Štát si pochvaľuje šrotovné, vraj zabránilo aj sociálnym nepokojom

Na šrotovnom štát získal o 19 miliónov eur viac ako dal vo forme dotácie. Podľa Jahnátkovho ministerstva šrotovné umožnilo uchrániť pracovné miesta a zabrániť tak sociálnym nepokojom.

25.02.2010 13:53 , aktualizované: 15:57
Šrotovisko v Zohore Foto:
Šrotovisko v Zohore
debata

Štát zarobil na dvoch kolách šrotovného 19,068 milióna eur. Výber pre štátny rozpočet totiž predstavoval 68,900 mil. eur, kým skutočná dotácia štátu iba 49,832 milióna eur. Vyplýva to z informácie ministerstva hospodárstva o priebehu čerpania dotácie na nákup nového vozidla, pri súčasnej likvidácii starého vozidla k 31. decembru 2009, ktorú vo štvrtok vzala na vedomie vláda.

Podľa rezortu hospodárstva pritom malo šrotovné pozitívny dosah aj na vývoj nezamestnanosti na Slovensku a zabránilo rozširovaniu „negatívnych javov“ v spoločnosti. „Poskytnutím štátnej dotácie na šrotovné prišlo nepriamo k zachovaniu niekoľko tisíc pracovných miest na Slovensku, a tým aj k nevyvolaniu sociálno-spoločenských nepokojov a ďalších sprievodných negatívnych javov,“ píše sa v materiáli.

Počiatek: Šrotovné v Európe bolo úspešné

Podľa ministra financií Jána Počiatka sa pritom šrotovné v celoeurópskom kontexte ukázalo ako úspešné. Ťažilo z toho podľa neho aj Slovensko ako také. „Celá ta diskusia v minulosti sa viedla o tom, že je to čistá strata pre štát. Ale naopak, podľa nášho názoru v tom širokom kontexte toto protikrízové opatrenie bolo funkčné,“ povedal po štvrtkovom rokovaní vládneho kabinetu.

S ďalším kolom šrotovného však už záujemcovia o kúpu nového automobilu podľa Počiatka zrejme počítať nemôžu, aj keď ďalšie stimulačné opatrenia nevylúčil. „Ja osobne si myslím, že momentálne sa ani nič také neplánuje. Ale nevylučujem, že v ďalšom priebehu roka príde k nejakým synchronizovaným aktivitám aj z európskej úrovne, pretože stále ešte nie je doriešená ani hlavná téma, či je to definitívne rok už začiatku konsolidácie, čo skôr sa javí že nie je. Čiže môže byť, že aj na celoeurópskej úrovni dôjde opäť k zhode, že to bude rok stimulácie ekonomík. A v tom prípade je opäť možné zvažovať opatrenia rôzneho typu,“ povedal minister.

Samotná slovenská vláda o ďalších stimulačných opatreniach však zatiaľ neuvažuje. „My sme jasne deklarovali, že pre nás je rok 2010 už rokom zahájenia konsolidácie a my máme nastolenú jasnú cestu, kdežto na európskej úrovni to ešte tak zrejmé a zreteľné v mnohých krajinách nie je. Stále prebieha intenzívna diskusia, či aj rok 2010 by nemal byť ešte o stimulácii ekonomík. Čiže o vyšších deficitoch, nárastoch dlhov, ale stimulácii ekonomík,“ konštatoval Počiatek.

Najlepšie sa s dotáciou predávali renaulty

Štát pritom pôvodne plánoval pre 44 200 vyradených vozidiel dotáciu až vo výške 55,294 mil. eur. Celkovo sa však šrotovné využilo iba na 39 270 vozidiel, z toho 21 216 v prvej vlne a 18 054 v druhej vlne. Vyfakturovaná cena pritom v oboch dohromady dosiahla 365,047 mil. eur a celková dotácia predajcu 35,067 mil. eur.

Najúspešnejším importérom v predaji s dotáciou na šrotovné bol Renault, nasledovaný Škodou Auto a Kia Motors. Najpredávanejším modelom sa stal Renault Thalia. Za ním sa umiestnili Škoda Fabia 2 a Kia Cee´d. Priemerná fakturovaná cena auta bola podľa materiálu v prvej vlne 8 985 eur a v druhej 9 659 eur.

V obidvoch kolách sa vyradilo 44 200 vozidiel s priemerným vekom 21 rokov. Najvyraďovanejšou značkou bola značka Škoda za ňou nasleduje VAZ a Fiat. Najviac vyradených vozidiel bolo v Prešovskom kraji, z okresov bola na prvom mieste Bratislava. Viac ako 54 % vlastníkov vozidiel, ktorí dali zlikvidovať staré vozidlo, bolo starších ako 50 rokov.

Šrotovné podľa materiálu pomohlo obnoviť vozidlový park, avšak malo na jeho vekovosť iba nepatrný vplyv. „K prvému januáru 2010 jazdí na slovenských cestách 1 591 073 osobných automobilov s priemerným vekom 11 rokov,“ upozorňuje rezort hospodárstva. Ako dodáva, musia hľadať trvalé nástroje, ktoré pomôžu Slovensku k obnove tohto parku tak, aby na našich cestách jazdili bezpečnejšie a ekologicky čistejšie vozidlá.

V prvej aj druhej vlne šrotovného vyčlenil štát prostriedky na podporu 22 100 vozidiel. V prvom kole dotoval štát nákup vozidla 1 500 eurami, ak predajca poskytol zľavu vo výške 500 eur, alebo 1 000 eurami, ak predajca neprispel ničím. V druhom kole už ministerstvo hospodárstva poskytlo dotáciu vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca tiež poskytol zľavu najmenej 1 000 eur.

debata chyba