Pri súboji odborárov ide aj o vplyv v krajine

Zamestnanci najväčšej slovenskej automobilky Volkswagen vstupujú do nových odborov. Nová organizácia Moderné odbory Volkswagen vznikla potom, ako Odborové združenie (OZ) KOVO poslalo existujúce odbory vo VW do likvidácie.

20.10.2016 13:35 , aktualizované: 21.10.2016 10:16
Volkswagen, nové odbory Foto: ,
Nové odbory v bratislavskom VW majú už 6-tisíc členov.
debata (6)

Do novej organizácie, ktorú založil šéf bývalých miestnych odborov Zoroslav Smolinský, už vstúpilo 6-tisíc zamestnancov automobilky. Odborári medzi sebou bojujú o majetok, ktorého hodnota sa pohybuje v miliónoch eur.

Záujem o členstvo v nových odboroch navyše stále rastie. "Musíme stabilizovať štruktúru našej členskej základne, ktorá sa momentálne buduje. Výbor musí pripraviť konferenciu, kde jednotliví zástupcovia prevádzok vyhlásia voľby predsedu,“ povedal na včerajšom tlačovom brífingu Smolinský, ktorý novú organizáciu založil. Voľby predsedu novej organizácie však prebehnú až začiatkom budúceho roka. Konferencia sa uskutoční ešte v tomto roku. Moderné odbory Volkswagen boli založené už 18. septembra. Odborová organizácia, ktorá je v súčasnosti v likvidácii, mala približne 8-tisíc členov. Ide zhruba o 70 percent všetkých zamestnancov automobilky.

"Nemôžeme si dovoliť škriepky medzi vedením spoločnosti a zamestnancami a v čo najkratšom čase musíme reštartovať sociálny dialóg,“ povedal Smolinský. Zakladateľ novej odborovej organizácie zároveň uviedol, že neplánuje aktívne oslovovať a lákať do svojej organizácie nových členov. Zároveň však skonštatoval, že ak ho niekto osloví, nebude sa spolupráci brániť.

Odborové pomery v bratislavskom VW poznačilo vyvrcholenie boja dvoch vplyvných odborárov. Odborovú organizáciu vedenú Smolinským poslal do likvidácie šéf OZ KOVO Emil Machyna. Dôvodom malo byť vyhodenie odborára Kolomana Kraslana, čo Machyna považuje za porušenie stanov.

Kraslan neúspešne kandidoval proti Smolinskému na post odborového predáka vo Volkswagene Slovakia. "Pán Smolinský nemôže vylúčiť svojho konkurenta len preto, že má iný názor ako on. Trikrát nerešpektoval rozhodnutie rady odborov o zrušení vylúčenia, a tak sme nemali inú možnosť, ako dať odbory do nútenej správy,“ povedal Machyna. Smolinský však tvrdí, že vylúčenie Kolomana Kraslana žiadali samotní zamestnanci automobilky. Navyše Kraslan mal vraj byť Machynov človek.

Boj o majetok šéf OZ KOVO odmieta. "Tvrdenie, že chceme ovládnuť majetok odborov vo Volkswagene Slovakia, je neskutočné klamstvo. Už dnes je to majetok OZ KOVO a prečo by sme chceli ovládať niečo, čo už máme,“ povedal Machyna.

Rozhodujúci vplyv vo fabrike však získa odborová organizácia, ktorá bude mať najväčší počet členov. S vedením podniku o kolektívnej zmluve môže rokovať len najväčšia odborová organizácia. Ak Smolinský ustojí spor s Machynom, do budúcna nie je vylúčené, že sa stretnú aj v súboji o ovládnutie najsilnejších odborov v krajine. Tie majú najväčšiu silu, keďže rokujú aj s vládou o chode krajiny.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Odbory #Volkswagen