Odborník na verejnú správu: Nájde Jaguar dosť pracovníkov?

Jaguar prichádza v situácii, keď je miera nezamestnanosti v nitrianskom regióne na významne nižšej úrovni, ako bola nezamestnanosť počas príchodu Volkswagenu, PSA Peugeot Citroën a Kie Motors. Otázkou preto je, či tu nájde dostatok vhodných zamestnancov, hovorí vedúci katedry verejnej správy a regionálneho rozvoja na Ekonomickej univerzite v Bratislave Štefan Rehák.

30.05.2016 14:00
automobilka, robotníci, továreň, hala, Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (16)

Čo zásadné zmenili príchody automobiliek PSA Peugeot Citroën a Kia Motors v okolitom regióne?
Slováci vnímajú najmä nárast ponuky slušne zaplatených, stabilných pracovných miest. Je to pochopiteľné, pretože ešte stále máme problém s dostupnosťou pracovných miest. Navyše, ľudia s vyššími príjmami viac míňajú. To pohne maloobchod a služby. Rastie ďalšia zamestnanosť, ako aj pestrosť ponuky služieb, najmä tých, ktoré sú naviazané na vyššie príjmy. Mestá sa tak menia. Tento mechanizmus, samozrejme, funguje aj opačne. Ak výrobca prepúšťa, úpadok môže byť pomerne rýchly a výrazný. Ďalším benefitom pre ľudí je rast ceny ich nehnuteľností. Existuje však množstvo ďalších pozitívnych ekonomických vplyvov, ktoré ľudia priamo nevidia. Naše firmy sa naučili množstvo vecí od organizácie výroby, logistiky, práce s ľudskými zdrojmi, po manažment kvality či inovácie. To všetko má ekonomický prínos a odzrkadlí sa na vyšších mzdách a zamestnanosti.

V porovnaní s Kiou má Jaguar výhodu v tom, že prichádza do regiónu s veľmi dobrou dopravnou dostupnosťou.

Dá sa očakávať podobný priebeh aj v prípade Jaguaru a Nitry alebo sú tu nejaké špecifiká?
Hlavné špecifikum je v tom, že investor prichádza v situácii, keď je miera nezamestnanosti v nitrianskom regióne na významne nižšej úrovni, ako bola nezamestnanosť počas príchodu VW, PSA a Kie. Hlavná časť debaty tak bude o tom, či firma nájde v regióne dostatok vhodných ľudí s kompetenciami. Samozrejmým bude vysoký tlak na stredné školy a učňovky, aby sa orientovali na výchovu ľudí pre automobilovú výrobu. V porovnaní s Kiou má Jaguar výhodu v tom, že prichádza do regiónu s veľmi dobrou dopravnou dostupnosťou a v okolí už existuje množstvo dodávateľov.

Ukázali sa v predchádzajúcich prípadoch obavy z nejakých negatívnych dosahov ako neopodstatnené?
Pokiaľ viem, na Slovensku neexistujú štúdie, ktoré by sa tým analyticky zaoberali. Za priame negatívne vplyvy môžeme považovať najmä environmentálne záťaže a negatíva, ktoré plynú zo zvýšenej dopravy. Miestne firmy tiež môžu čeliť konkurencii na trhu práce, automobilky im môžu prevziať zamestnancov. Navyše, ich prítomnosť môže vyústiť do rastu mzdových nákladov v regióne a menšie firmy to nemusia prežiť. Robili sme štúdiu o mzdách v odvetví automobilová výroba v oblastiach, kde sídlia finálni výrobcovia (BA, TT, ZA). Ukázalo sa, že mzdy sú tu vyššie takmer o 20 percent, ako je regionálny priemer. To, čo sa javí pre ľudí ako pozitívum, môžu lokálne firmy vnímať ako ohrozenie ich konkurencieschop­nosti. Nemyslím si však, že tento scenár nastane. Skôr dôjde k nárastu pracovnej migrácie zo susedných regiónov.

Ako profituje z príchodu automobilky mesto a okolité obce?
Daňové príjmy samotných obcí a miest v okolí automobilky sa priamo významne nemenia, pretože systém rozdelenia podielových dani nie je naviazaný na výšku výberu daní, ale viaže sa na počet obyvateľov. Inak povedané, nezáleží, či v meste pracujú všetci alebo nikto, mesto dostane rovnaký objem financií. Samozrejme, samosprávy môžu mať prínos zo spolupráce s veľkými firmami, pretože zvyknú podporovať aktivity, ktoré organizujú, alebo zariadenia, ktoré prevádzkujú, prípadne sú sponzorom miestnych športových a kultúrnych klubov. Tento efekt sa väčšinou týka len miest a obcí, ktoré s výrobcom priamo susedia.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #nezamestnanosť #Jaguar Land Rover