Smer sa snaží zastaviť predaj Carga

Strana Smer trvá na zastavení privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia. Je hrubou chybou zbavovať sa strategických podnikov, akým je aj nákladná železničná doprava, tvrdí šéf strany Robert Fico.

30.08.2005 13:22
debata

Privatizáciou Carga by podľa neho štát absolútne stratil kontrolu nad nákladnou železničnou dopravou, čo by malo za následok zvyšovanie cien a nadštandardné zisky pre cudzích majiteľov.

Na najbližšej schôdzi parlamentu preto Smer predloží návrh na pozastavenie všetkých privatizačných rozhodnutí až do konca tohto volebného obdobia. „Ak táto iniciatíva nebude úspešná, budeme žiadať pozastavenie a prehodnotenie privatizácie nákladnej železničnej dopravy,“ dodal Fico.

Privatizácia Carga a ďalších strategických podnikov je podľa strany Smer nezmyselná a nemá opodstatnenie. „Idiot dokáže predať veci, ktoré prinášajú miliardové zisky,“ vyhlásil Fico. Vláda by podľa neho mala predať stratové oblasti, ktoré štát prevádza na samosprávy.

„Privatizácia nákladnej železničnej dopravy je však jeden z posledných lukratívnych biznisov pre súčasnú vládu,“ dodal. Vláda podľa Smeru hrubým spôsobom obchádza zákon. Pred rozdelením Železničnej spoločnosti totiž zákon podľa Fica počítal so zachovaním 51-percentného podielu štátu. Predstavitelia strany tiež vláde vyčítajú absenciu koncepcie štátnej dopravnej politiky, či to, že súčasťou privatizácie Carga budú aj lukratívne pozemky. Slovensko bude tiež podľa Fica prvou krajinou v západnej a strednej Európe, ktorá rozhodla o predaji 100 percent akcií železničnej nákladnej dopravy.

Ministerstvo dopravy: Cargo potrebuje silného investora

Hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška uviedol, že privatizácia Carga je iba politickou agendou strany Smer. Keďže Slovensko je súčasťou Európskej únie, Šarluška očakáva zvýšenie konkurencie aj v nákladnej doprave.

„Ak by za železničnou spoločnosťou nebol silný investor, po liberalizácii trhu by konkurencia mohla nášho prepravcu priviesť až do likvidácie,“ povedal. Podľa neho je tiež potrebné predaj železničnej spoločnosti správne načasovať, pretože v budúcnosti by bol výnos z privatizácie oveľa nižší.

Víťaz medzinárodného tendra by mal byť podľa rezortu dopravy známy do konca tohto roka. „Z tejto privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 až 20 miliárd Sk,“ povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Výnos z privatizácie by mal inkasovať Fond národného majetku a použiť by sa mal na priame alebo nepriame oddlženie Železníc Slovenskej republiky.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej spoločnosti na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy.

debata chyba