Odborník na etiku: Školstvo nie je izolovaný ostrov

Etický kódex učiteľov by mohol byť užitočným návodom na posúdenie správania sa a konania jednotlivcov. "Na druhej strane si však vôbec netreba robiť ilúzie, že ak budeme mať etický kódex, nebudú problémy," hovorí odborník na etiku Vasil Gluchman, dekan Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity.

07.05.2016 06:00
debata
Odborník na etiku Vasil Gluchman.
Vasil Gluchman Odborník na etiku Vasil Gluchman.

Majú mať učitelia etický kódex?
Slovenská komora učiteľov už dávnejšie pripravila návrh etického kódexu, ale podľa všetkého nebol nikdy prijatý. Zdá sa, že problém môže byť aj vnútri učiteľskej komunity, pretože u mnohých prevládajú obavy z toho, čo to prinesie pre učiteľov, vníma sa to obyčajne ako záťaž, bremeno. Niekedy sa hľadajú aj kontexty s minulosťou a Morálnym kódexom budovateľa komunizmu. Často zaznievajú aj hlasy, že predsa každý vie, ako sa má správať, každý má v sebe základy morálky a mravnosti, načo je nám etický kódex. Je to však skôr alibistický postoj, pretože za roky pedagogickej práce na vysokej škole, ale aj v oblasti etiky môžem povedať, že je veľa morálnych problémov v správaní učiteľov, študentov, žiakov, ale aj nepedagogických zamestnancov.

Ako by kódex pomohol riešiť správanie niektorých učiteľov?
Dobrý etický kódex by mohol vymedziť hodnotový rámec toho, čo sa považuje v učiteľskom prostredí za správne alebo nesprávne vo vzťahu k požiadavkám spoločnosti, ale aj vo vzťahoch k žiakom a študentom, kolegom, nadriadeným, prípadne podriadeným. Kódex by mohol byť veľmi užitočným návodom na posúdenie správania sa a konania jednotlivých osôb. Na druhej strane si však netreba robiť ilúzie, že ak budeme mať etický kódex, nebudú problémy. Určite budú, pretože sme ľudia, so svojimi chybami a nedostatkami. Ale môžeme ich v určitej miere regulovať z hľadiska toho, čo je prípustné alebo neprípustné a máme nástroj na to, aby sme dokázali zhodnotiť také správanie a konanie. Bez toho sa veľmi ťažko dajú posúdiť mnohé morálne dilemy, ktoré sa vyskytujú v učiteľskom povolaní.

Mal by byť jeden spoločný alebo stačí, ak má škola svoj?
Určite by bolo lepšie, keby vznikol jeden spoločný etický kódex pre celú učiteľskú komunitu, hoci by mohol byť v niektorých častiach diferencovaný podľa toho, či ide o predškolské zariadenia, základné alebo stredné školy. Ťažko si možno predstaviť situáciu, že by každá škola mala vlastný etický kódex. Aj keď sa to môže zdať ako veľmi jednoduchá vec – nájsť nejaký kódex a opísať ho, prípadne prispôsobiť na vlastné podmienky, jeho príprava je odborná činnosť. Vždy by to malo byť v spolupráci s tými, pre ktorých sa etický kódex pripravuje a ktorých sa týka, aby to bol vyvážený dokument, ktorý zohľadňuje tak práva, ako aj povinnosti.

Narastá aj medzi učiteľmi netolerancia?
Situácia v školstve je odrazom situácie v celej spoločnosti. Školstvo nie je izolovaným ostrovom, utopickou ríšou, kde sa podarí mihnutím prútika, napríklad v podobe reformy, odstrániť všetky problémy, hoci v spoločnosti všetko bude fungovať tak ako doteraz. Žijeme v krajine so sociálnymi, ekonomickými, politickými, etnickými, rasovými, svetonázorovými problémami a rozdielmi, ktoré sa dotýkajú aj školstva, učiteľov, rodičov a teda aj žiakov a študentov. Na neschopnosť politikov kultivovane riešiť problémy v spoločnosti a situáciu v školstve doplácame za celé obdobie po roku 1989. To sa potom odráža aj vo výchovných a morálnych problémoch spoločnosti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Učitelia #školstvo #správanie #etický kódex