Dôchodkyňu zachránil pred podvodníkmi taxikár

Podvodníci, ktorí si za obete vyberajú dôverčivých dôchodcov, sa už nezameriavajú len na osamelo žijúcich seniorov. Našli si cestu aj k ľuďom žijúcim v domovoch či penziónoch.

06.06.2016 15:00
debata (36)

Aj tu platí, že sa snažia využívať ich dôverčivosť a strach o blízkych. Práve obavy o syna chceli využiť pri vybielení účtu 90-ročnej Bratislavčanke Kataríne z ružinovského penziónu. Za to, že sa jej nič nestalo a utrpela iba šok, no neprišla o celoživotné úspory, vďačí starenka pohybujúca sa pomocou francúzskych bariel pozornému taxikárovi. Ten ju minulý týždeň pred zlodejmi zachránil.

Podvodníkom sa stále darí používať overené finty. Dôchodcovi zatelefonujú, predstavia sa ako príbuzní alebo priatelia príbuzných, ktorí súrne a z rôznych dôvodov potrebujú peniaze. A vzápätí po ne niekoho za penzistom pošlú. „Takto zavolali na pevnú linku aj našej mame,“ hovorí syn pani Kataríny Vladimír.

Svoju matku Vlado opisuje ako skvelú, dobrosrdečnú a veľmi čulú ženu. Posledné roky žije v bratislavskom penzióne pre seniorov na Sklenárovej. „Dnes je v stave, keď ju už treba kontrolovať, veď slabo počuje aj vidí, ťažšie sa pohybuje,“ zdôrazňuje syn.

Šokovalo ho, čo sa jeho mame stalo. Starenke niekto zavolal na pevnú linku, že on, jej syn, mal ťažkú autonehodu. Vraj po ňu posiela taxík, aby mohla z banky vybrať peniaze. Pred bankou sa mala stretnúť s Vladovým „priateľom“, aby ho spoločne mohli ísť ratovať.

Vladimír nevie presne, čo sa stalo. Myslí si, že zlodeji neodhadli dobre sily jeho mamy, ktorej zdravotný stav nedovoľuje konať tak rýchlo, ako si predstavovali. Isté je, že kým s ňou taxík dorazil k banke v istom nákupnom centre, tá už bola zatvorená.

Taxikár ju preto odviezol späť do penziónu. Tam však dôchodkyňu ktosi po telefóne znovu kontaktoval, že v inom nákupnom centre, kde je takisto pobočka banky, majú otvorené. Po Katarínu prišiel druhý taxík a ona sa v strese a v snahe pomôcť synovi opäť vybrala po peniaze.

Tentoraz prišla včas. Keď šofér tohto taxíka videl, ako ťažko sa žene chodí, odprevadil ju až do banky. A potom s ňou čakal aj na synovho „priateľa“. Katarína medzitým vybrala 2¤500 eur. Mala však veľké šťastie, že jej pomocník včas pochopil, že sa deje čosi nekalé.

„Poradil mame, aby údajnému priateľovi povedala, že peniaze dá z ruky až vtedy, keď ma uvidí,“ pokračuje syn. Na jeho následné výhovorky taxikár zareagoval tak, že ide volať políciu a „priateľ“ vzal nohy na plecia.

Taxikár sa s Katarínou aj vrátil do penziónu a spolu s recepčným zavolali policajtov. Starenka utrpela vážnu psychickú ujmu, bola v neskutočnom strese a šoku. Vlado verí, že maminmu ochrancovi sa ešte poďakuje aj osobne. Nateraz sa s matkou dohodol, že trestné oznámenie na páchateľa nepodajú.

„Spoločne s vedením penziónu podnikneme ochranné kroky, aby sa podobné situácie nezopakovali,“ hovorí. Príbeh svojej matky chce vyvesiť po všetkých domovoch a penziónoch v Bratislave, aby sa z neho poučili aj iní dôverčiví seniori.

Bratislavský policajný hovorca Michal Szeiff varuje, že začiatkom roka mali v bratislavských okresoch viacero podobných prípadov. „Polícia ich vyšetruje ako podvody, kde je trestná sadzba tri až desať rokov,“ hovorí Szeiff.

Polícia znovu upozorňuje starších ľudí, aby si podobné telefonáty preverili a neverili napríklad výhovorkám, že ich blízky nemôže prísť sám a posiela priateľa alebo že syn má v telefóne zmenený hlas, pretože je chorý. Podvodníci totiž ovládajú stovky fínt. V prípade akéhokoľvek podozrenia treba ihneď kontaktovať policajtov.

© Autorské práva vyhradené

36 debata chyba
Viac na túto tému: #seniori #taxikár #podvodník