Zrážku lietadiel pri Červenom Kameni mal zaviniť pilot, ktorý fotografoval

Zrážku dvoch lietadiel, pri ktorej prišlo v auguste minulého roka o život sedem ľudí, zavinil jeden z pilotov, ktorý sa dostatočne nevenoval riadeniu stroja, ale snažil sa zhotoviť fotografické zábery. Vyplýva to zo záverečnej správy, ktorú vypracoval Letecký a námorný vyšetrovací útvar ministerstva dopravy.

04.04.2016 19:45
pamätník, obete, Slávnica Foto: ,
Pri vchode do areálu letiska v Slávnici pripomína malý pamätník sedem obetí leteckého nešťastia z augusta 2015.
debata (6)
V osudný deň viezli dve športové lietadlá parašutistov na nácvik hromadného zoskoku. Nad obcou Červený Kameň v okrese Ilava sa však stroje zrazili. Väčšine parašutistov sa podarilo vyskočiť a zachrániť si tak život. Poškodené lietadlá sa zrútili na zem a v ich troskách zahynuli traja parašutisti a všetci štyria piloti.

„Vyšetrovanie sme ukončili a dospeli sme k jednoznačnému záveru, že pilot druhého lietadla, ktoré malo byť vzadu a v nižšej polohe ako prvé lietadlo, sa nevenoval dostatočne riadeniu. Fotil prvé lietadlo, a to bola hlavná príčina nehody. Príliš sa priblížil k prvému lietadlu a spôsobil kolíziu,“ povedal pre Pravdu Juraj Gyenes, vyšetrovateľ Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru. Meno konkrétneho pilota, ktorému sa kladie za vinu zrážka strojov, sa v správe neuvádza.

Po vyšetrení takéhoto nešťastia by sa mali prijať opatrenia, aby sa podobná tragédia už nezopakovala. Keďže išlo o individuálne porušenie disciplíny a svojvoľné konanie, je podľa vyšetrovateľa ťažké stanoviť nejaké účinné zásady. Dá sa urobiť jedine to, že sa všetci piloti oboznámia s touto správou a bude to pre nich ponaučenie, že takéto konanie je hazardovaním so životmi.

Vyšetrovanie tragédie trvalo približne sedem mesiacov. Podľa Gyenesa to nie je príliš dlhý čas, pretože záverečná správa má byť hotová zvyčajne do jedného roka od nehody. Pomohol im prístroj GPS z lietadla, ktoré nehodu spôsobilo a nezhorelo. Pri pátraní po príčinách havárie veľkých lietadiel sú nápomocné expertom tzv. čierne skrinky, v ktorých sú uložené údaje o režime letu, konverzácii posádky s riadiacimi orgánmi, aj medzi členmi posádky navzájom. Sú v nich zaznamenané presné informácie o práci motorov, výške, rýchlosti a podobne. Malé športové stroje, akými boli aj lietadlá L-410, ktoré sa na Považí zrazili, takúto čiernu skrinku nemajú. Čiastočne ju nahrádza zariadenie GPS. Expert z nej vytiahol dôležité údaje o výške, rýchlosti aj polohe lietadla.

Polícia vedie vlastné vyšetrovanie tohto leteckého nešťastia. Ešte nie je ukončené, pretože zatiaľ nemá k dispozícii všetky znalecké posudky.

Obe lietadlá vlani vyštartovali zo športového letiska v Slávnici. V každom sa viezlo 17 parašutistov a dvaja piloti. Tragédiu pripomína pamätník, ktorý sa nachádza hneď pri vchode do areálu letiska. Je to veľký kus skaly červenkastej farby, na ktorej sú umiestené fotografie a mená siedmich obetí, pred ňou kytice kvetov a horiace kahance. Kameň priviezli priamo z miesta nehody, z Červeného Kameňa.

„Je to skutočne červený kameň, typický pre obec, kde sa stala letecká nehoda. Pamätník je pri vchode do areálu, je to pietne miesto určené na spomienku na našich blízkych, ktorí tam v horách zahynuli. Každý tu má možnosť zapáliť sviečku alebo položiť kvetiny,“ dodala Marcela Slosiarová, sestra nebohého Roberta Slosiara, jedného z pilotov, čo prišli pri vlaňajšej tragédii o život.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Červený kameň #nehoda lietadla