Cyklisti si budú môcť dať liter piva

Dve, tri chladené desinky alebo dve deci vína a môže sa ísť na bicykel. Desaťročia nastavenú nulovú toleranciu čaká od budúceho roka v prípade cyklistov prevratná zmena. Parlament schválil, že táto skupina bude mať výnimku a môže si dovoliť 0,5 promile. Pre šoférov vozidiel naďalej platí striktný zákaz alkoholu.

19.10.2016 12:01 , aktualizované: 20.10.2016 10:15
debata (123)

Za zmenu nulovej tolerancie zdvihlo ruku včera v parlamente 113 zákonodarcov. A to aj napriek tomu, že cyklisti patria medzi časté obete dopravných nehôd. Odborníci upozorňujú, že ústupky od nulovej tolerancie otvoria brány nadmernému pitiu, ktoré je u nás už teraz problémom. Okrem toho je podľa nich pol promile v krvi veľa.

Podľa novely zákona o cestnej premávke a priestupkoch budú môcť cyklisti jazdiť pod vplyvom alkoholu iba v zastavanom území obce alebo na cestičke pre cyklistov. Jeden z predkladateľov novely poslanec Gábor Gál (Most – Híd) tvrdil, že nulová tolerancia pre cyklistov je príliš prísna. Podľa Gála je každý dospelý človek zodpovedný za svoje správanie, a tak je na každom, ako bude zákon rešpektovať.

„Množstvo, ktoré navrhujeme, ešte neovplyvní vnímanie a motoriku cyklistu do tej miery, aby ohrozil ostatných. Bude na zodpovednosti každého cyklistu, koľko si vypije," uviedol Gál. Podľa neho mali aj podporu odbornej verejnosti.

Ľubomír Okruhlica, hlavný odborník ministerstva zdravotníctva pre drogové závislosti, pripomína, že schopnosť človeka riadiť auto či bicyklovať nie je zmenená do 0,2 promile alkoholu v krvi. „Od 0,3 promile alkoholu v krvi je už ovplyvnený reakčný čas šoféra,“ upozorňuje odborník.

Už pri 0,1 promile dôjde k zníženiu ni­ektorých schopností a zručností. Vodičovi sa zvyšuje sebadôvera a vedie ho k tendencii riskovať. Mierne sa zhoršuje aj odhad vzdialenosti. Pri 0, 2 promile, ako ukázal celoeurópsky výskum, sa výrazne predlžuje reakčný čas napríklad pri brzdení.

Zhoršuje sa aj optický postreh a oči sa ťažšie prispôsobujú prechodu zo svetla do tmy, vrátane vnímania farieb. Najväčším problémom je však, že sa človekovi začína zužovať zorné pole. Človek nevidí okraje zorného pola a pri vyšších koncentráciách alkoholu v krvi  môže prehliadnuť chodca, cyklistu alebo auto prichádzajúce zbo­ku.

Nad 0,5 promile je zhoršená schopnosť sústrediť sa súčasne na dve alebo viac úloh. Aj veľmi skúsený vodič sa v tomto stave môže dopustiť hrubých chýb.

Na to, aby človek dodržal 0,5 promile v krvi, nemôže vypiť viac ako liter piva, dve deci vína, či pol deci tvrdého alkoholu. Množstvo sa však môže meniť vzhľadom na hmotnosť a metabolizmus. Schopnosť odolávať alkoholu a odbúravať ho je u každého iná. Podľa expertov neexistuje spoľahlivý vzorec, podľa ktorého sa dá vypočítať, ako dlho zostáva alkohol v tele človeka.

„Všetky takéto výpočty majú len orientačnú hodnotu,“ vysvetľuje Okruhlica. Priemerný muž s hmotnosťou 80 kg odbúrava jedno 10-stupňové pivo približne 2,5 hodiny. Dve deci vína asi 3,5 hodiny a pol deci tvrdého tiež asi 3,5 hodiny.

Gál sa odvolával aj na to, že určitá pozitívna hodnota koncentrácie alkoholu vodičov je tolerovaná vo väčšine členských štátov Európskej únie. V Taliansku, vo Francúzsku, v Chorvátsku, vo Švajčiarsku či v Holandsku možno bicyklovať aj s 0,5 promile alkoholu v krvi. V Rakúsku je hranica posunutá až na 0,8 promile. Jej prekročenie sa však prísne trestá – podľa okolností pokutou až do výšky 800 eur. V Poľsku môžu nafúkať maximálne 0,2 promile alkoholu v krvi.

Za prekročenie limitu je pokuta vo výške do 500 zlotých (okolo 115 eur). V Nemecku majú nulovú toleranciu cyklisti do 21 rokov. Starší bicyklisti môžu nafúkať beztrestne do 0,3 promile. Nad 1,6 promile, čo je aspoň 7 pív, im hrozí pokuta až vo výške mesačného platu a k tomu aj zákaz jazdy na bicykli.

Pôvodný článok z agentúr sme nahradili článkom z denník Pravda.

© Autorské práva vyhradené

123 debata chyba
Viac na túto tému: #alkohol #Cyklisti