Predajcovia áut museli pritvrdiť akcie

Vyhlásenie vlády o podpore predaja áut malo v prvom momente presne opačný efekt, hovorí Matej Bugár, konateľ Škoda Auto Slovensko.

26.02.2009 05:20
Matej Bugár Foto:
Matej Bugár, konateľ Škoda Auto Slovensko.
debata

Čo by ste poradili bežnému človeku, ktorý rozmýšľa nad novým autom. Kúpiť teraz alebo ešte počkať?

Odpovedal by som protiotázkou. Prečo si kupuje auto? Potrebuje ušetriť, byť mobilný, cítiť sa bezpečne? Ak mám doma auto, ktoré už napríklad nespĺňa technické predpoklady, bolo havarované, nevhodne opravené, ak potrebujem auto, kupoval by som teraz.

Vláda však začala zvažovať, či predaj áut nepodporí odpustením DPH alebo „šrotovným“, ktoré oživilo predaj v Nemecku.

Nevieme, či k tomu skutočne príde, ani koho sa podpora bude týkať. Ak by som záväzne vedel, koho sa pomoc bude týkať a odkedy, dalo by sa odpovedať, či kupovať, alebo čakať. Takto by som sa skôr riadil podľa potreby. Ponuky sú výhodné.

Človek, ktorý má staré auto a nové až tak súrne nepotrebuje, bude však zrejme čakať. Nebojíte sa, že vyjadrenia vlády predaj utlmia?

Áno, vyhlásenie premiéra minulý týždeň určitým spôsobom presne tento efekt spôsobilo. Ľudia si asi počkajú dovtedy, keď bude presne stanovené, ako bude opatrenie vyzerať v praxi a podľa toho sa zariadia.

O koľko stúpol začiatkom roka počet ľudí, ktorí sa prišli k predajcom len popýtať a odišli bez auta?

Celkový prepad predaja v januári bol približne na úrovni 40 percent za celý trh, za Škodu to bolo veľmi podobné číslo. Záujem o autá bol menší vo firmách aj u ľudí. Vychádzajúc z policajných registrácií za prvých 20 dní, vo februári by mohol byť prepad odhadom 20 až 25 percent oproti predchádzajúce­mu roku.

Na slabší predaj reagovali obchodníci nižšími cenami?

Začiatkom roka vždy prichádzajú výpredaje skladových zásob. Každá jedna značka prinesie niečo. Za posledné roky sú zákazníci zvyknutí, že prichádzajú akcie. To sa deje aj dnes.

Sú pre krízu väčšie ako napríklad na začiatku minulého roka?

Áno. Každý výrobný závod bol postavený na nejakú kapacitu, a hoci veľa fabrík pre krízu skresalo výrobu, určitú časť potrebujú umiestniť na trhu. Slovenský trh bol vlani výnimočný, lebo vzrástol o zhruba 16 percent. Výrobca má snahu práve tu umiestniť autá, pretože si chce udržať podiel na trhu a predať čo najviac tam, kde predaj ešte beží. Práve preto prichádzajú akčné ponuky a každá jedna značka „pritvrdila“ predajné aktivity.

Aký je v priemere rozdiel v cene medzi autom kúpeným v polovici minulého roka a teraz?

Ak si zákazník kúpi auto v rámci akčného balíka, v priemere na ponúkaných modeloch Škody ušetrí 15 percent.

Obchodníci v USA sa pokúšajú oživiť predaj aj akciou, kúpte jedno auto, druhé dostanete zadarmo. Môže prísť niečo také aj na Slovensko?

Nemyslím, že by niektorá značka išla až k takejto extrémnej ponuke. Nie sme až takí odvážni, aby sme išli do niečoho podobného. Hoci niektoré ponúkané úspory sa už postupne začínajú blížiť k sume, za ktorú by si človek mohol kúpiť ďalšie auto. Našim zákazníkom dávame navyše istotu v podobe zákonného a havarijného poistenia, taktiež záruku proti insolventnosti, ak by pre krízu stratili zamestnanie.

Čo by mohlo pomôcť na Slovensku, aby sa prepad predaja pribrzdil?

Pomohla by podpora pri zošrotovaní vozidla. Na Slovensku je vysoký priemerný vek vozidiel, veľa áut, ktoré nespĺňajú základné predpisy, čo sa týka ekológie. Všetky tieto autá by sa mohli dostať z ciest. Ak by však napríklad štát vyplácal „šrotovné“ pre autá staršie ako 10 rokov, možný pozitívny dosah to obmedzí, lebo takéto opatrenie osloví len veľmi špecifickú skupinu majiteľov vozidiel. Prepojenie šrotovného s daňovou úľavou pri kúpe nového vozidla by malo podstatne širší dosah. Alebo priama podpora pri kúpe auta.

Aká výška šrotovného by bola „lákavá“?

Približne 20-tisíc korún by už bola aj z pohľadu zákazníka veľmi zaujímavá suma.

O koľko by mohlo zdvihnúť odpustenie DPH predaj?

Podľa vzoru nemeckej vlády by mohla aj slovenská vláda povedať, že obmedzuje opatrenie na iks kusov áut a na tú úroveň by to mohlo dostať.

Optimistické odhady z automobiliek hovoria o 40– až 50-tisíc kusoch.

Minulý rok bol extrémny s nárastom predaja o 16 percent. Slovensko sa dostalo na hranicu stotisíc áut, čo bol v minulosti odhad až pre rok 2015. Zdvihnúť predaj o 40-tisíc kusov nad vlaňajších stotisíc nepovažujem za reálne.

Šarapatu slovenským predajcom robí aj oslabovanie mien v okolitých krajinách. Autá v Česku, Poľsku či Maďarsku tak vychádzajú lacnejšie.

Zatiaľ sú to skôr individuálne prípady ľudí, ktorí buď bývajú v pohraničí, alebo tam majú kontakty a idú si tam kúpiť auto. Nejde o stovky ľudí. Okrem toho, pri súčasných akciách slovenských obchodníkov je výhodnosť kúpy auta v zahraničí veľmi otázna. Sledujeme celoeurópsky trh a máme určité cenové pásmo, v ktorom sa chceme nachádzať. Cena v jednotlivých krajinách by sa mala držať na takej úrovni, aby nebolo až také výhodné, ísť si auto kúpiť inam.

Ako by mohol dopadnúť tento „krízový“ rok?

Krištáľovú guľu nemám. Optimistické kalkulácie vedieme približne na úrovni roku 2007. Teda odrátavame 16-percentný rast minulého roka. Veľmi pesimistické odhady počítajú navyše s poklesom o ďalších 15 percent.

Kedy by sa situácia mohla začať obracať?

Je veľa rozporných informácií. Optimisti z odbornej tlače hovoria, že už v druhom polroku tohto roka by mali prísť pozitívne efekty prijatých opatrení. Hovorím o predaji a európskych trhoch. Máme veľmi málo skúsenosti, celkový problém prišiel tak strašne rýchlo a bol taký neočakávaný, že málokto presne vie, čo sa môže diať. Ak by sme sa dostali tesne pod úroveň roku 2007, bolo by to fajn.

Kedy začali cítiť krízu predajcovia áut?

Zákazníci o nej začali hovoriť v priebehu posledného štvrťroka minulého roka. Prvý náznak prišiel v októbri, prvý skutočný pokles čísiel bol v novembri. Dosah najskôr nebol v konkrétnych objemoch predaja, nižších číslach. Skôr v neštandardnom, inom správaní sa zákazníkov.

Akom?

Poviem príklad. Dlhoročný partner, ktorý má vozový park postavený na našich modeloch, v čase, keď treba spraviť jeho logickú obmenu, začal váhať. Pritom mu dobieha financovanie, staré autá sa dajú použiť ako protihodnota na kúpu nových, majú najazdený plánovaný počet kilometrov, prichádza čas výmeny a on v rokovaní, ktoré prebieha ako vždy, povie, my ešte chvíľu počkáme. To je neštandardné. Boli to prvé náznaky, keď veľké firmy s väčším počtom áut prišli s tým, že si kúpu chcú ešte rozmyslieť, počkať. Veľmi podobne začal reagovať aj bežný zákazník „z ulice“. Dostával „dobré rady“ od „odborníkov“, ktoré ho nabádali, že treba počkať, že bude lacnejšie, lebo výrobcovia budú donútení ísť s cenou dolu. V takejto situácii sa začne neštandardne správať aj človek, ktorý má našetrené peniaze na to, aby si mohol kúpiť druhú najväčšiu investíciu po byte.

V ktorej krajine kríza najviac zasiahla predaj áut?

V súčasnosti je na tom najhoršie Španielsko, kde je prepad viac ako 50 percent. Podobne zložitá situácia je v Írsku a Veľkej Británii a v ostatných európskych krajinách je to potom zhruba vyrovnané.

Matej Bugár (46)
vyštudoval Technickú univerzitu Chemnitz v Nemecku. V automobilovej branži pracuje od roku 1994, keď začínal ako asistent marketingového riaditeľa v mladoboleslavskej Škode. Od roku pracoval 1997 ako vedúci predaja VW-osobné vozy v Česku. V rokoch 1999 a 2000 bol vedúcim zastupiteľskej kancelárie Škoda Auto v Moskve. Rok pracoval pre značku Ford a necelé tri roky pre Mercedes. V lete 2004 sa vrátil do Škody na súčasná pozíciu. Je ženatý.

debata chyba