Kotlebovci sa transparentnému účtu vyhli

Nazrieť do financií počas volebnej kampane Kotlebovej strany nebolo možné, pretože strana sa transparentnému účtu vyhla. Aj keď si takýto účet zriadila, nič sa z neho nedalo zistiť. Kotlebovci podľa záverečnej správy o nákladoch kampane len uviedli, že hodnota vecných darov a služieb, ktoré im bezplatne poskytli sponzori, predstavovala dohromady niečo vyše 50-tisíc eur. Väčšinou išlo o zabezpečenie výroby reklamy a jej umiestnenie na bilbordoch.

03.05.2016 13:00
debata

Ministerstvo vnútra, ktoré v pondelok zverejnilo záverečné správy politických strán o nákladoch na voľby, neodpovedalo, či Kotlebovci porušili zákon, keď zvolili tento spôsob zabezpečenia svojej kampane, a či sa nemali ich podporovatelia registrovať ako tretie strany s vlastnými transparentnými účtami. Ministerstvo odpovie v utorok.

Poslanec ĽS NS Milan Uhrík pred časom na facebooku uviedol, že kampaň bola postavená na nefinančnom plnení. „Nechceli sme, aby nám ľudia posielali na účet peniaze a tie peniaze potom budeme míňať. Chceli sme, aby nám radšej darovali konkrétne veci ako bilbordy, noviny, tlač, aby aj oni vedeli, čo nám dávajú,“ povedal.

Kotlebovci okrem nefinančného plnenia prijali aj peňažné dary, podľa záverečnej správy za voľby v celkovej hodnote 15 612 eur.

Šéf Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán Eduard Bárány nechcel hovoriť, či ĽS NS postupovala v súlade so zákonom. Dôvodom je, že štátna komisia je odvolacím orgánom v prípade, že by vznikol nejaký spor.

Kotlebovci mali síce zriadený transparentný účet, ale neboli na ňom takmer žiadne pohyby a len minimálne financie. Strana z neho uhradila polepenie vozidiel za 1 050 eur. Hoci mali v kampani bilbordy či plagáty, v záverečnej správe predloženej ministerstvu vnútra uviedli, že žiadne peniaze nevynaložili na úhradu plagátov, bilbordov, platenej inzercie, prieskumov či na cestovné výdavky.

Politické strany mohli v kampani minúť najviac tri milióny eur. Do spomínaného limitu sa zmestili všetky parlamentné subjekty. Smer vynaložil 2,9 mil. eur. Napríklad náklady na bilbordy predstavovali takmer 577-tisíc eur. Nájom športových hál, kultúrnych domov a kultúrny program počas mítingov vyčíslil na 294 731 eur.

OĽaNO stáli voľby 2,5 mil. eur. Náklady na bilbordy boli vyše 711-tisíc eur, reklama na facebooku predstavovala vyše 70-tisíc eur. Most-Híd minul v kampani takmer 2,4 mil. eur. Na plagáty či bilbordy dal 728 797 eur. Na daroch strana vyzbierala 393 412 eur. Sieť minula 2,1 mil. eur. Volebné plagáty ju vyšli na 281 277 eur a mítingy na 307 905 eur. Z darov mala Sieť príjmy 280 305 eur. SNS investovala do kampane 1,3 mil. eur. Na bilbordy dala 238 105 eur, na mítingy vyše 31-tisíc eur. SaS vyčíslila náklady na vyše 424-tisíc eur. Bilbordy ju vyšli na niečo vyše 138-tisíc eur. Na daroch vybrala vyše 46-tisíc eur. Sme rodina svoju kampaň podľa záverečnej správy urobila za vyše 373-tisíc eur. Najväčšiu položku predstavovali bilbordy za vyše 245-tisíc eur.

Odborník na reklamné kampane Martin Lengyel uviedol, že vždy sa nájde možnosť, ako obísť limit nákladov stanovený na tri milióny eur. Nemyslí si, že teraz platný zákon plní svoj účel a mal by sa liberalizovať. „Oveľa dôležitejšie je však hovoriť, odkiaľ peniaze na kampaň prišli, a nie kam odišli. Tam by sa mal zákon orientovať,“ mienil Lengyel.

Strany môžu stanovený limit minúť počas kampane a 180 dní pred dňom vyhlásenia volieb. Okrem vlastných prostriedkov môžu získavať peniaze na kampaň od darcov alebo im darcovia venujú nefinančné plnenie. Napríklad im poskytnú plagáty. Aj hodnota týchto bezodplatných plnení sa započítava do spomínaného limitu. Darcovia na rozdiel od strán nemusia mať zriadený transparentný účet, ale všetko, čo poskytnú, musí byť obsiahnuté v záverečnej správe za voľby.

Darcovia však nemôžu viesť kampaň vo vlastnom mene. Môžu ju viesť tretie strany, ktoré musí zaregistrovať štátna komisia pre voľby. Zároveň sú povinné zriadiť si vlastné transparentné účty. Tretími stranami môžu byť napríklad mimovládne organizácie alebo aj fyzické osoby či firmy.

Náklady parlamentných strán vo volebnej kampani

Smer – 2 976 832,54 eura
OĽaNO-Nova – 2 507 874,40 eura
Most-Híd – 2 392 045,57 eura
Sieť – 2 157 020,23 eura
SNS – 1 315 719,41 eura
SaS – 424 764,53 eura
Sme rodina – 373 460,20 eura

Zdroj: Záverečné správy politických strán o nákladoch na volebnú kampaň pre voľby do NR SR v roku 2016, MV SR

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #financovanie kampane #ĽS NS #transparentné účty