Tunel Bôrik je otvorený, prejdite ním na videu

Motoristi pri jazde medzi Bratislavou a Košicami popod Tatry od soboty ušetria čas. Začala im totiž slúžiť nová časť diaľničného úseku medzi Mengusovcami a Jánovcami. Šoféri tak budú môcť využívať skompletizovanú 80-kilometrovú diaľnicu D1 Ivachnová Jánovce.

05.12.2009 11:45 , aktualizované: 18:27
Tunel Bôrik Foto:
Otvorený tunel Bôrik.
debata

Výstavbu osemkilometrovej časti na diaľnici medzi Mengusovcami a Jánovcami začali podľa Národnej diaľničnej spoločnosti stavať pred viac než tromi rokmi. Zmluvnú cenu dohodli na približne 101 miliónov eur (asi tri miliardy korún). Najnáročnejšou stavbou tejto časti diaľnice bol takmer kilometrový tunel Bôrik. Nový úsek odbremení predovšetkým Svit, ktorého obyvateľov už niekoľko rokov trápi zhustená premávka v meste.

Úsek diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce v celkovej dĺžke 25,85 kilometra spolufinancovala Európska únia. Príspevok z Kohézneho fondu predstavuje 140 miliónov eur. Výstavba diaľničného úseku Mengusovce – Jánovce začala v máji 2005. Ako prvé sa začali stavať úseky medzi križovatkami Poprad-západ – Poprad-východ a Poprad-východ – Jánovce. Tieto dva úseky otvorila diaľničná spoločnosť presne pred rokom. Od septembra tohto roku môžu motoristi využívať plný profil úseku od Popradu až do Jánoviec, ktorý sa začal stavať v polovičnom profile. V sobotu otvorený úsek diaľnice sa začal stavať ako posledný z celého takmer 26-kilometrového úseku v apríli 2006. Pôvodne mal byť hotový do apríla tohto roku.

S diaľnicou sa spája aj problém s kartelom

Tunel Bôrik postavili výhradne za vlády Roberta Fica, hoci verejnú súťaž v konečnej hodnote 110 miliónov eur na trikrát organizovala ešte predchádzajúca vláda. Okrem meškania s otvorením 999 metrového tunela a úseku diaľnice Mengusovce Jánovce sa spája s diaľnicou aj problém s kartelovou dohodou stavebných firiem pri výbere víťaza. Tým sa stali Inžinierske stavby Košice spolu so švačiarskou firmou Marti Contractors.

Protimonopolný úrad vyrúbil historický najvyššiu pokutu šiestim firmám (Doprastav, Skanska DS, Inžinierske stavby, Strabag, Betamont, Mota Engil) vo výške 44,77 milióna eur za kartelovú dohodu v priebehu verejnej súťaže na stavbu tohto úseku. Okresný ale aj Krajský súd však rozhodnutie úradu zamietol. Súdom sa nezdala pokuta dobre zdôvodnená. Vec teraz už rok leží na Najvyššom súde. Rozdiel medzi víťaznou ponukou Inžinierskych stavieb a druhým Doprastavom bol pritom iba päť percent.

Slávnostné otvorenie bol skôr

Nový úsek slávnostne otvorili už v novembri, na podujatí nechýbali premiér Robert Fico (Smer-SD) a viacerí ministri. Tunel však potom ešte prešiel skúškami a zorganizovali v ňom cvičenie záchranárov.

Termín otvorenia pred skutočným sprejazdnením diaľničného úseku kritizovala časť opozície. Šéf SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda to označil za divadlo pre kandidáta vládneho Smeru-SD pred rozhodujúcim kolom volieb župana v Prešovskom kraji. Peter Chudík, ktorý tiež nechýbal na slávnosti, v regionálnych voľbách napokon kreslo prešovského župana obhájil. Zástupcovia vlády obvinenia opozície odmietli. Chceli vraj len využiť, že vládny kabinet vtedy zasadal v neďalekom Poprade.

Nedávno sa začali aj prípravné práce potrebné pre výstavbu piatich chýbajúcich úsekov diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice. Fico v uplynulých týždňoch oznámil, že banky prisľúbili poskytnúť peniaze na výstavbu týchto úsekov, ktoré sú súčasťou projektu súkromno-verejného partnerstva (PPP projekt). Financovanie by sa malo definitívne uzavrieť v polovici februára budúceho roka.

Ficov kabinet chce za pomoci PPP projektov urýchliť stavbu cestnej infraštruktúry v krajine. Pôvodne plánoval diaľnicou spojiť Bratislavu a Košice do roku 2010, tento termín podľa zástupcov vlády oddialila svetová kríza. Ministerstvo dopravy teraz počíta s rokom 2013.

debata chyba