Volkswagen ožil, ľudia sa vrátili s obavami

Oddýchnutí, ale v neistote, čo bude ďalej. S takýmito pocitmi sa v stredu po deviatich dňoch nečakaných "prázdnin" vracali do práce zamestnanci najväčšej automobilky v krajine, bratislavského Volkswagenu.

26.02.2009 03:32
Zamestnanci, Volkswagen Foto:
Zamestnanci popoludňajšej zmeny prichádzali v stredu 25. februára 2009 do bratislavského Volkswagenu. Fabrika stála deväť dní.
debata

Čím hlučnejšie sa krútili mašiny vo fabrike, tým tichšie chceli ľudia rozprávať. O druhej popoludní, keď sa menia zmeny, vyšla zo závodu hŕstka žien a čakali na zastávke na autobus. Upratovačky nastúpili do práce už v pondelok, keď ešte výroba stála.

"Upratovali sme už dva dni, aby boli linky čisté a pripravené na výrobu,“ rozhovorila sa jedna z nich. Druhá sa hneď opýtala, či musí povedať meno. "Viete, ľudia stále majú strach, čo bude ďalej. Šušká sa všeličo. Boja sa, že prídu o robotu. Veď kde by nás teraz zamestnali?“

Medzitým autobusy privážali húfy ľudí, ktorí mali osemhodinovú zmenu ešte len pred sebou. "Nehnevajte sa, ponáhľame sa,“ oháňali sa strohou výhovorkou. Pred turniketmi už stepoval vrátnik, ktorému fotoaparát a diktafón veľmi nevoňali.

"Aspoň som si doma oddýchol. Pospal som si, pozeral televíziu, ako za starých čias cez prázdniny,“ hovoril s úsmevom Tomáš Šoltýs, ktorý pracuje ako operátor.

"Dnes idem iba na personálne, vybaviť nejaké nezrovnalosti. Strach nemám, no uvidíme, ako to bude ďalej,“ dodal.

V ďalšom hlúčiku robotníkov sa našiel tiež iba jeden, ktorý bol ochotný rozprávať.

"Všetci veríme, že sa situácia zlepší. Komu sa nepáči, môže ísť preč,“ vyhlásil Ivan Širila. Za ním už v pozadí premávali autá, ktoré nákladná lanovka prevážala z montážnej haly na testovaciu dráhu a späť.

Lanovka z Volkswagenu je svetovou raritou. Podobne unikátnou bola pre jeho zamestnancov aj streda. Výroba vo Volkswagene nabehla v stredu ráno bez problémov. "Vyrábame tak, ako pred odstávkou. Na jednu zmenu sa ide pri Audi Q7 a Škode Octavii, na dve zmeny pri Touaregu a Porsche Cayenne,“ uviedla Miriam Repiská z komunikačného oddelenia automobilky.

Skracovať osemhodinový pracovný čas alebo päťdňový pracovný týždeň sa podľa nej fabrika zatiaľ nechystá.

debata chyba