Výrobu áut zachraňuje Trnava

Dosahy svetovej hospodárskej krízy na automobilky na Slovensku budú menšie, ako sa čakalo. Výpadok vo výrobe áut v bratislavskej automobilke koncernu Volkswagen totiž tento rok sčasti nahradí nárast produkcie v trnavskom PSA Peugeot Citroën.

26.02.2009 05:22
Citroën C3 Picasso Foto:
Citroën C3 Picasso
debata

Šéf trnavskej automobilky Jean Mouro v stredu na konferencii AutoSlovakia 09 oznámil, že závod tento rok napriek kríze nebude prepúšťať ani znižovať výrobu.

Tohtoročná produkcia automobilky PSA sa má, naopak, priblížiť k 200–tisícom vozidiel. Vlani sa v Trnave vyrobilo viac ako 186–tisíc áut, čo bol nárast oproti roku 2007 o päť percent. Hlavným ťahúňom bol Peugeot 207. Týchto modelov sa vyrobí v Trnave tento rok menej ako vlani, všetko však má dobehnúť koncernová novinka Citroën C3 Picasso, ktorý už smeruje na trhy západnej Európy a na Slovensku sa začne predávať koncom marca.

"Sú tri dôvody, prečo trnavská fabrika napreduje počas hospodárskej krízy. Produkuje autá menšej kategórie B, získava z postavenia skupiny PSA a zvyšuje kvalitu výroby,“ zhrnul Mouro. Automobilka tento rok podľa neho pokračuje s viac ako 3–tisíc zamestnancami v dvoch pracovných zmenách.

Ako sa darí automobilkám na Slovensku
Ako sa darí automobilkám na Slovensku Ako sa darí automobilkám na Slovensku

Podstatne horší rok čaká bratislavský Volkswagen, ktorý zatiaľ vyrába autá väčšej kategórie – Audi Q7, Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne a Škoda Octavia. Vlani odišlo z fabriky podľa dostupných informácií menej ako 200–tisíc áut a tento rok sa hovorí o poklese produkcie pod 130–tisíc.

Závod naďalej zamestnáva asi 7 500 ľudí, ale na rozdiel od minulého roka už preň nepracuje asi tisíc externých pracovníkov. Zamestnanci zatiaľ pracujú na plné tri zmeny, aj keď v uplynulých dňoch dostali neplánované voľno.

Automobilka napriek kríze vidí možnosť, ako napredovať cez výrobu menšieho vozidla Volkswagen Up!, o ktorý sa však uchádzajú aj iné závody koncernu.

"Myslíme si, že máme dobré šance, aby sme v Bratislave dostali možnosť vyrábať nový model a zvýšiť tak produkciu,“ povedal člen predstavenstva Volkswagenu Slovakia Bohdan Wojnar. Vedenie koncernu by o tom malo rozhodnúť v najbližších týždňoch.

Zmeny ohlásila aj žilinská Kia. "V roku 2010 začneme vyrábať nový športovo–úžitkový model,“ oznámil v stredu viceprezident Kia Motors Slovakia pre administratívu Young–Taek Huh. Ku Kii cee‘d a Kii Sportage tak pribudne tretie auto. Kia zamestnáva v závode v Žiline asi 2 700 ľudí, ktorí pracujú na jednu 6–hodinovú zmenu.

Po minuloročnom náraste produkcie o 38 percent očakáva Kia tento rok pokles výroby áut asi o šestinu na 170–tisíc.

"Je dôležité, že spoločnosť je schopná byť vo výrobe flexibilná podľa požiadaviek trhu,“ povedal Young–Taek Huh. Predvlani odišlo zo závodu viac naftových áut a vlani zase benzínových.

Automobilky doteraz ťahali slovenskú ekonomiku. Vláda počíta s pádom. "Tento rok predpokladáme pokles produkcie áut asi o desať až pätnásť percent. Zlepšenie očakávame v roku 2010,“ vyhlásil Milan Klempai z oddelenia priemyselnej politiky ministerstva hospodárstva.

debata chyba