Malé dopravné prehrešky vyjdú šoférov lacnejšie

Jazda bez zapnutých bezpečnostných pásov či vypnuté svetlá, teda tzv. malé dopravné prehrešky, by mohli vyjsť vodičov už tento rok lacnejšie. Minister vnútra Robert Kaliňák po dohode v koalícii uvažuje o znížení pokút v týchto prípadoch. Naopak, telefonovanie či esemeskovanie a neprispôsobenie jazdy podmienkam na cestách by mali byť pokutované ešte tvrdšie ako dnes. Tieto priestupky totiž patria medzi najčastejšie príčiny nehôd.

04.01.2017 20:00
debata (8)
zväčšiť Vzhľadom na počet obyvateľov prišlo na... Foto: SHUTTERSTOCK, Pravda, PPZ SR VV,
infografika, dopravné nehody, Vzhľadom na počet obyvateľov prišlo na Slovensku o život pri nehodách menej osôb než v susedných štátoch.

Minister chce tiež zjednotiť trest zákazu šoférovania pre alkohol za volantom. Tí, čo nafúkajú pod 1 promile, teda sa dopustia len priestupku, by nemali byť postihnutí dlhším zákazom než tí, čo museli ísť pre alkohol pred súd, ako to v praxi neraz je.

Dôvodom na istý optimizmus rezortu je skutočnosť, že dopravné nehody si vlani vyžiadali druhý najnižší počet obetí za posledných 50 rokov – 242. O niečo priaznivejší výsledok, 223 obetí, bol len v roku 2013.

Dopravný konzultant Marosch Palesch si však myslí, že meniť sadzobník pokút každú chvíľu nie je dobré. „Platia nejaké pokuty za porušovanie predpisov a každý, kto si sadne za volant, si toho musí byť vedomý,“ hovorí. Podľa neho sankcie za vysokú rýchlosť či alkohol by mali zostať. Pripomína, že nižšie prekročenie rýchlosti v obciach aj mimo nich je už aj tak postihované menej prísne.

Minister Kaliňák a vedenie Policajného zboru včera prezentovali výsledky nehodovosti za vlaňajší rok. Pri nehodách zomrelo 242 ľudí, rok predtým bolo obetí o 32 viac. Najmenej obetí bolo v roku 2013 – len 223, čo bol vtedy najlepší výsledok od roku 1966. „Zlepšenie nastalo vo všetkých oblastiach. Ide o druhý najlepší výsledok, odkedy sú vedené dopravné štatistiky,“ vyhlásil Kaliňák.

Vzhľadom na počet obyvateľov prišlo na Slovensku o život pri nehodách menej osôb než v susedných štátoch. Na jeden milión obyvateľov pripadlo 45 mŕtvych, kým v Rakúsku 50, v Česku 53, v Maďarsku 58 a v Poľsku až 70 usmrtených.

Z vyše 13 500 vlaňajších dopravných nehôd zavinili opití vodiči 1 481 kolízií, čo je menej ako rok predtým. Polícia ešte nemá spracované všetky štatistiky týkajúce sa alkoholu za volantom. Minister vnútra však chce, aby tí, ktorí spáchali len priestupok, teda nafúkali pod 1 promile, neprišli v správnom konaní o vodičský preukaz na dlhší čas než vodiči, ktorí sa dopustili trestného činu, lebo nafúkali viac ako 1 promile a o ich treste rozhodol súd.

Polícia vybrala na pokutách 23 miliónov eur, čo je o 5 miliónov eur menej než v roku 2015. Podľa Kaliňáka k tomu došlo preto, lebo vodiči sú disciplinovanejší. „Prevencia sa polícii ukázala ako účinná nielen pri chodcoch a rozdávaní reflexných prvkov, aby boli videní, ale aj na rizikových úsekoch, kde policajti len hliadkovali a vodiči automaticky šoférovali podľa predpisov,“ upozornil minister vnútra.

Vlani zahynulo na cestách 71 chodcov, čo je o deväť menej ako rok predtým. Štatistiky ukázali, že až 70 percent ich zomrelo pri zlej viditeľnosti a v obci, teda že nemali na odeve reflexné prvky a šoféri ich zbadali neskoro alebo ich nevideli vôbec. Polícia sa preto spolu so samosprávami v tejto oblasti aj naďalej sústredí na prevenciu. Dopravní analytici sa zhodujú, že za tento stav môžu vodiči aj chodci. "Mnohokrát by stačilo mať reflexný prvok, aby vodič chodca zbadal,“ upozornil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Podobný názor má aj dopravný konzultant Palesch. „Chodci si neuvedomujú, že aj pri desaťkilometrovej rýchlosti auta môžu utrpieť ťažké zranenia. Nemajú reflexné prvky, nepoužívajú často priechody, kde majú absolútnu prednosť, sú nepozorní,“ hovorí. Myslí si, že polícia by mala častejšie zasahovať aj v prípadoch chodcov, ktorí porušujú pravidlá.

Policajné štatistiky tvrdia, že nižší počet obetí na cestách súvisí aj s otváraním nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Vlani otvorili takmer 66 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Na cestách tohto typu zahynulo sedem ľudí, kým na cestách 1. triedy bolo až 103 obetí.

Rezort vnútra chce spolu s rezortom dopravy pripraviť technické riešenia, ktoré by mali zabrániť najmä smrteľným čelným zrážkam, ak sa na cestách tvoria kolóny a vodiči predbiehajú aj v neprehľadných úsekoch. „Malé odpočívadlá majú napríklad v Rakúsku. Tam sa pri tvorení kolóny odstavia veľké, ťažké, pomalé vozidlá a umožnia plynulosť premávky, čím znižujú riziko zrážky,“ priblížil možné riešenie Kaliňák.

Slovensko i ďalšie krajiny európskej dvadsaťsedmičky sa zaviazali, že do roku 2020 znížia počet usmrtených na cestách o polovicu v porovnaní s rokom 2010. Vtedy zomrelo 345 ľudí. Zatiaľ sa klesajúci trend darí plniť. A to aj napriek tomu, že každý rok pribúdajú tisícky áut.

Na Slovensku stúpol za posledných desať rokov počet šoférov o štvrtinu. Vodičský preukaz má 3,47 milióna ľudí. Ešte rýchlejšie narástol počet áut. V roku 2006 bolo registrovaných 1,84 milióna vozidiel, vlani už 2,95 milióna.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #alkohol za volantom #nehodovosť