Kamionistom hneď po škole?

Za volantom kamióna už 18-ročný mladík? Do parlamentu sa dostal návrh na zníženie veku na získanie vodičského preukazu skupín C (kamióny) a D (autobusy).

autobusár, šofér, autobus, SAD
Ilustračné foto.
Autor:

Šoférovať kamión je dnes možné až po dosiahnutí 21 rokov a autobus od 24 rokov. Novela zákona o cestnej premávke, s ktorou prichádza poslanec Smeru Jozef Buček, navrhuje v oboch prípadoch zníženie o tri roky.

Poslanec sa touto zmenou snaží vyhovieť požiadavkám autodopravcov, ktorým chýbajú šoféri. Do platnosti sa tak má vrátiť stav spred roku 2013, keď sa legislatíva prispôsobovala európskym smerniciam. Situácia s nedostatkom vodičov je podľa riaditeľa školy bezpečnej jazdy Petra Krištína kritická. Zníženie vekovej hranice podľa neho bude len čiastočným riešením, pretože vodičské preukazy udelené v zníženom veku budú platiť len na území Slovenska. Na jazdu za hranicami tak bude naďalej potrebný minimálny vek 21 rokov pre kamionistov a 24 pre autobusárov. Ak parlament novelu schváli, začne platiť od 1. septembra 2017.

Situácia by sa zlepšila, ale problém by nezmizol

„Na slovenskom trhu ročne chýba, respektíve je dopyt po približne 1 900 vodičoch nákladných vozidiel a 500 vodičoch autobusov a táto zmena zákona by mohla situáciu výrazne zlepšiť,“ reagoval generálny tajomník Združenia cestných prepravcov Česmad Pavol Reich. Posun vekovej hranice smerom nadol pri vozidlách skupiny C navrhovalo združenie už minulý rok.

Súhlasí aj ministerstvo vnútra. „Po dohode s dopravnými podnikmi a prepravnými spoločnosťami, ktoré majú problém zamestnať dostatok vodičov, rezort súhlasil so znížením minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia pri týchto kategóriách vozidiel,“ uviedol rezort.

Problém s chýbajúcimi šoférmi ani potom nevymizne. „V súčasnosti si totiž viac prepravných spoločností najíma vodičov z okolitých krajín a Balkánu, keďže u nás ich na trhu práce prakticky niet. Nie je vôbec výnimkou, že na kamiónoch so slovenskými značkami jazdia vodiči z uvedených krajín,“ vysvetľuje Peter Krištín, riaditeľ školy bezpečnej jazdy.

Šoférov, najmä mladších, potrebuje aj Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý sa ich snaží motivovať aj náborovým príspevkom vo výške 3-tisíc eur. „Aj vďaka ponuke náborového príspevku sa darí prijímať hotových vodičov. Najviac vodičov evidujeme v kategórii nad 50 rokov, ale zaznamenávame stále stúpajúci záujem aj mladších,“ informovala hovorkyňa podniku Adriana Volfová. Pripomenula, že DPB opakovane upozorňoval na nevyhnutnosť riešenia situácie vodičov verejnej dopravy. V podniku pracuje 1 463 vodičov s vekovým priemerom 48 rokov.

Mladší vodiči majú viac nehôd

Zmena môže mať tiež negatívny vplyv na bezpečnosť na cestách. „Vek nie je garanciou kvality vodiča. Na druhej strane štatistiky jasne ukazujú kategóriu vodičov od 17 do 24 rokov ako najrizikovejšiu skupinu v doprave,“ pripomenul dopravný psychológ Jozef Gallik. „Pokiaľ chceme znížiť minimálnu vekovú hranicu vodičov, mali by sme myslieť najmä na skvalitnenie praxe začínajúcich vodičov,“ upozornil.

V porovnaní s bežnými vodičmi je počet dopravných nehôd šoférov vo veku 18 až 20 rokov viac ako dvojnásobný. Aj keď tvoria len 3 % spomedzi všetkých účastníkov premávky, v roku 2016 zapríčinili 12,4 % dopravných nehôd, ktoré sa skončili smrťou. Okrem nedostatku skúseností sú náchylnejší na požívanie alkoholu, drog, mobilných zariadení, a hlavne mladí muži majú tendenciu za volantom viac riskovať. „Na túto skupinu mladších vodičov sa budú vzťahovať prísnejšie podmienky, čím by sa prípadné riziká mali eliminovať,“ priblížilo ministerstvo vnútra. Takýto model funguje v Česku, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, vo Francúzsku, Veľkej Británii a v Írsku.

Nevyhnutná je tzv. kvalifikačná karta

Okrem samotného vodičského preukazu budú musieť mladí žiadatelia získať aj tzv. kvalifikačnú kartu. To by malo podľa Česmadu zaručiť, že „za volant nákladného auta alebo autobusu si nesadne človek, ktorý nemá adekvátne vedomosti, schopnosti či psychologické predpoklady pre vykonávanie tohto povolania“. Peter Krištín zásadný problém s mladými vodičmi neočakáva. „Nakoniec niečo podobné sme tu už v minulosti mali,“ pripomenul situáciu spred roku 2013.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
parte, Gaulieder, galanta

V prípade smrti Gauliedera zvažuje polícia aj samovraždu

27.03.2017 20:00

Celé Slovensko čaká na závery vyšetrovania tragickej smrti exposlanca Národnej rady Františka Gauliedera za HZDS. Mnohí neveria, že by si vzal život.

Matečná

Na Slovensku potvrdili nevyhovujúce mäso z Brazílie

27.03.2017 16:58, aktualizované: 19:33

Slovenské úrady odhalili vo väčších obchodných reťazcoch nevyhovujúce mäso pôvodom z Brazílie.

Železo, železiarne, U.S Steel

V Železiarňach Podbrezová sa stala smrteľná nehoda

27.03.2017 13:54

V podbrezovských železiarňach došlo v pondelok ráno k smrteľnej nehode. Zamestnanec firmy spadol cez šachtu do horúceho železa s teplotou okolo 1500 stupňov.

parte, Gaulieder, galanta

V prípade smrti Gauliedera zvažuje polícia aj samovraždu

27.03.2017 20:00

Celé Slovensko čaká na závery vyšetrovania tragickej smrti exposlanca Národnej rady Františka Gauliedera za HZDS. Mnohí neveria, že by si vzal život.

Khalid Masood

Polícia nemá dôkazy o napojení Masooda na Islamský štát

27.03.2017 19:42, aktualizované: 19:57

Britská Metropolitná polícia nemá nijaké dôkazy o tom, že Khalid Masood bol v spojení s extrémistickou organizáciou Islamský štát alebo al-Kajdá.

Jared Kushner a Ivanka Trump

Trumpov zať prejavil ochotu vypovedať v Senáte o svojich stykoch s Ruskom

27.03.2017 19:36

Zať amerického prezidenta Donalda Trumpa a zároveň jeho poradca Jared Kushner v pondelok uviedol, že bude dobrovoľne vypovedať pred senátnym výborom pre kontrolu tajných služieb.

Kia, Žilina, výroba, profesia

Kia a odbory sa dohodli na zvýšení miezd

27.03.2017 18:17

Odborári sa s manažmentom automobilky Kia dohodli na zvýšení tarifných miezd i príplatku za nočné zmeny a ukončili štrajkovú pohotovosť.