Baránek: Prieskumy nemôžu byť marketingovým nástrojom. Ruttkay: Ľudí má presvedčiť kampaň

Do volieb ostávajú necelé tri mesiace a politická kampaň sa pomaly, ale isto rozbieha. Odborníci predpovedajú, že jej priebeh bude ešte o niečo tvrdší ako v predchádzajúcich predvolebných súbojoch. Čo konkrétne od nej môžeme očakávať a môže možné predĺženie predvolebného moratória na 50 dní ovplyvniť jej priebeh, či samotné výsledky? Aj na tieto otázky odpovedali v diskusnej relácii Zuzany Martinákovej Ide o pravdu politický analytik Ján Baránek a marketingový odborník Michal Ruttkay.

05.12.2019 13:00 , aktualizované: 15:47
debata (32)
Video

Nesprávne uchopené volanie po zmene

To, že predvolebná kampaň bude tentokrát výrazne iná ako po minulé roky, sa ukazuje hneď od začiatku. Podľa odborníkov za to však do veľkej miery môže hlavne kontext vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice, ktorá stále rezonuje v spoločnosti. „Kampaň sa vedie v iných sociopolitických kontextoch. Tým pádom je omnoho menší rozmer kladený na sociálne otázky a viac sa deklaruje potreba zmeny korupčného prostredia,“ vyjadril sa Baránek. Podľa Ruttkaya však tematika tejto tragédie nebola opozíciou správne interpretovaná a jediný, kto ju zatiaľ dokázal správne uchopiť, je strana Smer.

Volanie po zmene však podľa oboch súvisí aj s generačnou výmenou. Michal Ruttkay nástup novej generácie plnej síl, ktorá chce rozhodovať o svojej demokratickej budúcnosti, považuje za legitímny, Ján Baránek sa však obáva, aby nedošlo k bezhlavej výmene, pri ktorej sa vsadí na „hurá systém“ pod taktovkou mladých, neskúsených politikov.

Prieskumy ako marketingový nástroj sú nedôveryhodné

Obaja experti sa vyjadrili aj k zákonu, ktorý by mal predĺžiť predvolebné moratórium z pôvodných štrnásť na päťdesiat dní. Podľa Ruttkaya ide o obmedzenie, ktoré sa dá ľahko obísť v prípade, ak si politici budú kupovať vlastné prieskumy, ktoré naďalej môžu zverejňovať na svojich sociálnych sieťach. „Presvedčiť by však ľudí mala hlavne kampaň a nie prieskum,“ doplnil Ruttkay.

Baránek dodal, že problém nastáva vtedy, ak sa prieskum zneužíva ako marketingový nástroj a práve tento zákon z dielne koalície mal podľa neho v úmysle niečomu podobnému zabrániť. On sám je však za úplné zrušenie moratória. Tak by sa podľa neho ukázala relevantnosť tej ktorej agentúry. „Dobre vieme, že dynamické procesy sú neprognózovateľné a preto ani dnešný prieskum, a ani prieskum, ktorý by sme robili o dva týždne, nemusí odzrkadľovať výsledky volieb. Žiaden totiž neprinesie víziu,“ dodal analytik.

Politický súboj sa stupňuje

Čím ďalej tým viac sa však podľa oboch stupňuje zneužívanie hodnotových a extrémistických tém v politickom súboji. Podľa Michala Ruttkaya sa v tom ukazuje nedospelosť krajiny, ktorá namiesto dôležitých tém, ktoré trápia obyvateľstvo, rieši hodnotové rozdiely. „Zaoberáme sa tým, kto je krajší a nie, kto je múdrejší,“ dodal.

Baránek dodal, že žijeme v dobe, keď sa občianske práva nadradzujú prirodzeným a fakt, že sa politici uchyľujú k extrémizmu, je očividný na oboch stranách. „Pre mňa sú rovnako nebezpeční lavicoví extrémisti, ako aj pravicoví. Problém je, že sa hovorí len o jednom z týchto dvoch extrémov,“ reagoval analytik. Sám však obvinenie predsedu Smeru Roberta Fica vyšetrovateľom NAKA z trestných činov hanobenia národa, rasy a presvedčenia, podnecovanie k národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti v súbehu s trestným činom schvaľovania trestného činu, v súvislosti s vyjadrením sa k rozhodnutiu súdu v prípade exposlanca Milana Mazureka, považuje za „paškvil, ktorý treba hodiť do koša“. Ruttkay v tom vidí stratu schopnosti politikov, vrátane Roberta Fica, reagovať racionálne na vzniknutú situáciu.

Obaja sa vyjadrili aj k snahám opozície spájať sa ešte pred voľbami a k jej schopnosti zostaviť po voľbách funkčnú a stabilnú koalíciu. Ich odpovede si vypočujte v relácii Ide o pravdu.

32 debata chyba
Viac na túto tému: #predvolebná kampaň #parlamentné voľby 2020