Pri stopovaní môže zradiť falošný pocit bezpečia

Páchatelia dnes už nemusia stáť na odľahlých miestach a skrývať sa pod rúškom tmy. Obete vyhľadávajú aj na relatívne bezpečných miestach, ktoré sú pod dohľadom kamier. Príkladom je stopár, ktorému mladá matka s dieťaťom poskytla odvoz z benzínovej pumpy pri Galante a on ju napadol a ušiel. Polícia už vie, o koho ide, v piatok popoludní ho však ešte v rukách nemala.

22.07.2016 20:00
stopar, polícia Foto:
Michala Balogha najskôr zachytili bezpečnostné kamery v galantskej ubytovni.
debata (7)

Historka o potrebe dostať sa do práce a dôveryhodný zjav presvedčili 44-ročnú ženu s dvojročným dieťaťom, aby odviezla neznámeho stopára. Neskôr zistila, že si do auta pustila nebezpečného muža, ktorý ešte v ten deň ráno stihol lúpiť v galantskej ubytovni.

Keď ho chcela vysadiť pri kúpalisku Vincov les pri Sládkovičove, napadol ju s kameňom v ruke a niekoľkokrát ju udrel do hlavy. Žena robila všetko preto, aby ochránila svoje dieťa. Stopár napokon utiekol len s jej kabelkou. Jeho totožnosť zistila polícia s pomocou ľudí vo štvrtok. Zo zločinu lúpeže tak obvinila 24-ročného Michala Balogha z Novej Viesky a vyhlásila po ňom celoštátne pátranie.

Matka mala obrovské šťastie. Situácia sa podľa bezpečnostného experta Juraja Zábojníka mohla zvrtnúť aj inak. „Nikdy nie je dopredu jasné, čo sa stane. Aj lúpež sa môže skončiť tak, že na konci rovnice bude vražda.“ Zábojník pripomína, že stopovanie bude vždy najrizikovejším druhom cestovania.

Ľudia stopujú najmä preto, aby sa niekam dostali a ušetrili. „Štatisticky však medzi nimi môže byť istý počet tých, ktorí majú iný záujem,“ hovorí Zábojník. Riziko ohrozenia je na oboch stranách, u stopárov aj u tých, ktorí stopárom poskytnú odvoz.

Najzraniteľnejšou skupinou sú ženy, a to nielen pre menšiu fyzickú silu, ale aj z hľadiska rizika sexuálneho obťažovania či násilia. „Ženské pohlavie je znevýhodňujúci faktor,“ hovorí sociologička Sylvia Porubänová s tým, že najohrozenejšie sú matky, staršie ženy alebo ženy so zdravotným problémom.

Zábojník poukazuje aj na druhú stranu mince. Žena môže predstierať, že stopuje. V skutočnosti je len návnadou, aby jej skrytí spoločnici mohli vodiča prepadnúť. Všeobecne sa neodporúča stopovať alebo brať stopárov na odľahlých vyľudnených miestach a za tmy. Ako však ukazuje prípad z benzínky, dnes už ani relatívne bezpečné miesto nie je zárukou. To isté sa týka početnej prevahy proti potenciálnemu útočníkovi.

„Dnes, keď sú k dispozícii rozličné zbrane a ľudia môžu byť pod vplyvom omamných látok, ani pocit, že sme v prevahe, nestačí. Ako keby sme stále žili v nejakej ilúzii bezpečnosti. Len čo má niekto napríklad strelnú zbraň alebo ako zbraň použije niečo iné, možno by si ani dve dospelé ženy neporadili v takej situácii úplne ideálne,“ upozorňuje Porubänová.

Podľa Zábojníka je však početná prevaha proti potenciálnemu útočníkovi výhodou. „Ak sú dvaja ľudia na prekonanie páchateľa, znižuje to riziko minimálne o 80 percent.“ Druhá osoba je zároveň ďalší svedok, ak by sa niečo udialo.

Sociologička upozorňuje, že treba byť opatrný aj pri posudzovaní dôveryhodnosti. Žena z nedávneho prípadu si podľa vlastných slov potvrdzovala dôveryhodnosť stopára u pumpára. „Pokiaľ človek stopára nepozná, nedá sa spoliehať ani na referenciu od tretej osoby,“ podotýka.

Štatistiky o trestných činoch spojených so stopovaním polícia osobitne nevedie. „Z praxe však vieme uviesť, že v tomto roku jeden stopár oznámil ublíženie na zdraví a jedna stopárka vreckovú krádež. Vlani polícia vyšetrovala rovnako dva prípady, v jednom mala byť stopárka obeťou násilnej trestnej činnosti a v druhom išlo o sexuálne násilie,“ povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Bezpečnostný analytik si myslí, že trestných činov, ktoré sa odohrali počas stopovania, neubudlo, len sa nedostávajú na verejnosť. „Ak v takýchto prípadoch došlo k znásilneniu, 70 až 80 percent žien o tom nepovie.“ Podľa Zábojníka je to spôsobené pohľadom spoločnosti na takúto obeť, „nemala si stopovať a bola by si sa tomu vyhla“. Žena je vopred odsúdená a sama si to aj uvedomuje.

V poslednom čase u nás ubudlo najmä mladých stopárov. „Veľkú úlohu v tom zohráva bezplatná vlaková doprava pre študentov. Tí vždy stopovali najviac. Vídam však stopárov na výpadovkách smerom do iných štátov,“ dodala Porubänová.

Na stopárov sme sa pýtali aj pracovníkov benzínovej pumpy na výpadovke z Trnavy do Nitry. Ľudí, ktorí hľadajú odvoz, tu vídajú asi dvakrát do mesiaca. Počas našej návštevy tam nebol ani jeden. Predavač tvrdil, že keď pracoval na benzínke na diaľnici, stopári tam stáli dennodenne. Išlo väčšinou o cudzincov. Aj jemu sa stal prípad, keď sa ho vodička opýtala, či môže zobrať neznámeho muža do auta. Odpísal si údaje zo stopárových dokladov a žena s ním odišla.

Ľuboš (27) zo Serede, ktorý si prišiel natankovať, povedal, že ešte nikdy nestopoval ani nezobral neznámych ľudí do auta. Dôvodom je strach.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #galanta #stopár