Vláda vo financiách upratala, ľudia to zatiaľ necítia

Za prvý rok sa vláde Ivety Radičovej (SDKÚ) podarilo čiastočne upratať verejné financie, čo však zatiaľ ľudia na svojich peňaženkách pozitívne necítia.

07.07.2011 20:00 , aktualizované: 08.07.2011 12:00
peniaze, mince, bankovky, banka, účet, úspory,... Foto:
Ilustračné foto
debata (30)

Kým deficit verejných financií zrejme výrazne klesne už tento rok, na vyššie reálne mzdy si ľudia musia ešte niekoľko mesiacov počkať. Rast cien by mal tento rok predbehnúť zvyšovanie platov a reálna mzda by mala poklesnúť o 0,6 percenta.

Po vlne škrtov kabinet v ekonomickej oblasti sľubuje zlepšenie. Už v budúcom roku by mali reálne platy narásť o dve percentá. Zároveň má klesať nezamestnanosť z tohtoročných 13 percent na 12,2 percenta.

„Rozsah úspor pre rok 2011 bol ambiciózny, ale dá sa zvládnuť. Otázka je, či nemohlo byť väčšie úsilie na strane výdavkov. Vo všeobecnosti ale tento mix opatrení bol dobre zvolený,“ konštatuje Juraj Barta, analytik Slovenskej sporiteľne. Ozdravovanie verejných financií bola podľa neho prvá otázka, ktorú vláda musela riešiť. „V rokoch 2009 a 2010 sa naplánované schodky nedodržali, a to aj z objektívnych príčin. Ak by to ale takto pokračovalo naďalej, znížila by sa dôveryhodnosť krajiny,“ spresňuje Bárta.

Ozdravené verejné financie však podľa neho budú ľudia cítiť až s výraznejším odstupom. „Ak by verejné financie neboli v poriadku a štát by sa ďalej výrazne zadlžoval, mohlo by to byť brzdou pre ekonomiku. V súčasnosti je výkonnosť slovenskej ekonomiky vyššia ako pred krízou a začínajú sa tvoriť pracovné miesta. Myslím si ale, že rýchlosť vytvárania v najbližších mesiacoch nebude taká, aby tlačila aj na výraznejší rast miezd,“ doplnil Barta.

Medzi najvýznamnejšie ekonomické kroky terajšej vlády patrí zmena výstavby diaľnic od verejno-súkromných PPP projektov k eurofondom. Podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) bola stavba ciest cez PPP projekty príliš predražená. Zmeneným financovaním by sa mala ušetriť zhruba pätina z pôvodných nákladov. Pri stavbe diaľnic došlo aj k ďalšiemu obratu. Ešte vlani Figeľov rezort avizoval, že skôr diaľnicou prepojí Bratislavu s Košicami cez Banskú Bystricu ako cez Žilinu.

Teraz sú plány opäť iné a Žilina má prednosť. „Ukázalo sa, že severojužné prepojenie na strednom Slovensku zatiaľ kapacitne postačuje, preto nie je dôvod prípravu stavby urýchliť,“ tvrdí hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. V budúcom roku sa má začať s výstavbou najnáročnejších a zároveň najdrahších úsekov diaľnice D1. Spolu by sa v roku 2012 malo postaviť takmer 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Odkiaľ sa vezmú peniaze, je zatiaľ otázne. V hre sú eurofondy, štátna pokladnica, ale aj PPP projekty.

Z očakávaných ekonomických opatrení vlády sa aktuálne najviac diskutuje o reforme odvodov a daní. Podľa vládou schváleného návrhu by sa mala od budúceho roka zaviesť superhrubá mzda, teda súčasná hrubá mzda a odvody zamestnávateľa, zmeniť by sa tiež mali sadzby odvodov a daní. Zamestnanci by tak pre vyššie dane, ale tiež nižšie zaplatené odvody mali mesačne vidieť v čistom viac, výraznejšie by však zmeny mali pocítiť živnostníci. Viac ako polovica z nich by si pre zmeny mala pohoršiť, menej budú zrejme dostávať aj dohodári.

Proti návrhom sa však postavila časť koalície. Občianski konzervatívci napríklad vo štvrtok predstavili návrh, podľa ktorého by sa mali malým remeselníkom vrátiť od začiatku tohto roka zrušené 60-percentné paušálne výdavky, všetci živnostníci by mali platiť deväťpercentné sociálne odvody a dohodári by neplatili odvody vôbec. Ich zaťaženie by sa tak neznížilo.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba