Autoškoly zdražejú. Niekde aj o sto eur

Väčšina autoškôl dodrží to, čo pred mesiacmi sľubovala a zvýši ceny za vodičské kurzy. Prvé z nich už od augusta. Ceny vytlačili nahor zariadenia GPS, ktoré musia mať najneskôr do konca novembra tohto roka namontované nielen všetky vozidlá autoškôl, ale aj učebne a trenažéry. Niekde kurzy zdražejú aj o sto eur. Na Slovensku dnes pôsobí približne sedemsto autoškôl.

30.07.2016 08:00
autoškola, doprava Foto: ,
Na Slovensku v súčasnosti pôsobí približne sedemsto autoškôl.
debata (35)

V súčasnosti žiadateľ o vodičský preukaz typu B zaplatí za kurz 350 – 400 eur. Denník Pravda oslovil 40 autoškôl po celom Slovensku, 36 z nich naisto potvrdilo, že ceny dvíhať budú. Podľa ich údajov by sa cena za kurz mala vyšplhať na 450 – 600 eur. Informácie z terénu o zvýšení poplatkov za kurzy potvrdilo aj Združenie autoškôl.

„Nová cena sa bude pohybovať okolo 550 až 600 eur, zatiaľ je to len orientačné,“ hovorí majiteľ Peter Čavojský z bratislavskej autoškoly Plus 1. Prievidzská Autoškola Milan Ľahký zdvihla ceny už v máji o 20 percent. "Ešte ju budeme zvyšovať s blížiacim sa termínom preregistrácie. S investíciami, ktoré si vyžaduje novela zákona, to pôjde hore asi o ďalších 10 percent “ odhaduje majiteľ autoškoly Milan Ľahký.

Môžu za to aj GPS zariadenia

Firmy takto reagujú na nový zákon o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave, ktorý platí od januára. Autoškolám z neho vyplývajú viaceré povinnosti. Jednou z nich sú GPS zariadenia, ktoré musia byť namontované do konca novembra vo všetkých vozidlách autoškôl, budú tiež súčasťou aj učební a trenažérov. Firmy musia nakúpiť identifikačné kľúče pre žiakov i inštruktorov. Do konca novembra musia ich majitelia na okresných úradoch autoškolu opätovne zaregistrovať, pričom musia zdokladovať, že splnili nové kritériá. Niektorí to už stihli skôr a preto zvyšujú ceny za kurzy.

GPS prístroj poslúži ako kontrola toho, či žiak skutočne absolvoval povinnú teóriu a predpísaný počet jázd. V praxi sa totiž rozmohlo falšovanie najazdených kilometrov, autoškoly tiež potvrdzovali hodiny teoretického vyučovania, na ktoré žiak v skutočnosti nechodil. Výsledkom boli slabo pripravení najmä mladí vodiči, ktorých podiel na nehodovosti rástol. „Ministerstvo dopravy si od toho sľubuje jednak zlepšenie kvality prípravy vodičov, jednak zvýšenie bezpečnosti na cestách. Práve mladí vodiči patria k najrizikovejšej skupine,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. Vysvetlil, že ide o projekt elektronizácie výučby aj výcviku.

Kvalita vzdelávania je na prvom mieste

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sú zmeny potrebné. Autoškoly podľa neho často nedodržiavajú predpísaný obsah výučby. „A tak z autoškôl vychádzajú absolventi neovládajúci teóriu, a čo je ešte horšie, bez praxe,“ konštatuje Drahovský.

S kontrolou kvality výučby súhlasí aj žiadateľka o vodičský preukaz v Bratislave Natália. „Kvalita výučby závisela od inštruktora, stretla som sa s takými, ktorí počas mojej jazdy pozerali do telefónu, ale aj s takými, ktorí sa mi snažili pomôcť,“ poukázala študentka, ktorá zavedenie monitorovacích prístrojov považuje za dobrú vec.

Samostatná kancelária i schválené autocvičisko

Zakúpenie GPS systémov však nie je jediné, do čoho budú musieť autoškoly investovať. Doteraz im stačilo mať iba učebňu. V nej podľa potreby vybavovali aj administratívu, týkalo sa to najmä menších firiem. Predseda Združenia autoškôl Slovenskej republiky Andrej Buday upozorňuje, že teraz na kontakt so žiadateľmi bude potrebná samostatná kancelária. Tam, kde sa to nedá vyriešiť stavebnými úpravami, treba prenajať ďalšiu miestnosť. Tieto podmienky podľa neho nahrávajú veľkým autoškolám. Menšie môžu nakoniec z trhu odísť. „Aj slabšia konkurencia môže prispieť k zdraženiu kurzov,“ pripomenul Buday.

Kto chce prevádzkovať autoškolu, bude musieť mať k dispozícii schválené autocvičisko alebo nejakú z ďalších troch kombinácií autocvičiska, náhradnej výcvikovej plochy a trenažéra. Bratislavské autoškoly poukazujú aj na fakt, že v meste neexistujú autocvičiská. Jediné riešenie, ktoré im zostáva, je mať súčasne trenažér a náhradnú výcvikovú plochu. Ide o parkoviská, ktoré nemusia spĺňať toľko technických parametrov ako autocvičiská.

Problém môže podľa Ľahkého z prievidzskej autoškoly nastať v prípade autocvičiska, ktoré si prenajíma. „Doteraz som tam bol sám, ale po schválení novely zákona sem prišli ďalší. Teraz sme na jednej ploche štyria. Ak náhodou prejdem o meter vedľa, už budem na inej súradnici GPS a s tým bude problém,“ poukazuje Ľahký.

Jednotný informačný systém a elektronizácia úkonov

Autoškoly budú napojené na jednotný informačný systém v doprave, pričom veľká časť úkonov bude prebiehať elektronicky. To umožní ich kontrolu a zároveň im odpadne časť byrokracie. Systém umožňuje napríklad elektronicky podávať žiadosti, sledovať priebeh kurzov. Kancelária autoškoly musí byť preto vybavená počítačom a pripojením na internet. „V kancelárii bude účastníkovi kurzu vydaný identifikačný prvok, ktorým sa bude identifikovať na výučbe a výcviku,“ dopĺňa Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy. Taktiež upozorňuje, že kontroly autoškôl z dopravného úradu budú prebiehať práve v kancelárii.

Kým niektorí súkromníci už začali zmeny riešiť, iní vyčkávajú. Majiteľ seneckej firmy Madison Štefan Hybský konštatuje, že zatiaľ nevie, aké budú náklady. Monitorovacích zariadení bude potrebovať sedem. Okrem toho si musí zabezpečiť aj trenažér. „Jeho cena sa pohybuje okolo 10– až 12-tisíc eur,“ spresnil Hybský. Prepočet nákladov do finálnej ceny kurzov zatiaľ nemá ani nitrianska Autoškola Macko. Zaoberať sa tým bude až v auguste či septembri, no už teraz vedia, že aj u nich ceny porastú.

Aj napriek zdražovaniu sa pokles záujemcov neočakáva

Podľa Vladimíra Šandalu, majiteľa prešovskej autoškoly Mavex-Junior, zdražovanie sa dotkne všetkých typov vodičských oprávnení Pokles záujemcov však neočakáva. „Mládež čo dorastie a bude vodičský potrebovať k práci, si ho urobí, či bude stáť viac alebo menej,“ dodal Šandala. Peter Dančo, šéf autoškoly Dančo v Ružomberku, je skeptickejší. Konečnú cenu kurzu, o ktorú bude od decembra navyšovať, si tiež netrúfol odhadnúť, myslí si však, že záujem klesne.

Jaroslav Prekop zo Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA) vidí v novom systéme skôr výhody a konštatuje, že autoškoly si budú na nové podmienky musieť zvyknúť. Dôvod na zvyšovanie cien na získanie vodičských oprávnení nevidí. „Napríklad malá autoškola bude mať vstupnú investíciu vo výške približne 500 eur, veľká autoškola v hodnote asi tisíc až 1 500 eur,“ vyrátal predseda predstavenstva SKVZA Prekop. Tieto investície sú podľa neho dlhodobé a môžu sa splácať dodávateľom GPS zariadení aj päť rokov bez navýšenia. Niektoré firmy navyše ponúkajú tieto prístroje do prenájmu. "Keď nájomné bude 50 eur na rok a mesačne budeme platiť 10 eur za správu, to predsa nemôže autoškolu prinútiť k tomu, aby zvýšila ceny,“ argumentuje Prekop, ktorý je majiteľom jednej z trenčianskych autoškôl.

Udržať ceny na dnešnej úrovni plánuje piešťanská autoškola Bohunický. Kurz na vodičský preukaz pre osobné auto tu stojí 450 eur. „Ceny určite zvyšovať nebudem,“ reagoval majiteľ Libor Bohunický. Záznamové zariadenia už objednal a v minulosti zainvestoval aj do vlastného autocvičiska. „Konečne v tom bude poriadok. Mnohí fungujú tak, že k dispozícii majú vzdialené autocvičisko, čo znamená vyššie náklady, v skutočnosti však jazdia na hocijakom parkovisku, kde si rozložia kužele,“ podotýka Bohunický s tým, že nikto doteraz nekontroloval, ako výcvik v skutočnosti prebieha.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #autoškola #cena #vodičský preukaz