava, Čadca) a juhu (Dunajská Streda, Komárno, Veľký Krtíš, Rožňava, Revúca), kde skončila s dvomi až štyrmi percentami. V ostatných regiónoch to bolo päť až šesť percent.

odkaz
promo-volby-mapa-568x90

Podľa exit pollu, ktorý robila agentúra Focus pre televíziu Markíza, viac Kollára volili ženy ako muži, prevažne mladší ľudia do 39 rokov (60 %). Najviac hlasov dostal od tých, ktorí v minulých voľbách nevolili (31 %), a najčastejším dôvodom bol jeho sociálny program (26 %). Voličov zobral Smeru, ale aj ostatným stranám – SaS, OĽaNO, SDKÚ, KDH či Mostu-Híd.

Sociológ Pavel Haulík z agentúry MVK si myslí, že u voličov nebodoval jeho program. „Podstatná je jeho osoba, je známy z rôznych smotánkovských a podobných relácií a fanklubu na sociálnej sieti,“ povedal Haulík. Pod jeho úspech sa tiež podpísalo to, že prišiel s príťažlivým heslom Nevoľte politikov, pretože tieto voľby boli akousi vzburou proti zabehaným stranám. „Časť voličov to hodnotí tak, že všetci už boli pri vláde a nikto nič nevyriešil,“ doplnil sociológ.

To, že má voličov rozložených po celom Slovensku, Haulík hodnotí ako náhodnú voľbu. „Jeho voliči sú rozmanití, pretože nehlasovali podľa toho, že by mohli očakávať konkrétne politické riešenia, ale naprojektovali si doňho svoje predstavy o tom, aký to bude subjekt. Kupovali mačku vo vreci,“ konštatuje sociológ s tým, že Kollárov subjekt je z politologického hľadiska absolútne nečitateľný.

Kollárova strana získala vo voľbách získala 172 860 hlasov, volilo ju 6,62 percenta voličov a v parlamente má 11 mandátov.

© Autorské práva vyhradené

160 debata chyba
Viac na túto tému: #Boris Kollár #voľby 2016 #Sme rodina #mačka vo vreci