RegioJet sa vzdal vlakov do Košíc, až na večerné spoje

Vlakoví cestujúci na trase medzi Bratislavou a Košicami budú môcť od februára využívať štátne IC vlaky, ktoré nahradia časť súkromných vlakov RegioJetu.

17.01.2017 20:00
hlavna stanica, vlak, cestovanie, doprava, ic,... Foto: ,
RegioJet na konci januára prestane prevádzkovať svoje vlaky medzi Bratislavou a Košicami. Chýbajúcu kapacitu sa zaviazal nahradiť štátny dopravca, ktorým je Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
debata (18)

Súkromník sa oficiálne vzdal tratí pre dva páry vlakov. V prípade tretieho páru sa vzdal len koľají medzi Bratislavou a Vrútkami. Zvyšok trate si chce zachovať pre svoje spojenie Prahy s Košicami. Pôvodne hrozilo, že sa nevzdá žiadnej z tratí a koľaje do Košíc ostanú od 1. februára na 25 dní paralyzované až do prvej zmeny grafikonu.

RegioJet na konci januára prestane prevádzkovať svoje vlaky medzi Bratislavou a Košicami. Chýbajúcu kapacitu sa zaviazal nahradiť štátny dopravca, ktorým je Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Formálne uvoľnenie tratí RegioJetu však sprevádza chaos a ťahanice. RegioJet správcovi koľají, ktorým sú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v emailovej komunikácii ešte v pondelok uviedol, že sa tratí nevzdá.

Dvoch tratí sa RegioJet vzdal

V utorok poobede sa však RegioJet dvoch tratí oficiálne vzdal, čo znamená, že ZSSK môže od začiatku februára nahradiť dva páry chýbajúcich vlakov. Štátny dopravca však nebude môcť nahradiť večerný pár vlakov, v rámci ktorého sa súkromník vzdal len časti trate.

Ešte v pondelok súkromný dopravca tvrdil, že štátnu ZSSK nechce nijako blokovať. Zároveň uviedol, že práve štátny dopravca by mal rokovať s ním o prevzatí trate. Ten však pristúpiť k rokovaniam odmietal. "Na základe sieťového vyhlásenia ŽSR a na základe zákona o dráhach kapacita infraštruktúry nesmie byť prevedená na inú osobu. To znamená, že ani nemôžeme rokovať o obchodovaní s pridelenou trasou a prípadnom pridelení. S RegioJetom rokovať ani nebudeme. Nie je o čom,“ povedal hovorca spoločnosti ZSSK Tomáš Kováč.

ŽSR tvrdia, že RegioJet sa tratí vzdať nechcel. "ŽSR požiadali spoločnosť RegioJet o záväzné stanovisko, či sa vzdávajú trás po ich zrušených vlakoch 400 až 409. Na to, aby sme trasy mohli reálne zrušiť, nám stačí stručné stanovisko, jedna veta: ,RegioJet sa vzdáva trás po zrušených vlakoch.' Doteraz tak neurobili. Naopak, prišiel nám email, v ktorom bolo napísané, že na základe rozhodnutia vedenia sa týchto trás nevzdávajú. ŽSR ako manažér infraštruktúry nemôžu žiadať žiadneho dopravcu, aby sa vzdal trasy. Môžu požiadať o stanovisko, či sa vzdáva trás, alebo nie,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Krátko nato sa RegioJet časti tratí predsa len vzdal. Ešte predtým spoločnosť odmietla, že by trať blokovala. "RegioJet nechce nijako blokovať ZSSK, aby mohla začať využívať trasy z Bratislavy do Košíc. O tomto informoval ministra dopravy taktiež Radim Jančura behom osobného stretnutia,“ tvrdil v pondelok hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Nové vlaky nebudú zastavovať na rovnakých staniciach, ako tie žlté

Žlté vlaky v súčasnosti zastavujú v staniciach Košice, Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry, Štrba, Liptovský Mikuláš, Ružomberok, Vrútky, Žilina, Trenčín, Trnava, Bratislava hlavná stanica. Štátne IC vlaky však stoja len v šiestich staniciach. "Sme si vedomí, že cestujúci z miest, ktoré dnešné IC vlaky ZSSK neobsluhujú, majú obavy o kvalitu cestovania. Preto prioritne riešime nové, nedotované spojenia tak, aby dnešná obslužnosť jednotlivých staníc zostala zachovaná,“ prisľúbil Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK.

Obnovená prevádzka IC vlakov spolu s bezplatným cestovaním pre študentov a dôchodcov v štátnych rýchlikoch sú hlavné dôvody, prečo RegioJet odchádza zo severnej trate medzi Bratislavou a Košicami. Štátny dopravca vrátil vlani v decembri na trať svoje IC vlaky po tom, čo predtým v januári 2016 ukončil ich prevádzku.

Súkromné žlté vlaky sú najmä v špičke vypredané. Cestujúcim tak často neostávala iná možnosť, ako cestovať pomalším štátnym rýchlikom. RegioJet navyše po odstránení konkurencie v podobe IC vlakov zvyšoval cestovné. V súčasnosti sa ceny za cestu IC vlakom z Bratislavy do Košíc pohybujú od 15,90 eura v závislosti od času cestovania.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #RegioJet #ŽSR