Zníženie pokút by iba nahralo cestným pirátom

Každý deň sa vodiči aj chodci stretávajú s čoraz väčšou agresivitou na cestách. Výsledkom sú tragické nehody, ktoré sa na Slovensku stali tretím najväčším zabijakom. Podpísali sa pod ne najmä nepozornosť a vysoká rýchlosť.

03.04.2016 15:00
polícia, pokuta, pokuty, cestný zákon, policajt Foto:
Ilustračné foto.
debata (43)

Preto je zarážajúca snaha Slovenskej národnej strany znížiť pokuty za porušenie predpisov na cestách o 20 percent a zastaviť plánované budovanie radarov. Tento krok totiž najviac pomôže cestným pirátom.

Prečítajte si glosu Mariána Repu Pokutový populizmus.

„Máme najvyššie pokuty. To nie sú nástroje, ako naučiť ľudí správať sa na cestách,“ argumentoval včera šéf národniarov a predseda parlamentu Anton Danko. Pri veľkej hustote monitorovacích zariadení, aké sa tu plánovalo, „by sme boli s takou sieťou historický unikát“, vysvetľoval, prečo trval na zrušení tendra na nákup radarov. Za peniaze, ktoré boli na ne určené, by sa podľa neho mohli postaviť cesty napríklad na severe Slovenska.

A teraz pár faktov z uplynulých dní. Od Veľkonočného pondelka policajti chytili niekoľko vodičov, ktorým namerali vysoké prekročenie povolenej rýchlosti. Jeden z cestných pirátov sa rútil v obci v Michalovskom okrese 110-kilometrovou rýchlosťou. Dostal za to pokutu 650 eur, po novom by zaplatil 520 eur. Ďalší prefrčal po rýchlostnej ceste R1 medzi Žiarom nad Hronom a Žarnovicou 236-kilometrovou rýchlosťou. Policajti mu vyrubili pokutu 800 eur, po novom by dostal 640 eur. V obci je pritom povolená päťdesiatka a na rýchlostnej ceste stotridsiatka. Šoférom, ktorí iba nepatrne prekročia rýchlosť, by klesli pokuty len o pár eur. Napríklad z dnešných 20 len na 16 eur.

Ďalším problémom je alkohol za volantom. Vo štvrtok popoludní nafúkal vodič v Košiciach až 3,65 promile. Opitých vodičov zastavia policajti denne niekoľko desiatok. Tých, o ktorých nevedia, je podstatne viac.

Danko tvrdí, že pri pokutách zatiaľ išlo s koaličnými partnermi o úvodnú debatu. „Minister vnútra preukázal ústretovosť. Detaily budú ešte predmetom rokovaní,“ reagovala hovorkyňa SNS Zuzana Kohútková. Podľa predsedu strany polícia by sa mala zamerať viac na prevenciu ako na represiu.

Hovorca ministerstva Petar Lazarov potvrdil, že polícia bude viac sledovať preťažené nákladné vozidlá či nedodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti v obci, prejazdu na červenú a vlakové priecestia. Nevylúčil ani zníženie pokút za niektoré priestupky. „V tomto prípade je ministerstvo naklonené všetkým konštruktívnym koaličným pripomienkam a rokovaniam,“ reagoval.

Ani odborníci nepovažujú prísne sankcie za všeliek. Znížiť smrteľné nehody by podľa nich mohli častejšie policajné kontroly, dobudovanie ciest a lepšie vzdelávanie a výchova vodičov.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského v zahraničí sa za priestupky platí menej ako u nás. „Tam sa snaží polícia kontrolovať častejšie, intenzívne a pokutujú nižšou sumou. U nás je snaha pokutovať najvyššou a máme ten problém, že nerozoznávame výšku pokuty v závislosti od nebezpečenstva konania,“ myslí si analytik. Podľa neho rovnakú výšku pokuty dostane ten, kto na stopke takmer zastaví, ako ten, kto ju odignoruje a prejde križovatku v plnej rýchlosti.

Pokuty sa zvýšili od januára najmä pre vodičov, ktorí neudržia nohu na plyne a šoférujú pod vplyvom alkoholu. V oboch prípadoch sa postihy sprísnili. Ak prekročia rýchlosť o viac ako 60 km/h, policajti im môžu na mieste udeliť pokutu od 250 do 800 eur, v správnom konaní aj tisíc. Policajti dostali kompetenciu vyhodnotiť priestupok a záleží na nich, k akej sume sa priklonia. Z novely zákona o cestnej premávke však vypadlo dôležité ustanovenie, ktoré určovalo, čo je závažné porušenie pravidiel na ceste. A tak za čo vlani hrozila strata vodičského a dlhoročný zákaz šoférovania, dnes hrozí len pokuta. Ak ju šofér zaplatí na mieste.

Iné je aj poradenstvo u psychológa pre šoférov, ktorým zadržali preukaz za jazdu pod vplyvom alkoholu. Ak aj lekár vystaví posudok „spôsobilý“, vodič aj napriek tomu bude musieť prejsť psychologickým poradenstvom. Debatu so psychológom musia absolvovať aj cyklisti či chodci, ktorí pri dopravnej kontrole nafúkali.

Pomôcť odhaľovať porušenia cestnej premávky mali polícií radary. Tie však nebudú. K argumentom predsedu SNS Andreja Danka, ktorými zdôvodňuje zrušenie nákupu radarov v rámci systému objektívnej zodpovednosti za 140 miliónov eur, patrí aj ten, že sú šikanovaním vodičov.

Najčastejšie príčiny smrteľných dopravných nehôd za minulý rok

  • porušenie povinností vodiča – telefonovanie, esemeskovanie, hra s telefónom
  • neprimeraná rýchlosť jazdy
  • nesprávny spôsob jazdy, „myšičky“, predbiehanie cez plnú čiaru, jazda v protismere
  • porušenie ustanovení o chodcoch
  • v roku 2015 sa stalo  13 535 nehôd, zahynulo pri nich 274 ľudí

(vv, sn, PPZ SR)

Okrem prekročenia rýchlosti mali byť však zamerané aj na monitorovanie ďalších závažných dopravných priestupkov, ako nezastavenie na stopku či zakázané predbiehanie, ale aj prejazd cez železničné priecestie na červenú. Práve na týchto miestach zlyháva z roka na rok viac vodičov. Len vlani tam bolo 55 nehôd, pri ktorých zahynulo 14 ľudí. Ministerstvo vnútra už zrušilo tender, ktorý vypísalo koncom januára. „Z koaličných dohôd vyplýva, že zodpovednosť za životy osôb na slovenských cestách už nesú všetci koaliční partneri. Preto rezort od zámeru plne automatizovanej objektívnej zodpovednosti pre túto chvíľu upustilo a do budúcna plánuje systém nastaviť s miernymi odlišnosťami,“ uviedol hovorca ministerstva Petar Lazarov. Radary mali tiež monitorovať porušenie nedovoleného otáčania a cúvania, zastavenia a státia. Umiestnené mali byť na najnebezpečnejších úsekoch najmä ciest 1. triedy, kde dochádza k haváriám najčastejšie. Zamerať sa mali tiež na miesta, kde je zvýšený pohyb chodcov, najmä na ulice v okolí škôl. Vlani bolo v rámci objektívnej zodpovednosti zistených 7 032 priestupkov.

Analytik Drahovský hovorí, že „v Európe sa to už dávno robí tak, že tieto zariadenia merajú aj rozstupy medzi vozidlami, čiže majú ešte viac funkcionalít“. Dodal, že je rád, že došlo k zrušeniu verejnej súťaže na 1 300 týchto zariadení. Drahovský predpokladá, že v budúcnosti bude vypísaný tender na technologicky dokonalejší systém zameraný aj na ďalšie parametre jazdy.

Za posledné polstoročie zahynulo na slovenských cestách takmer 30-tisíc ľudí, čo je jedno okresné mesto. Z toho viac ako polovica boli nevinné obete nedisciplinovaných vodičov. Nehody si tak po kardiovaskulárnych či nádorových ochoreniach zobrali na Slovensku najviac životov.

Anketa

Ako hodnotíte zrušenie tendra na radary? Ste za zníženie výšky pokút za porušenie dopravných predpisov?
Marosch Palesch, dopravný konzultant
Cítim v tom politický zámer, aj keď nie som zástancom radarov na každom kroku. Na druhej strane si viem predstaviť, že vodičom by to v niektorých úsekoch pomohlo. V prvom rade je to však v našich hlavách. V mnohých prípadoch by skôr pomohol dohovor ako automatický radar alebo pokuta. Politici by sa mali konečne zamyslieť nad vybudovaním cestnej siete.

Zníženie pokút je v prvom rade politický marketing. Nemci mali v 90. rokoch vysoké pokuty a nepomohlo im to v znížení štatistiky úmrtnosti na cestách. Na druhej strane, keď niekto pôjde 200 km rýchlosťou cez dedinu a zaplatí len 800-eurovú pokutu, je jedno, aké sadzobníky máme. Narážam na poslednú zmenu legislatívy, keď prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti vypadlo zo zoznamu porušení pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.

Ján Bazovský, dopravný analytik K zodpovednosti treba človeka vychovať. Existuje takzvané porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Prekročenie rýchlosti, napríklad v obci o 100 km, sa po novom za takéto porušenie nepovažuje. Vodič môže jazdiť po dedine viac ako 100 km rýchlosťou, dostane zakaždým len peňažnú pokutu a môže ísť ďalej. Týmto vodičom by sme mali uložiť výchovnú sankciu – napríklad zákaz činnosti. Výstup z radarov by bol taký, že by všetkým išla zakaždým rovnaká pokuta a nezabezpečí sa tým výchovný efekt na priestupcu.

Sadzobník pokút je nástroj na policajnú korupciu. Nemalo by ísť len o znižovanie pokút, ale o zohľadnenie miery zavinenia a vyhodnotenie okolností priestupku. Do úvahy by sa malo brať aj to, či ide o notorického porušovateľa dopravných predpisov. Keď dnes policajt prvýkrát zastaví vodiča bez bezpečnostného pásu, uloží mu pokutu 30 eur. O dve hodiny dostane tá istá osoba rovnaký postih za ten istý priestupok. Ja byť policajtom, už mu dám 300-eurovú pokutu.

Marián Čabák, inštruktor školy šmyku Superdrive
Ja nie som zástancom toho, aby boli radary na každom kroku a v takom počte, ako to bolo navrhnuté. V Rakúsku je nehodovosť nižšia vďaka tomu, že majú inak nastavené vzdelávanie vodičov. Tam človek môže ísť aj vyššou rýchlosťou, ako je povolená a nikto z toho nerobí cirkus. Problém je, že ľudia sa v autoškolách učia veci, ktoré sa učili v 80. rokoch. My sme zaseknutí na úrovni vzdelávania. Policajti majú už dnes množstvo radarov, ktoré môžu využívať – pôvodné, ktoré fungujú na rádiovlnách, aj nové laserové pušky. Znižovať pokuty je populárne. Ľudí nevychovajú pokutami. Keď sú maximálne hodnoty pokút napríklad 650 eur a potom sa z nich urobí 599 eur, stále je to šialená suma. Znižovanie by bolo fajn, ale podľa mňa je to len populárne vyhlásenie. Ak to bude o 30 až 50 percent, tak to môže byť zaujímavé. (sn)

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Viac na túto tému: #vodiči #pokuty za dopravné priestupky #dopravné nehody